دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

رابیتس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رابیتس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
رابیتس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۵۸۵
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

رابیتس چیست؟

شاید شما هم کنجکاوید بدانید راویز یا همان رابیتس چیست؟ رابیتس یکی از مصالح فولادی به حساب می‌آید که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد و از طریق انجام فرآیند پرس‌کاری و کشش بر روی ورق گالوانیزه تولید می‌شود. کاربرد آن بسیار زیاد بوده و به وفور انواع مختلف آن که تعیین‌کننده قیمت رابیتس است، در سقف کاذب مشاهده می‌شود. فولاد گالوانیزه در شرایط مختلف، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و همین موضوع این محصول را برای تولید مناسب می‌کند. برای اینکه بهتر بدانید رابیتس چیست باید کاربرد این محصول را بدانید. این محصول فولادی به طور گسترده در ساخت دکوراسیون، کارهای ترمیمی و تزیینی استفاده می‌شود و اغلب برای ایجاد پیوستگی در سطوح دیوار به کار برده می‌رود؛ به گونه‌ای که هر انفصال و ترک‌خوردگی‌ دیوار را می‌پوشاند. در مورد رابیتس باید بدانید که این مصالح پرکاربرد انواع متنوعی دارند و ماده سازنده آن به فولاد محدود نمی‌شود و ماده‌ای پلیمری (Polymer) نیز می‌تواند برای ساخت این مصالح استفاده شود.

کاربرد رابیتس

با توجه به مزایای این ورق مشبک استفاده از آن بسیار گسترده است. عمده مصرف آن در صنعت ساخت و ساز است. این ورق مشبک بیشتر برای انجام گچ کاری سقف، سیمان کاری نما و همچنین نگه داری ملات به منظور سنگ کاری استفاده می شود. به دین صورت که ابتدا رابیتس توسط سیم رابیتس بندی به میلگرد متصل می گردد و عملیات کچ کاری بر روی آن انجام می شود. رابیتس سقف، به خصوص راویزکاری سقف آشپزخانه و پذیرایی به این صورت انجام می گیرد. همانطور که گفته شد؛ از دیگر موارد استفاده از این ورق ها ساخت قفس آهنی است که مقاومت بالای آن نسبت به توری ها از جمله توری مرغی دلیل کاربرد زیاد رابیتس برای ساخت این قفس هاست. همچنین باید یادآور شویم که سایز مناسب چشمه های رابیتس علاوه بر امکان ورود هوا، آب و نور از ورود موارد دیگر جلوگیری می کند. رابیتس در صنعت مجسمه سازی به خصوص پیکر تراشان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. توسط هنرمندان استفاده می شود . مجسمه سازان از رابیتس برای فرم دادن سطوح سه بعدی پیچیده و منحنی های مرکب که در نهایت با گچ یا خاک رس و یا متریال دیگر پوشانده می شونداستفاده می کنند. برای مثال Niki de Saint Phalle استفاده ی گسترده ای از رابیتس برای ساختن سطوح منحنی در مجسمه های معماری بزرگ خود در ایتالیا کرده است.

کاربرد رابیتس در ساختمان سازی چیست؟

در حال حاضر برای طراحی نماهای ترکیبی و چندلایه نیاز به یک سطح یکدست بر روی دیوار سقف وجود دارد. درواقع رابیتس‌بندی باعث پیوستگی و یکدست شدن سطح دیوار می‌شود. از طرف دیگر برای ترکیب مصالح مختلف نیاز به لایه‌های مختلف داریم که با اجرای رابیتس نما این امر ممکن خواهد شد. در ادامه به کاربردهای رابیتس‌بندی اشاره می‌شود:

  • رابیتس کاری دیوار
  • سقف شیروانی، ساخت آلاچیق
  • راویز سقف کاذب
  • ترمیم ترک‌های ایجادشده
  • آرک و اوین آشپزخانه
  • المان‌های شهری
  • رابیتس نمای ساختمان

قطعاً برای رابیتس‌بندی به سیم رابیتس نیاز خواهید داشت. سیم رابیتس‌بندی، درواقع یک مفتول 1.2 میلی‌متر بوده که در بازار به نام سیم رابیتس شناخته می‌شود. سیم رابیتس در دو نوع نرم و سخت طبقه‌بندی‌شده و می‌توان آن را به دو روش گالوانیزاسیون گرم و گالوانیزاسیون سرد تولید کرد.

