دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

دلایل افزایش قیمت آهن الات

دلایل افزایش قیمت آهن الات
دلایل افزایش قیمت آهن الات
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۴۲۹
  • تاریخ انتشار‌ : ۳۱ تیر ۱۳۹۸
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

 علت افزایش قیمت آهن الات

علت افزایش قیمت آهن چیست؟ در ادامه در نظر داریم به طور جامع به علت افزایش قیمت آهن بپردازیم. چه راهکارهایی برای کاهش قیمت آهن آلات وجود دارد؟ نظر فعالان بازار در این مورد چیست؟ عوامل موثر در افزایش قیمت فولاد چیست؟ با ما همراه باشید تا قبل از خرید انواع مختلف آهن آلات، بتوانید نبض بازار را به خوبی بسنجید و در زمان مطلوب آهن آلات مورد نیاز را سفارش دهید.

افزایش قیمت آهن به فاکتورهای مختلف وابسته است و تغییر در هر یک از این پارامترها می تواند سبب افزایش قیمت آهن آلات شود. آهن آلات به عنوان پرکاربردترین تجهیزات در صنایع گوناگون، به مقدار زیاد تولید و مورد سفارش قرار می گیرد. قبل از بررسی این فاکتورها لازم است بگوییم که در هر دوره ای، گروهی هستند که به منظور شکار فرصت های مناسب برای نوسان گیری از بازار در کمین می باشند. این مورد در فروش آهن آلات مستثنی نیست. نوسانات ارز به عنوان اصلی ترین پارامترهای تاثیر گذار در افزایش قیمت آهن تاثیر بسیار زیادی در خرید و فروش این محصولات ایجاد کرده است.

 اگر چه اقداماتی توسط بانک مرکزی برای مقابله با دلالان ارز صورت می گیرد ولی این راهکارها ناکارآمد هستند. این امر سبب شده است که قیمت آهن آلات شاهد نوسانات زیاد باشد. ناگفته نماند اجرای راهکارهای لازم برای کاهش قیمت آهن از سویی نیز اعتراض تولید کننده و عرضه کننده ها را برانگیخته است. به همین دلیل فعالان تنظیم قیمت آهن در بازار کشور به بن بست خورده اند. در این راستا نیز مصرف کننده ها متحمل ضرر های زیان برای خرید آهن آلات به قیمت زیاد هستند.

ایجاد برخی التهابات سیاسی در کشور موجب شد تا بانک مرکزی با دلالان بازار ارز مقابله کرده و درصدد کاهش هیجانات این بازار پرهیاهو برآید. روز گذشته شاهد نوسانات بازار ارز بوده ایم بصورتی که نوسانات ارز بر دیگر بازار های کالایی از جمله بازار آهن و فولاد نیز اثر گذار بوده است. از طرفی اکثر تولید کنندگان و عرضه کنندگان بازار فولاد کشور از ادامه روند کاهش قیمت که حاصل تنظیم بازار بوده است بسیار شکایت داشته و در این راستا با وجود تلاش های بسیار برای افزایش مجدد قیمت آهن الات در بازار، با توجه به تمهیدات کمیته تخصصی تنظیم بازار آهن کشور تا حدود زیادی به در بسته خورده اند.

دلایل افزایش قیمت آهن

همانطور که در بخش قبلی یادآور شده ایم  تغییر در نرخ ارزها به عنوان یک فاکتور اصلی برای تغییر در قیمت آهن آلات در نظر گرفته می شود. آیا این فاکتور به تنهایی بازار فروش آهن آلات را کنترل می کند؟

نوسانات در نرخ ارز تنها علل افزایش قیمت آهن آلات نمی باشد و تغییر در قیمت سکه نیز از دیگر پارامترهای موثر بر این موضوع در نظر گرفته می شود. رشد قیمت سکه و دلار و البته شروع تحریم های مربوط به صادرات نفت، توانسته است تلاطم عظیمی در قیمت فروش آهن آلات ایجاد کند. زمانی که تغییرات قابل توجهی در قیمت این سه پارامتر حاصل می شود باید شاهد افزایش قیمت پروفیل باشیم. زمانی که بحث تحریم ها در بازار کشور داغ می شود، صادرات کشور کاهش می یابد، این مورد می تواند سبب افزایش قیمت انواع مختلف از آهن آلات به مقدار مازاد باشد.  حال ممکن است بپرسید چاره چیست؟ چه راهکارهایی را می توان در اولویت قرار داد تا بتوان این نوع از محصولات را به قیمت مناسب خریداری کرد؟ در بخش نهایی راهکارهایی را در اولویت قرار خواهیم داد ولی طبق گفته ی فعالان بازار متاسفانه سیاست های غلط حاکم بر ارز در بازار فولاد اختلال های زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش آهن یکتا در اخبار بازار آهن، با وجود کاهش بیش از 1500 تومانی نرخ ارز طی دو هفته اخیر که نتیجه تلاش بانک مرکزی بوده است، از روز گذشته چالش جدیدی در این بازار رخ داده که نشی از فعالیت های گروهی عرضه کنندگان فولاد در بازار داخلی می باشد و با وجود کاهش تقاضای واقعی در این بازار، احتمال افزایش کوتاه مدت قیمت آهن الات وجود دارد.
خبر های بازار آهن حاکی از پیش فروش محصولات فولادی سازان از ده روز اخیر می باشد که مشتریان بصورت شتاب زده قبل از اجرایی شدن تحریم های فولادی ایران از سوی امریکا محصولات مورد نیازشان را پیش خرید کرده که همین امر موجب تکمیل ظرفیت سهمیه صادراتی ایران شده است.

