دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

راهنمای خرید لوله‌های درزدار و بدون درز

راهنمای خرید لوله‌های درزدار و بدون درز
راهنمای خرید لوله‌های درزدار و بدون درز
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۷۰
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۶ تیر ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

لوله‌ها به عنوان گذرگاه‌هایی هستند که بین بخش‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند. با توجه به این که یک لوله باید در چه موقعیتی قرار بگیرد، متریال‌های مورد استفاده و شیوه‌ی ساخت و پردازش آن متفاوت می‌باشد. لذا کسانی که قصد خرید لوله دارند بایستی قبل از خرید نسبت به انواع لوله‌ها و سازندگان و فروشندگان آن‌ها اطلاع کسب کنند. این مقاله نیز قصد دارد که به بررسی وجود یا عدم وجود درز در لوله‌های درز جوش و لوله‌های مانیسمان بپردازد. 

انواع لوله‌های فولادی

لوله‌های فولادی در مجموع به دو صورت کلی ساخته می‌شوند

لوله درز جوش

در گذشته لوله‌های بدون درز فولادی ضد زنگ، بهترین نوع لوله‌ها بودند. تا وقتی که روش‌های جوشکاری پیشرفت کردند و توانستند درزهای تمیز و بدون نشتی را به وجود بیاورند. برای تضمین کیفیت جوش این لوله‌ها انواع آزمایش‌های غیر مخرب را انجام می‌دهند تا کسانی که به دنبال خرید لوله هستند هیچ نگرانی‌ای بابت تهیه آن‌ها نداشته باشند.

در تولید این لوله‌ها ورق‌هایی با ضخامت و طول مشخص برش می‌خورند و پس از عبور غلتک‌های نورد گرد می­شوند تا لوله‌هایی با اندازه­ی معین تولید گردند. با توجه به این که در این روش ورق‌ها گرد می‌شوند برای تکمیل پروسه‌ی تولید لازم است که درزهای به وجود آمده جوش داده شوند و در نهایت لوله­ها به مرحله‌ی تست وکونیک بروند. از آن جا که غلتک‌های نورد نقش مهمی را در تولید این لوله­ها ایفا می‌کنند به پروسه‌ی تولید آن­ها روش نورد نیز گفته می‌شود. لوله‌های شوفاژی، گازی و انواع پروفیل‌های مصرفی ساختمان معمولا از نوع درز جوش می‌باشند.

مزایای استفاده از لوله درز جوش

مزایای استفاده از لوله درز جوش

شاید بتوان قیمت کمتر لوله درز جوش را برجسته‌ترین مزیت آن دانست. البته این لوله‌ها علاوه بر این که مقرون به صرفه هستند همگن‌اند و ضخامت دیواره‌ شان در سراسر طول لوله ‌یکسان می‌باشد. ضمن این که پیش از تولید می‌توان وضعیت کیفیت سطح داخلی آن‌ها را نیز چک کرد. لوله‌های درز جوش به سبب تولید راحت‌تری که دارند در قطرها و طول‌های بزرگ‌تری تولید می‌شوند.

راهنمای خرید لوله مانیسمان 

لوله‌های مانیسمان در واقع لوله‌های بدون درزی هستند که طول عمر بسیار بالایی دارند و برای انتقال انواع سیالات حساس مناسب می‌باشند. شاید برایتان جالب باشد که چرا به این لوله‌ها مانیسمان می‌گویند. بدون درز ساختن لوله‌ها ایده‌ای بود که اولین بار به ذهن برادران مانیسمان خطور کرد. از آن پس هم به پاس زحمات این برادران نامشان را بر اختراعشان قرار دادند.

متریال مورد استفاده در لوله مانیسمان معمولا فولاد ساده‌ای است که مقدار کمی کربن دارد. برای این که لوله‌ها در برابر استهلاک و زنگ خوردگی مقاوم‌تر شوند به لایه‌ی داخلی و خارجی آن­ها موادی می‌افزایند تا ضد زنگ گردند. لوله مانیسمان کاربردها مختلف و متعددی دارد به همین علت آن‌ها را در چهار رده 40، 80 و 160 می‌سازند.

کاربردهای لوله مانیسمان

  1. استفاده در خطوط فشار قوی
  2. استفاده از لوله‌های مانیسمان استیل در صنایع غذایی و دارویی
  3. استفاده در خطوط هیدرولیک
  4. استفاده در خطوط نفت و گاز

فرایند تولید لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان به شکل اكسترودينگ و با استفاده از قالب­های مختلف تولید می‌شوند. در واقع برای این که درزی بر روی لوله‌ها به جا نماند نیاز است شمش‌های فولادی گرد با کشش و اعمال تاثیر نورد تبدیل به لوله­های توخالی گردند. با این فرایند علاوه بر لوله می‌توان محصولاتی با مقاطع گوشه‌دار نیز تولید کرد اما مستلزم هزینه‌های بیشتری می‌باشد.

در پروسه‌ی تولید لوله مانیسمان ابتدا سایزهای بزرگ‌تر تولید می‌شوند و بعد از سایز آن‌ها کاسته می‌گردد تا به اندازه‌ی دلخواه برسند. به طور مثال برای تولید لوله‌های سایز 2.1 اینچ در خط تولید ابتدا در اثر نورد و کشش اولیه، لوله‌های 14.1 اینچی تولید می‌شوند و سپس با روش سرد ضمن کشیدن و اسید کاری لوله­ها طی چند مرحله به سایز 2.1 می­رسیم.