 رابیتس کاری نمای ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

برای نصب نمای سنگی، سیمانی، چوبی، کامپوزیت و ... نیاز به یک زیرسازی وجود دارد. رابیتس بندی نما یکی از انواع زیرسازی نمای ساختمان است. برای این کار ابتدا پروفیل قوطی به ستون‌ها و تیرهای اصلی سازه متصل شده و سپس رابیتس کشی انجام می‌گیرد. درنهایت نیز نوبت به اجرای نما می‌رسد.

بررسی کیفیت رابیتس

اگر برای اولین بار قصد خرید رابیتس را دارید و اطلاعات کافی در رابطه با آن ندارید و می‌خواهید محصول با کیفیتی خریداری کنید، آن را چند بار بر روی زمین بزنید، اگر تکه‌های گالوانیزه از رابیتس جدا شدند و بر روی زمین ریختند، این امر نشان‌دهنده این موضوع است که رابیتس درجه یک نیست.

انواع رابیتس

در این بخش به بررسی انواع راویز خواهیم پرداخت، مانند تمام مصالح ساختمانی، این محصول فولادی هم انواع مختلفی دارد که می‌توان آن را بر اساس ستون، وزن و چشمه‌ دسته‌بندی کرد. اگر قصد رابیتس‌کاری ساختمان خود را دارید، باید از رابیتس‌کار یا همان راویزکار کمک بگیرید، او مشخص می‌کند که باید چه رابیتسی با چه وزنی تهیه کنید، از طرفی با تماس با کارشناسان آهن‌آنلاین می‌توانید مشاوره‌های خوبی را دریافت کنید.

انواع رابیتس بر اساس ستون

رابیتس‌ها را معمولا بر اساس نوع نیاز در ستون‌های مختلف تولید می‌کنند. در ایران رابیتس‌ها با تعداد ستون‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام کاربرد متفاوتی در صنعت ساختمان‌سازی دارند، به تعداد ستون رابیتس، پل ستون نیز گفته می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از رابیتس ۱۷ ستونه نیز در کشورهای دیگر رایج است، ولی در ایران این محصول تقاضای بالایی ندارد. نوع ۱۳ ستونه این محصول از کیفیت بالاتری برخوردار است که البته از نظر قیمت از انواع دیگر گران‌تر است و کاربردهای خاصی دارد؛ به همین دلیل است که در هنگام خرید رابیتس باید توجه داشته باشید که نوع خریداری شده با مورد مصرفی و متراژکاری تطابق داشته باشد. گاهی مشاهده می‌شود که برای بالا بردن سرعت کار، در سقف‌های کاذب از نوع ۱۳ ستونه به جای ۹ ستونه سبک استفاده می‌شود که این کار علاوه بر غیر استاندارد بودن، هزینه بیشتری هم در بر دارد. اما در گچ‌کاری سقف، نوع ۱۳ ستونه سنگین کاربرد بیشتری دارد، همچنین در نمای ساختمان هم ۱۳ ستونه سنگین استفاده می‌شود، چرا که باید وزن سنگ نما را تحمل کند. تنوعی که در تعداد ستون‌های رابیتس وجود دارد، به دلیل موارد متعدد کاربرد آن‌هاست و ارتباطی به قیمت ندارد. قیمت آن را با وزن و ضخامت مشخص می‌کند و تعداد ستون‌ها اهمیتی ندارد. به عنوان مثال ممکن است نوع ۹ ستونه فوق سنگین، از نوع ۱۱ ستونه سبک، وزن بیشتری داشته و در نتیجه گران‌تر باشد.