به گفته برخی فعالان بازار فولاد متاسفانه سیاست غلط ارزی در حال تسری به بازار فولاد است. از جمله این سیاست ها بخش نامه اخیر وزارت صمت در رابطه با کنترل دستوری قیمت هاست. این قبیل حرکات به همراه عرضه های محدود در بورس کالا ( چنانچه در دو هفته گذشته عرضه قابل توجه و مکفی برای نیاز بازار وجود نداشت ) موجب فشرده شدن قیمت فولاد و محصولات فولادی خصوصا قیمت ناودانی نبشی و میلگرد گردید و در نهایت سبب ایجاد یک موج انفجاری خواهد شد.

فرض کنید در جایی از کشور، تولیدکنندگانی محصولاتی با کیفیت را تولید می‌کنند. از طرف دیگر هم خریداران در سراسر کشور به دنبال چنین محصولی می‌گردند. به دلایل متفاوتی مثل عدم اطلاع رسانی درست و رفتار سنتی بازار، محصول تولیدکننده نمی‌تواند به درستی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. در این صورت هم کار تولیدکننده و هم کار مصرف‌کننده، راکد می‌شود.

 ۵ علت افزایش قیمت آهن آلات

در پیش بینی قیمت میلگرد و انواع آهن آلات در نظر داریم به ۵ فاکتور بسیا تاثیر گذار که در بخش های قبلی به سه مورد آنها اشاره کرده ایم با جزییات بیشتری بپردازیم. آهن آلات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل هرگونه اقدامی می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم در قیمت آهن آلات تاثیر گذار باشد.  همین مورد سبب شده است که شاهد بالا و پایین رفتن قیمت در بازار فولاد باشیم.

کاهش عرضه از طریق تحریم

تحریم علیه کشورمان به عنوان مهمترین علل افزایش قیمت آهن در نظر گرفته می شود. بعد از خارج شدن کشور آمریکا از برجام بسیاری از صنایع فولادی کشور مان در لیست تحریم قرار گرفته اند. این امر نگرانی های زیادی را ایجاد کرده و سبب افزایش قیمت آهن در بازار فولاد گردیده است.  با آغاز تحریم ها و روبرو شدن با مشکل تامین مواد اولیه، صنایع تولید کننده ی آهن با احتیاط و حساسیت بیشتر محصولات خود را وارد بازار کرده اند. به همین دلیل عرضه به مقدار زیاد کاهش یافته است. همین مورد نیز به عنوان علل دیگر برای افزایش قیمت آهن آلات در نظر گرفته می شود.  البته برای رفع این مشکل چاره ای به جز از بین رفتن تحریم ها در دست است. به عنوان مثال می توانیم به مواد اولیه تولید شده در داخل کشور بسنده کنیم. البته بدین شرط که کیفیت به مقدار زیاد کاهش نیابد.

کاهش میزان صادرات و البته واردات

زمانی که تحریم های مختلفی اعمال می شود اختلال زیادی در بازار کشور حاصل می شود. با افزایش تحریم ها علیه کشورمان، میزان صادرات و واردات کشور به مقدار بسیار زیاد کاهش می یابد. زمانی که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع آهن آلات موجود نباشد، میزان تولید کاهش یافته و این امر می تواند نرخ نهایی را افزایش دهد.

نوسانات موجود در بازار ارز

بالا و پایین آمدن نرخ دلار یا سایر ارزها نیز از دیگر علل افزایش قیمت آهن در نظر گرفته می شود. نابسامانی موجود در این حوزه توانسته است در افزایش قیمت فروش آهن آلات مختلف بسیار تاثیر گذار باشد. تا زمانیکه بازار به ثبات مطلوب نرسد، گریز از افزایش قیمت به این آسانی نخواهد بود. در سال های اخیر نیز شاهد  بالا و پایین رفتن شدید قیمت دلار هستیم. همین فاکتور در هزینه ی فروش آهن توانسته است بسیار اثر بخش باشد.