مقایسه‌ی لوله‌های درز جوش با مانیسمان

هر لوله‌­ای مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما یکی از دلایلی که  خرید لوله‌های بدون درز طرفدار بیشتری پیدا کرده، این است که لوله‌های درز جوش ضخامت دیواره‌ی بالایی دارند و استحکام آن‌ها زیاد است در نتیجه فرم دهی پروفیل دشوار می­شود.

مشخصات

لوله‌های درز جوش

لوله‌های مانیسمان

زمان تولید  کم

*

 

تلرانس ابعادی بهتر

*

 

یکنواختی ضخامت

*

 

هزینه کمتر

*

 

در دسترس بودن

*

*

استفاده در فشار بالا

 

*

دیواره ضخیم

 

*

خرید لوله استیل

از لوله‌های استیل می‌توان در صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی و دکوراتیو استفاده کرد. این لوله­ها آلیاژی از استیل و نیکل می‌باشند. نیکل موجود در این آلیاژ استحکام لوله‌های استیل را تا حد زیادی بیشتر می‌کند و خاصیت ضد خوردگی به آن‌ها می‌دهد. البته در زمان تولید لوله استیل، 2 درصد کربن نیز اضافه می‌شود تا مقاومت این لوله‌ها به مراتب بیشتر گردد و در شرایط آب و هوایی مختلف پایدار بمانند. لوله‌های استیل به سبب سطح صاف و صیقلی‌شان به راحتی تمیز می‌شوند ضمن این که 100 در صد قابل بازیافت‌اند.

انواع لوله استیل

لوله‌های استیل را نیز می‌توان از نظر شکل به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم کرد:

بدون درز

لوله‌های استیل بدون درز ضمن حرکت مواد استیل بر یک استوانه‌ی جامد توخالی ساخته می‌شود. این لوله‌ها ابتدا حرارت می‌بینند و سپس تحت فشار قرار می‌گیرند. قیمت لوله استیل بدون درز بیشتر از نمونه‌های درزدار و جوش خورده است. اما زمانی که به موازنه معایب و مزایای لوله‌های مختلف می‌پردازیم کماکان لوله استیل بدون درز مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. به هرحال هنگام خرید لوله باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

درزدار

لوله‌های استیل چه درزدار باشند چه بدون درز از استیل 300 ساخته می‌شوند. برای تولید نمونه‌های درزدار باید ورق استیل را به چرخش درآورد و سپس اتصالات جوشی را ایجاد کرد. این لوله‌ها مناسب موقعیت‌هایی هستند که فشار کاری کمی دارند.

معرفی شرکت‌های برتر تولید کننده لوله‌های فولادی

معرفی شرکت‌های برتر تولید کننده لوله‌های فولادی

در ادامه به معرفی برخی از تولید کنندگان مناسب برای خرید لوله فولادی می‌پردازیم:

لوله و نورد اهواز

این شرکت که در نزدیکی اهواز واقع شده اولین کارخانه‌ای می­باشد که در خاورمیانه به تولید لوله‌های بدون درز اقدام کرده است. دستیابی به تکنولوژی Push Bench به این کارخانه امکان داده تا انواع لوله‌های بدون درز مانیسمان را تولید کند.

سپنتا

شرکت سپنتا اولین شرکت سازنده‌ی لوله‌ی فولادی در ایران است که انواع لوله‌های فولادی، سیاه و شوفاژی را ضمن رعایت استاندارد ملی ISIRI 3765 تولید می‌کند. سپنتا به سبب قدمتی که دارد یکی از بهترین تولید کنندگان ایرانی محسوب می‌شود.

سپاهان

گروه صنعتی سپاهان نیز یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین تولید کنندگان ایرانی است که انواع لوله‌های فولادی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. ظرفیت تولید 420 هزار تنی این مجموعه، از سایر تولید کنندگان بیشتر است ضمن این که محصولاتشان را نیز مطابق با استانداردهای بین‌المللی می­سازند. لذا قیمت لوله‌ی سپاهان به تناسب کیفیت و دوامی که دارد بیشتر از نمونه­های مشابه می­باشد.

کاوه ایرانیان

این کارخانه اولین تولید کننده‌ی لوله‌ی بدون درز در بخش خصوصی می‌باشد. استانداردهای این شرکت کاملا مورد تایید کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس و ژاپن است. لذا محصولاتشان کیفیت بسیار خوبی برخوردار دارند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران

این کارخانه نیز از جمله کارخانه جات قدیمی ایران می‌باشد که در سال 1342 آغاز به کار کرده و به صورت سهامی خاص اداره می­گردد. بخش زیادی از لوله‌های مانیسمان بازار ایران حاصل فعالیت این مجموعه است.

کچو

کارخانه کچو که در سال 1372 در اصفهان تاسیس شد تولید کننده‌ی انواع لوله‌های داربستی، لوله‌های گاز من جمله لوله گاز  API و انواع لوله‌های صنعتی می‌باشد. این مجموعه پس از تاسیس به ارتقا سطح تولیدات خود پرداخت تا جایی که طی چند سال مختلف گواهینامه‌ی ایزو و گواهینامه‌های استاندارد ملی را دریافت کرد.

تهران شرق

این کارخانه در حال حاضر انواع لوله‌های صنعتی و ساختمانی را در قطرهایی بین 5. تا 5 اینچ تولید می‌کند. از محصولات این شرکت نیز استقبال زیادی می‌شود که این استقبال به مجموعه  اجازه می‌دهد تا روند توسعه‌ی خود را به قدرت بیشتری طی کند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله

به هنگام خرید لوله قیمت آن یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد. قیمت لوله فولادی بر اساس سایز، وزن، ضخامت و جنس آن مشخص می‌شود. البته این که یک لوله محصول کدام کارخانه و با چه سطح از استانداردها می‌باشد هم در تعیین قیمت بی تاثیر نیست.