انواع رابیتس بر اساس وزن

222

ورقی که از آن به منظور تولید استفاده می‌شود، می‌تواند ضخامت‌های متنوعی داشته باشد و به هر میزان که ضخامت ورق زیاد باشد، محصول تولیدی وزن بیش‌تری خواهد داشت. بنابراین هر ورق رابیتس با توجه به ورق سازنده آن دارای وزن متفاوت (سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین) است که تاثیر مستقیمی بر قیمت رابیتس دارد. اما توجه داشته باشید که نمی‌توان گفت رابیتسی که وزن بیشتری دارد، همیشه بهتر است. در مواردی که از این محصول برای سقف کاذب استفاده می‌شود، وزن آن اهمیت چندانی ندارد و به همین خاطر معمولاً از نوع سبک آن استفاده می‌شود. استفاده از نوع سنگین در سقف کاذب علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر کار را هم سخت‌تر می‌کند. در سقف کاذب به دلیل اینکه انعطاف بیشتری مورد نیاز است، ۹ ستونه سبک انتخاب مناسبی است. یک نکته مهم که در خرید رابیتس باید مورد توجه قرار دهید این موضوع است که خرید رابیتس براساس مشخصات وزنی صورت می‌گیرد و وزن رابیتس بر روی بسته‌های آن قید نمی‌شود بدین منظور نیاز به اندازه‌گیری وزن آنها با باسکول و کنترل وزن است. در جدول زیر می‌توانید وزن انواع رابیتس سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین را مشاهده کنید.

 انواع رابیتس براساس چشمه

علاوه بر وزن و ستون، رابیتس‌ها را بر اساس روزنه‌های بین ستون‌ها یا همان تعداد چشمه‌ها نیز می‌توان دسته‌بندی کرد. رابیتس‌های تولیدی به دو صورت دو یا سه چشمه در بازار وجود دارند. چشمه‌های موجود بین ستون‌ها می‌تواند اشکال مختلفی مانند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع داشته باشند که در ایران تنها تولید و استفاده رابیتس‌هایی با چشمه متوازی الاضلاع رایج است. البته باید توجه داشت که هر چه تعداد چشمه‌ها بیشتر باشد، ابعاد ان کوچک‌تر است. کاری که چشمه انجام می‌دهد جذب انرژی است، اگر اندازه این چشمه‌ها زیاد باشد، میزان زیادی انرژی هدر می‌رود و اگر اندازه چشمه‌ها کم باشد، مقاومت به جذب انرژی زیاد است. بنابراین اندازه بهینه‌ای برای چشمه‌ها در نظر می‌گیرند که همان زاویه چشمه است، تا میزان جذب انرژی کم و زیاد نشود.

مراحل رابیتس‌کاری یا راویزکاری چیست؟

یکی از موارد استفاده از رابیتس برای ساختمان‌سازی در اجرای سقف کاذب است؛ این فرآیند چند مرحله دارد که ابتدا با توجه به اصول اجرای سقف کاذب، کلاف‌بندی انجام شده، در مرحله بعد، برای رابیتس‌کاری توری رابیتس روی ساختار کلاف میلگرد، پوشیده شده و در نهایت گچ‌کاری انجام می‌شود.

مزایای استفاده از رابیتس

  • امکان ایجاد طرح‌های مختلف و مورد نظر مشتری
  • فراوانی در بازار و سهولت تهیه آن
  • اجرای آسان و طرح‌پذیری مناسب 
  • سرعت اجرای مناسب
  • استحکام نسبی به شرط رعایت اصول مهندسی و جوش مناسب