بازار بورس

روز به روز ورود افراد به بازار بورس افزایش می یابد و این امر از دیگر فاکتورهای موثر در نرخ آهن آلات می باشد. افرادی که در بورس حضور دارند بسیاری از سهام شرکت های فعال در زمینه ی تولید و فروش آهن آلات را خریداری می کنند. به همین دلیل نوسانات حاکم در بازار بورس به صورت غیر مستقیم در قیمت آهن نیز تاثیر گذاشته است. دلیل این امر آن است که تولید کننده ها نمی توانند قیمت را ثابت نگه دارند.

 ناگفته نماند کارخانه های تولید کننده ی آهن تنها میلگرد یا تیرآهن تولید نمی کنند. بسیاری از محصولات آنها به کارخانه های دیگر از جمله شرکت های خودروسازی ارسال می شوند. به همین دلیل با افزایش میزان تقاضا برای خرید خودرو، مجدد شاهد افزایش قیمت آهن خواهیم بود. با این مثال ساده مشخص است که تا چه اندازه قیمت آهن آلات می تواند در بازار کشور تحت نوسالات عظیم باشد. دلیل این موضوع آن است که هم المان های داخلی در قیمت آهن تاثیر گذار هستند و هم فاکتورهای خارجی!

احتکار آهن آلات

یکی از مهمترین علل افزایش قیمت آهن، احتکار آن در انبار ها است. البته این مورد فقط به بازار فولاد محدود نیست. ما در بازار کشور شاهد گرانی عظیم در اثر احتکار هستیم. بعضی از افراد که به عنوان دلال آهن آلات شناخته می شوند، آهن آلات مختلف را در انبارهای خود احتکار می کنند تا در زمان افزایش قیمت بتوانند به سود کلانی دست یابند. این امر توانسته است تلاطم بسیار زیادی را ایجاد کند.

راه حل کاهش قیمت آهن

راه حل کاهش قیمت آهن آلات

در کل این مقاله علل افزایش قیمت آهن آلات را مورد بررسی قرار داده ایم. حال می خواهیم در بخش آخر به برخی از ترفندهایی که توسط فعالان بازار برای کاهش قیمت آهن مطرح می شود، اشاره کنیم.

اولین راهکار برای کاهش قیمت و ایجاد ثبات، افزایش حجم عرضه است.  دومین راهکار مفید برای این امر می تواند همگام سازی قیمت فولاد باشد. جلوگیری از فشرده شدن قیمت فولاد میتواند راهکار مطلوبی در نظر گرفته شود. همواره افراد سودجو در حال ورود به بازار فولاد هستند و این مورد نیز از یک سو نوساناتی را در قیمت آهن آلات ایجاد کرده است. به همین دلیل نزدیک کردن قیمت آهن به نرخ واقعی از طریق افزایش پلکانی می تواند بسیار موثر باشد. اگر این موارد به خوبی دنبال نشود در این صورت شاهد افزایش کنترل نشده در بازار فولاد به همراه تقاضای کاذب خواهیم بود.  متاسفانه ما به طور لحظه ای شاهد تغییرات شدیدی در قیمت آهن آلات هستیم. به عنوان مثال قیمت تیر آهن با افزایش برخی از اقلام شاخه ای به یک قیمت بسیار زیادی در طی چند سال اخیر رسیده است. در مورد قیمت میلگرد نیز باید بگوییم که افزایش نرخ بسیار پراکنده بوده است.

 صنعت فولاد و آهن آلات از جمله قطب های مهم صنعت کشور محسوب می شوند. زمانی که میزان عرضه به بازار افزایش یابد در این صورت شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. البته ما بعد از تحریم ها به شدت با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شده ایم و تلاش برای بومی سازی مواد اولیه همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به تولیدات خود ادامه دهیم. کارخانه های تولید کننده می توانند با افزایش ظرفیت و کیفیت محصول نهایی در بهبودی وضعیت بازار گام موثری بردارند، البته باید حمایت های لازم از سوی دولت انجام شود. اگر تولید کننده ها در این مسیر موفق شوند در این صورت شاهد کاهش قیمت تیرآهن خواهیم بود و بازار میتواند به آرامش نسبی دست یابد.

به منظور استعلام نرخ انواع آهن آلات هم اکنون می توانید با آهن استیل یکتا از طریق راههای ارتباطی موجود در تماس باشید

مرجع معتبر اخبار و قیمت آهن آلات

در کشور عزیزمان شرکت های زیادی در زمینه مقاطع فولادی فعالیت دارند. شرکت آهن یکتا از شرکت های معتبر در زمینه عرضه مقاطع فولادی است که با به روز ترین قیمت مقاطع فولادی در خدمت شما هم وطنان عزیز میباشد.این شرکت با سال ها سابقه در زمینه عرضه محصولات فولادی به سراسر کشور، تامین آهن آلات پروژه های عمرانی و صنعتی در کم ترین زمان ممکن برخوردار است. به دلیل ارتباط با کارخانه های بزرگ تولید کننده فولاد، قادر است اخبار معتبر و به روز ترین قیمت محصولات فولادی، را در اختیار شما قرار دهد.

 

جستجو مطالب و خبر ها