دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

انواع لوله های صنعتی و کاربرد آنها

انواع لوله های صنعتی و کاربرد آنها
انواع لوله های صنعتی و کاربرد آنها
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۱۳۰
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

لوله های صنعتی خانواده بزرگی از لوله ها هستند که انواع مختلفی را شامل می شوند. و این انواع لوله کاربردهای متفاوتی اعم از کاربردهای صنعتی و ساختمانی دارند که در ادامه به تعریف هر یک از این لوله ها و کاربردشان خواهیم پرداخت.

شکل های متفاوت سطح مقطع و متریال مورد استفاده در ساخت این لوله ها نیز از دیگر مواردی است که بین مدل های مختلف آن ایجاد تمایز میکند.

لوله های صنعتی در مواردی چون صنعت نفت و گاز، ماشین سازی، سیستم های انتقال آب، انتقال حرارت و صنایع پتروشیمی کاربرد عمده ای دارند و نقش پررنگی را در تمامی این زمینه ها ایفا میکنند. برای خرید لوله با شرکت آهن نیک تماس حاصل فرمایید.

اگر بخواهیم لوله های صنعتی را در یک دسته بندی کلی نام برده و تقسیم نماییم میتوان گفت که این لوله ها به سه دسته ی لوله درز دار ، لوله بدون درز و سایر لوله ها تقسیم می شوند که البته هر یک از این گروه ها خود به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه توضیح مختصری از آنها خواهیم گفت.

لوله درز دار: این لوله ها خود به انواع  لوله های درز مستقیم، درز مستقیم صنعتی، لوله درز مستقیم برای تست آب، لوله درز مستقیم گلزی، لوله داربستی ، لوله جدار چاه و غیره تقسیم می شوند.

انواع لوله بدون درز: لوله مانیسمان، لوله گوشت دار، و لوله بدون درز سبک که نام دیگر آن مانیسمان سبک است از زیر محموعه های انواع لوله بدون درز می باشند.

سایر لوله ها: لوله های صنعتی دیگری نیز به غیر از موارد ذکر شده در بالا وجود دارند که جزء هیچ یک از دسته بندی های درزدار و بدون درز قرار نمیگیرند مانند لوله استنلس استیل صنعتی، استنلس صنعتی ، لوله گالوانیزه، لوله استنلس دکوراتیو ،لوله مسی، پلی اتیلن ، چدنی و سایر لوله هایی از این قبیل...

 

لوله های درز دار چه کاربردی دارند؟

برای تولید این لوله ها در ابتدا نوع ورق رولی را با توجه به ضخامت مورد نیاز و بر اساس سایزی که در نتیجه برای لوله درز دار مد نظر داریم انتخاب میکنیم و پس از اینکه این رول ورق ازغلطکهای نورد سرد میگذرد شکل نهایی آن گرد خواهد بود  در این مرحله درز را جوشکاری میکنند و در مرحله بعد آن را تست میکنند . تمامی این پروسه که بیان شد به عنوان روش نورد شناخته شده است.

روش نورد علاوه بر تولید انواع لوله درز دار برای تولید انواع قوطی پروفیل نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

 

لوله های بدون درز و کاربردهای آن

همانطور که در بالا گفته شد نام دیگر این لوله ها مانیسمان است ، این مدل لوله توسط قالب تولید می شود ، در این فرایند ، یعنی تولید لوله بدون درز توسط قالب یک شمش فولادی تبدیل به لوله می شود. گاها به این نوع لوله سیمی لس نیز می گویند. در تولید لوله های سیمی لس به هیچ عنوان از جوشکاری استفاده نمیشود . میتوان گفت که در این پروسه حرارت و کشش بر روی شمش فولادی و عبور دادن آن از زره آن را به لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان تبدیل میکند.

کاربرد این نوع بیشتر در صنایع دارویی و غذایی، خطوط نفت و گاز و خطوط فشار قوی میباشد.

جستجو مطالب و خبر ها