دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات
عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۵۰۳
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۶ آذر ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

عوامل موثر بر قیمت فولاد

بازار آهن و فولاد از مهم بازار های داخلی کشورعزیزمان است و دست خوش تغییرات زیادی میباشد. نوسانات نرخ ارز از اولین عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات میباشد.
افزایش و کاهش قیمت سنگ آهن از دیگر عوامل موثر بر قیمت فولاد میباشد و حتی هزینه حمل و نقل در قیمت آهن آلات تاثیر گذار میباشد.
 همچنین حوادث سیاسی از جمله تحریم ها نیز در هر دوره مشکلاتی در بازار فولاد ایجاد میکنند.
عرضه و تقاضای فولاد و ناهماهنگی های مربوط به کمبود و یا مازاد تولید موجب بی ثباتی بازار آهن آلات میشود. بهترین راهکار برای نگه داشتن بازار فولاد در یک خط، کنترل همه جانبه بازار میباشد و چنان که صورت نگیرد موجب سردرگمی خریداران و مصرف کنندگان در بازار آهن خواهد بود

 یکی از شرکت های بزرگ در ارائه انواع مقاطع فولادی شرکت آهن استیل یکتا میباشد و با توجه به تعامل زیادی که با تولید کنندگان بزرگ کشور و کارخانه های مادر دارد، توانسته بهترین قیمت هارا ارائه کند تا مشتریان بتوانند هنگام خرید بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

قیمت جهانی آهن

یکی از اصلی ترین دلایل که بر نوسانات قیمت آهن آلات تاثیر دارد قیمت جهانی آهن میباشد، تاثیر مستقیم روی نوسانات قیمت مقاطع فولادی را میتوان قطعا بالا و پایین شدن قیمت آهن در بازارهای جهانی آهن آلات دانست
بین نوسانات قیمت نفت و قیمت جهانی آهن همبستگی هایی وجود دارد اما این همبستگی را باید با فاکتورهای دیگر بسته به شرایط روز در نظر گرفت.

 قیمت ارز

قیمت روز ارز این روز ها بر تمامی محصولات تاثیر گذار است، کمتر محصولاتی یافت میشوند که قیمتشان متاثر از قیمت روز ارز نباشد. این قانون در بازار آهن آلات صدق میکند.
ایران کشوری است که تاثیر زیادی از نوسانات قیمت ارز میگیرد، چرا که بیشترین تقاضای خود را با تولیدات داخلی پاسخ می دهد، اما تجهیزات تولید تقریبا به طور کامل وارد میشوند. کشور هایی که در حوزه فولاد مصرف کننده محسوب میشوند و واردات راه تامین نیاز های آنها میباشد، میتوان تاثیرات قیمت ارز را مشاهده نمود.

عرضه و تقاضای فولاد در بازار جهانی

در یک بازار آزاد عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت محصول است اما در دنیای واقعی بازاری کاملا آزاد نداریم. عرضه و تقاضا اصلی ترین مواردی هستند که میتوان نوسانات قیمت ارز را توجیه کند  چرا که در بازارهای جهانی فولاد، دولت مرکزی قدرتمندی وجود ندارد.
ظرفیت تولید کشورهای مختلف عددی قابل پیشبینی است. دلایلی مثل جنگ های نظامی عرضه فولاد را با کاهش مواجه میکند و یا در برخی از شرایط مثل بازسازی پس از جنگ تقاضا برای فولاد افزایش میابد.
در نظر بگیرید در یک منطقه به دلایل متفاوت قیمت مسکن با افزایش رو به رو شود و ورود به بازار مسکن با رشد چشمگیری مواجه شود سپس محصولات فولادی وابسطه به این تقاضا با افزایش قیمت آهن مواجه میشود، این موضوع موجب افزایش کارخانه های تولید کننده میشود و در بلد مدت قیمت این مقاطع دوباره کاهش میابد.

کارخانه های تولید کننده

بزرگی بازار فولاد، سرمایه گذاران صنعتی را جذب میکند و به این دلیل کارخانه های زیادی در تولید مقاطع فولادی نقش ایفا میکنند که سبب ایجاد رقابت میشود و از این رو رقابت شکل گرفته موجب تقویت ارزش برند میشود. هر شرکتی که کیفیت بهتری نسبت به قیمت و خدمات و ... ارئه کند مشتریان بیشتری را جلب، و قدرت بیشتری در بازار فولاد خواهد داشت و از این رو تنوع قیمت در یک مقطع فولادی واحد، در بازار زیاد میشود.

 قیمت مواد خام و اولیه تولید آهن

چین به عنوان بزرگترین وارد کننده سنگ آهن و بزرگترین تولید کننده مواد خام فولادی شناخته شده است. قیمت مواد اولیه پایه مانند نیکل و کروم و قیمت مواد اولیه اصلی مانند سنگ آهن و قراضه مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن میباشند.

