دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تحلیل و بررسی وضعیت بازار آهن در مرداد ۱۴۰۰

تحلیل و بررسی وضعیت بازار آهن در مرداد ۱۴۰۰
تحلیل و بررسی وضعیت بازار آهن در مرداد ۱۴۰۰
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۵۱۲
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

آهن گران‌تر نمی‌شود؟

احتمال ورود نهادهای تنظیم‌گر به بازار آهن و فولاد کشور باعث شد تا احتیاط بر رفتار خریداران این محصول در بازار نیمه‌تعطیل کشور حاکم شود. به این ترتیب خبر استمرار بی‌برقی فولادسازان و توقف تولید، نتوانست این مرتبه به التهابی مجدد در بازار منجر شود. در حال‌ حاضر قیمت میلگرد فولادی در مرز ۱۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مورد دادوستد قرار می‌گیرد که این قیمت ۳۵ درصد نسبت به بهای معامله آن در ابتدای سال بیشتر است.

‌احتیاط در خرید به بازار آهن و فولاد بازگشت

‌احتیاط در خرید به بازار آهن و فولاد بازگشت اگرچه ستاد ملی کرونا در پی اعلام وضعیت قرمز، تمام نقاط استان تهران و البرز را از روز ۲۹ تیر تا سوم مرداد تعطیل اعلام کرد و در پی این تصمیم بازارهای رسمی کشور همچون بورس‌کالا، بازار سرمایه و... تعطیل هستند اما بازار آهن و فولاد کشور شامل حال این تعطیلی نیستند. البته به گفته فعالان بازار آهن و فولاد کشور در این مدت محصولی از انبار بازارهای تهران برای مشتریان ارسال نمی‌شود اما خرید و فروش همچنان ادامه دارد و ارسال محصول به نقاط مختلف کشور از انبارهای سایر استان‌ها انجام می‌شود. در این شرایط هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با نرخی در حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان مورد دادوستد قرار می‌گیرد که اگرچه با اوج قیمتی این محصول که ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود فاصله دارد، اما نرخی قابل‌توجه به‌شمار می‌رود. خبر پیشین تعطیلی فولادسازان کشور به دلیل قطعی برق به مدت ۲ هفته باعث شده بود تا بهای میلگرد در بازار آزاد صعودی قابل‌ملاحظه داشته باشد و از کانال ۱۵ هزار تومان به کانال ۱۷هزار تومان وارد شود، هر‌چند که در ادامه این تعطیلی با فعالیت ۵۰ درصدی شبانه جایگزین شد اما این امر نتوانست تاثیر چندانی در میزان تولید و عرضه محصول به بازار داشته باشد و به این ترتیب التهاب در این بازار ادامه یافت.

در این شرایط اخباری حاکی از استمرار این وضعیت برای روزهای پیش‌رو منتشر شد؛ به گزارش چیلان شرکت توانیر با توجه به وضعیت بحرانی شبکه برق اعلام کرده که از ساعت ۲۴ اول مرداد ماه سال ۱۴۰۰، کلیه صنایع سیمان و فولاد تا اطلاع ثانوی، در کلیه ساعات شبانه روز (به صورت ۲۴ ساعته) تنها مجاز به مصرف تا سقف ۱۰ درصد دیماند(ظرفیت) مصرفی خود هستند. این موضوع به مفهوم استمرار افت عرضه این محصولات به بازار ظرف روزهای آینده است. با این وجود انتشار این خبر نتوانست التهابی همانند التهاب پیشین خبر قطعی برق به بازار نیمه‌تعطیل آهن و فولاد تهران وارد کند و میلگرد فولادی در انبار اصفهان نیز با نرخ ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که تغییری نسبت به بهای معامله آن در هفته قبل نداشت. اما چه مواردی سد راه صعود بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور با وجود استمرار وضعیت توقف تولید شد. ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع گرانی سیمان و فولاد و در عین حال احتمال ورود دستگاه قضا به کنترل قیمتی در این بازار، آن‌هم در شرایطی که کمتر از یک ماه تا روی کار آمدن دولت جدید فرصت باقی‌مانده باعث شد تا خبر استمرار توقف تولید چندان بر بازار آهن و فولاد اثرگذار نشود. در واقع برخی متقاضیان این بازار احتمال می‌دهند که ظرف هفته‌های آینده این بازار با کنترل قیمتی روبه‌رو شده و از همین‌رو ریسک خرید در قیمت‌های فعلی را به‌سادگی نمی‌پذیرند. ظرف این مدت سیگنال‌های جهانی بر بازار آهن و فولاد کشور متناقض بوده است. ظرف روزهای اخیر از رونق معاملات سنگ‌آهن چین کاسته شده که این موضوع می‌تواند در ادامه سیگنالی منفی برای بازار شمش و محصولات فولادی باشد و در واقع اجازه کاهش قیمت را به محصولات فولادی بدهد. به این ترتیب احتمال کاهش قیمت‌های جهانی و اثرگذاری آن بر بازار داخل نیز پارامتر دیگری بود که از عدم‌رشد بهای میلگرد حمایت کرد. البته ظرف روزهای گذشته واگرایی(افزایش فاصله قیمتی) در نرخ شمش و محصولات فولادی با قیمت سنگ‌آهن به‌وجود آمده که بعید است این واگرایی در میان‌مدت ادامه‌دار شود.

بهای میلگرد صادراتی CIS تا هفته اول جولای در مسیر افت نرخ حرکت می‌کرد، اما در ادامه وارد مسیر رشد قیمتی شد. بهای میلگرد صادراتی چین نیز تا اواسط جولای به نوسان در مسیر افت نرخ ادامه داد اما ظرف یک هفته اخیر مجدد وارد فاز رشد قیمتی شده است. این موضوع در کوتاه‌مدت به تقویت بازار صادراتی محصولات فولادی کشور می‌انجامد، هرچند که بعید است این وضعیت ادامه‌دار شود.

بی‌ برقی به رشد نرخ در بازار صادراتی فولاد انجامید

خبر تعطیلی واحدهای فولادی کشور به علت قطعی برق، روند نزولی ایجاد شده در نرخ صادراتی شمش و محصولات صادراتی کشور را متوقف کرد و حتی باعث شد تا مجددا خریداران شمش فولاد ایران قیمت‌های بالاتری را برای این محصولات پیشنهاد دهند. تقریبا از روزهای ابتدایی ماه ژوئن بود که بیلت صادراتی ایران وارد فاز افت نرخ شد و تا هفته منتهی به ۹ جولای به کانال ۵۰۰ دلاری بازگشت و با قیمت ۵۹۵ تا ۶۰۹ دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. اما خبر تعطیلی فولادسازان کشور به علت بی‌برقی که تقریبا در اواسط تیر ماه منتشر شد این رویه کاهش نرخ را تغییر داد و باعث شد تا متقاضیان شمش فولاد صادراتی ایران با پیش‌بینی کاهش عرضه محصولات فولادی ‌کشور در هفته‌های بعد، حاضر به خرید محصول با نرخی بالاتر شوند. به این ترتیب ظرف ۲ هفته جاری مجددا رونق به معاملات شمش فولاد صادراتی کشور بازگشت و در نهایت نیز بیلت صادراتی کشور در روز جمعه ۲۳ جولای در بازه ۶۳۸ تا ۶۴۵ دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت.