دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

افزایش تولید و کاهش قیمت فولاد

افزایش تولید و کاهش قیمت فولاد
افزایش تولید و کاهش قیمت فولاد
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۵۴۶
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

رشد تولید سنگ آهن

یک موسسه مطالعاتی، تجربه شرایط متفاوتی را برای بازار سنگ‌آهن طی سال‌های آینده، پیش‌بینی کرد. مرکز مطالعاتی «فیچ»، تولید سنگ‌آهن در جهان در سال‌های پیش رو را همراه با رشد دانست و اعلام کرد، این روند افزایشی تولید تا انتهای سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و از آن‌پس و تا انتهای دهه جاری میلادی، افت نرخ رشد سالانه تولید در بازار رخ خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد تولید سنگ‌آهن در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به ۳.۵ درصد برسد، این در حالی است که طی پنج سال قبل تولید این محصول ارزشمند معدنی با افت ۲.۳ درصدی همراه بود و همین روند کاهشی تولید هم به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازار دامن زده بود.

تولید سنگ‌آهن

براساس برآوردهای صورت گرفته، پیش بینی می شود تولید سنگ‌آهن در دنیا در سال ۲۰۲۵ به مرز ۱.۰۷ میلیارد تن برسد. بیشترین رشد تولید در استرالیا و برزیل ثبت خواهد شد، ولی بدون شک، بعد از سال ۲۰۲۵ بازهم کاهش تولید را تجربه خواهیم کرد. نرخ رشد تولید در استرالیا در بازه مورد مطالعه ۱.۸ درصد و در برزیل ۲.۲ درصد پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود، تولید سنگ‌آهن در معادن چین طی بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بین دو تا سه درصد افزایش یابد که می‌تواند در تأمین نیاز صنعت فولاد این کشور تأثیر زیادی برجای بگذارد. «فیچ» نرخ رشد تولید در فاصله سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ را برابر با ۱.۸ درصد پیش‌بینی کرده است.

روند نزولی قیمت سنگ‌آهن

موسسه مطالعاتی فیچ با اشاره به این مطلب که اغلب شرکت‌های معدنی، سود حاصل از فروش محصولاتشان با قیمت بالا در سال‌های اخیر را برای توسعه معادن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه داد: «ظرفیت تولید افزایش می‌یابد و رکود تورمی در بازار سنگ‌آهن به پایان می‌رسد. هم‌اکنون، قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بالغ‌بر ۲۱۴ دلار است درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ هر تن سنگ‌آهن تنها با قیمت ۵۵ دلار به فروش می‌رسید. انتظار می‌رود، رشد تولید باعث شود تا قیمت سنگ‌آهن در دنیا بازهم، روند کاهشی داشته باشد.

قیمت شمش

در ابتدای این هفته قیمت شمش فولاد در بازارهای منطقه با کاهش همراه شد و تنها در بازار چین شاهد رشد قیمت شمش فولاد بودیم. گفته می شود قیمت مواد اولیه تولید از جمله عوامل مهم و اثرگذار بر قیمت شمش فولاد است. به گزارش دنیای معدن، قیمت شمش فولاد ابتدای هفته جاری در بازار آسیا با کاهش ۱۲ دلاری قیمت همراه بود و از ۶۹۰ دلار بر هر تن به ۶۷۸ دلار رسید. همچنین قیمت شمش فولاد در بازار ترکیه نیز از ۶۳۳ دلار برهرتن سی اف آر به ۶۲۵ دلار بر هر تن رسید و ۸ دلار ارزانتر شد. در بازار دریای سیاه نیز هرتن فولاد از ۶۱۰ دلار قیمت گذاری انجام شده در هفته پیش به ۵۹۵ دلار برهرتن رسید و ۱۵ دلار ریزش قیمتی را تجربه کرد. اما در این میان تنها بازار داخلی چین بود که در ابتدای این هفته شاهد افزایش قیمت شمش فولاد بود و از ۶۶۶ دلار بر هر تن هفته گذشته با رشد ۱۱ دلاری قیمت به ۶۷۷ دلار برهرتن قیمت گذاری شد. به گفته فعالان بازار شمش فولاد، تغییرات قیمتی در این زمینه تحت تاثیر قیمت قراضه است که باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی برای آن رخ خواهد داد؟ افزایش یا کاهش قیمت قراضه در کنار سنگ آهن، همچنین میزان هزینه های حمل و نقل شمش فولاد موجب شده تا بازار تحت تاثیر این موارد قرار گیرد.

کاهش قیمت فولاد

در روز گذشته نرخ ارز از روند نزولی خارج شد و دلار روی قیمت ۲۷ هزار و ۲۸۰تومان معامله میشد، بازارآهن اما همچنان رو به سوی کاهشی شدن قیمت ها دارد. در روز گذشته تحت سخت گیری ها و فشارهای وزارت صمت عرضه خوب شمش صورت پذیرفت، که نسبت به هفته ی پیشین ۹ درصد کاهش قیمتی داشت، که می توان اظهار داشت همین کاهش قیمتی، عرضه های مقاطع طویل در بورس کالا را در روز جاری تحت تاثیر قرار خواهد داد و بعید نیست حجم قابل توجهی از عرضه ها با استقبال خوبی رو به رو نشوند. 

شایان ذکر است قیمت های جهانی سنگ آهن نیز دوباره به خط حمایتی ۱۵۰ دلار نزدیک شده و احتمال دارد که در روزهای آتی نیز شاهد ادامه اصلاح قیمت های جهانی باشیم.بر اساس اخبار جاری و بررسی شرایط کنونی می توان اظهار داشت که اصلاح قیمت ها حداقل تا پایان هفته ی جاری ادامه یابد اما از روز پنج شنبه قیمت ها به سوی ثبات نسبی تمایل بیشتری پیدا کند. شاید بتوان با قطعیت اظهار داشت در حال حاضر بهترین زمان است که مصرف کننده نسبت به خرید خود اقدام نماید چرا که قیمت آهن و فولاد ذاتا به اصلاح قیمتی تمایل نشان نمی دهد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید :  

کنترل نرخ ارز و کاهش قیمت آهن

البته این مساله نیز حائز اهمیت است که سیاستهای جدید دولت سیزدهم در وزارت صمت ، موضوع تقاضا و بورس کالا عوامل موثر بر صنعت فولاد کشور هستند و این عوامل در ایجاد فضای مناسب برای تولید محصولات فولادی و کاهش قیمت بسیار اثر گذار است.

با بررسی قیمت روزانه آهن آلات مشاهده می شود، قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش کاهش داشته و دو شرکت نیز ثبات قیمتی را لحاظ کرده اند.بازار نبشی و ناودانی نیز دستخوش تغییراتی بود چرا که نیمی از شرکت های تولید کننده قیمت نبشی و قیمت ناودانی را کاهش دادند و نیمی دیگر ثبات قیمتی را لحاظ کردند. 

بازار تیرآهن در اکثر محصولات کاهش قیمتی را اعمال کرد اما برخی از محصولات نیز ثبات قیمت تیرآهن را اعلام کردند. بازار پروفیل کاهش شدیدی قیمت پروفیل را به نمایش گذاشت و اغلب فروشندگان کاهش قیمتی تا ۶۰۰ تومان را نیز اعمال کردند.

جستجو مطالب و خبر ها