معایب استفاده از رابیتس

  • وزن سنگین سازه
  • لزوم لایه ضخیم گچ در صورت استفاده از ملات گچ
  • بروز ترک‌های فراوان در پوشش نهایی به خصوص در گچ ناشی از اختلاف انبساط حرارتی این محصول فولادی و اندود و یا ارتعاشات ناشی از لرزش ساختمان که حتی منجر به جدایی کامل اندود از این محصول در مرور زمان می‌شود.
  • عدم امکان طرح‌پذیری مطلوب به واسطه محدودیت فضای گچ‌کاری (نیاز به ایجاد جای مانور دست و ماله برای سفیدکار و عدم امکان ایجاد اشکال کوچک، ظریف و مینیاتوری)
  • بروز خوردگی در اجزا شاسی‌کشی خصوصا در محل‌های جوش در نقاط مرطوب و فضای باز در دراز مدت
  • عدم وجود خاصیت آکوستیک و ضد صدا

قیمت رابیتس

در هر حال قیمت رابیتس بر حسب ورق خریداری ‌شده است. نرخ ورق به طور روزمره با توجه به نوسانات موجود در قیمت ها متغیر می باشد. اغلب اوقات برای اجرای نمای ساختمان ها از 13ستونه استفاده می‌کنند اما وزن این محصول در سقف‌های کاذب چندان اهمیتی ندارد و حتی کار را برای افراد سخت ‌تر هم می‌کند. مصرف رابیتس با وزن های زیاد به این سبب در نما اهمیت دارد که وزن سنگ نما را باید بتواند تحمل کند. قیمت رابیتس بر حسب اوزان مختلف تفاوت دارد. تعداد ستون ‌های اعمال شده تعیین‌کننده ی قیمت این محصول نیست زیرا به طور مثال ممکن است وزن 9 ستون فوق سنگین بیش تر از ورق 11 سبک باشد. بنابراین این ضخامت ورق هاست که تعیین کننده می باشد. با این حال تصور غلطی که بین مردم جا افتاده این است که انتخاب 13 ستون بهتر از 9 ستون است. برتری تنوع در ستون‌ ها به سبب موارد کاربرد متفاوت آن ها است و ربطی به قیمت رابیتس ندارد. علاوه بر این، در برخی جاها مانند سقف کاذب که انتظار انعطاف پذیری بیش تری از ورق ها داریم، از ورق‌های نازک‌تر و منعطف تر استفاده می‌کنیم؛ بنابراین در این قبیل مواقع از 9 ستون نازک استفاده می شود و در برخی جاها مثل گچ‌کاری سقف ها، 13 ستون سنگین مناسب است.

مدت‌ زمان اجرای رابیتس چقدر است؟

برای اجرای سقف رابیتس و کاربرد آن در ساختمان حداقل 4 نفر جهت مسئولیت‌های زیر موردنیاز است همچنین می‌توانیم برای افزایش سرعت تعداد نفرات را افزایش دهیم.

  • یک نفر جوشکار جهت اجرای زیرسازی
  • یک نفر کمک جوشکار جهت رساندن ابزار و مصالح به جوشکار
  • یک نفر رابیتس بند
  • یک نفر وردست رابیتس بند

در اجرای سقف‌های ساده و بدون طرح با گچ سفید می‌توان گفت 2 استادکار ماهر با یک کارگر ماهر گچ ساز می‌توانند در یک روز کاری 30 تا 40 مترمربع را اندود نمایند. در قسمت‌هایی که دارای طرح است، مهارت استادکاران در اجرای طرح و درک آن‌ها از معماری و پرسپکتیو طرح و ابزار کار لازم و از همه مهم‌تر خود طرح و پیچیدگی آن در زمان اجرا تأثیر زیادی دارد و نمی‌توان زمان‌بندی مناسبی برای آن در نظر گرفت.

 نتیجه گیری

 در این مقاله به بررسی رابیتس به عنوان یک ابزاری کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی به خصوص بخش اجرای سقف کاذب پرداختیم؛ رابیتس یا راویز در انواع مختلفی بر اساس مشخصاتی مانند وزن و چشمه و همچنین تعداد ستون‌ها دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را به هنگام اجرای رابیتس دارند. چنانچه تکنیک خاصی به هنگام راویزکاری یا اجرای آن دارید با ما تماس بگیرید.