قیمت ضایعات آهن

آهن قراضه بخشی از مواد اولیه برای تولید شمش و مقاطع فولاد است و بنابراین کاهش یا افزایش قیمت آن بر قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار است. به صورت کلی، محصولات فولادی از مواد اولیه شمش، ورق و اسلب تولید می‌شوند. افزایش قیمت شمش بر نرخ سایر محصولات فولادی تاثیرگذار خواهد بود و روند صعودی قیمت مواد اولیه به سایر کالاهای تولیدی این بازار سرایت پیدا خواهد کرد.

قیمت نفت

نفت به عنوان عنصری حیاتی در واحدهای تولیدی محصولات فولادی در جهان محسوب میشود، از آنجایی که حدود 15 درصد قیمت محصولات فولادی مربوط به واحد های تولیدی است، پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی مانند: قیمت میلگرد، لوله، پروفیل و قیمت ورق های سیاه آهن، قیمت نفت است. قیمت نفت میتواند مانند شمشیری دو لبه عمل کند که افزایش قیمت آن باعث رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده و کاهش قیمت آن موجب رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده شود.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل با قیمت نفت و انرژی رابطه مستقیم دارد، با توجه به حجم گسترده صادرات جهانی و جا به جایی میلیون ها تن مواد اولیه و نهایی، حمل و نقل از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات میباشد. حجم مواد اولیه تولید فولاد 3، 4 برابر حجم محصول نهایی میباشد و هزینه حمل و نقل آنها تاثیر گذار است.

تورم جهانی

از مهمترین معضلات اقتصادی کشور های در حال توسعه تورم یا توالی رشد کلی قیمت ها میباشد. چین به تنهایی تولید 30 درصد از 60 درصد فولاد جهان که کشورهای در حال توسعه تولید میکنند را بر عهده دارد. دلایلی مانند کاهش هزینه تولید و نیروی کار ارزان و ... موجب شده کشورهای توسعه یافته کارخانه های تولید فولاد خود را به کشور های در حال توسعه انتقال دهند. یکی از دلایل مهم که موجب این امر شده تاثیر تورم در این کشورها میباشد که قیمت آهن به طور مستقیم تحت تاثیر تورم در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. سیاست های داخلی این کشورها بر قیمت آهن آلات در داخل کشور تاثیر گذار است. اگر سیاست های اقتصادی موجب پایین آمدن ارزش ارز ملی در مقابل ارز های بین المللی شود، این امر باعث میشود خریداران فولاد برای تقاضای خود مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

رشد اقتصادی و بودجه کشور

فولاد محصولی پایه برای عمران کشور است و بودجه کشور از تعیین کننده های اصلی قیمت روز آهن است زیرا میزان هزینه سالیانه به منظور توسعه و رشد کشور نشانه خوبی برای پیشبینی قیمت فولاد است.  بودجه عمرانی سالیانه،  تعیین کننده میزان مصرف فولاد در بخش توسعه کشور است و بودجه عمرانی کشور، تقاضای دولتی را بالا برده و درصورت ثابت ماندن تولید باعث افزایش رقابت و صعود پایه های قیمت فولاد می‌شود.

آب مایه حیات فولاد

آب به عنوان اصلی‌ترین خنک کننده در فرایند تبدیل آهن اسفنجی به فولاد بسیار مهم است. شرایط آبی کشور در ۵ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. وضعیت آب در مناطقی که کارخانجات تولید کننده فولاد قرار دارند نیز بسیار حیاتی است. وضعیت آب می‌تواند به تغییر در توان تولید فولاد و درنتیجه میزان عرضه آن منجر شود. در این بین هزینه انرژی نیز نباید فراموش شود. انرژی پایه اساسی تولید است. هرچه تولیدکننده هزینه بیشتری برای آن مجبور به پرداخت باشد قیمت نهایی نیز بالاتر خواهد رفت.

کرونا و فولاد

شاید جدیدترین بازیگر تعیین کننده قیمت را البته نه فقط در فولاد می‌توان کرونا دانست. این بیماری با کاهش تولید چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان و همچنین کاهش مصرف در این کشور ۱.۵ میلیاردی تاثیر دو سویه‌ای بر قیمت گذاشت. از طرفی بسته شدن مرزهای کشورهای بسیاری برای جلوگیری از شیوه بیشتر این بیماری قاعده مبادلات جهانی و در نتیجه قیمت را بهم ریخت. از بسته شدن مرز ایران با کشورهای همسایه چند ماه می‌گذرد و بازار عراق و ترکیه عملا از دسترس خارج شده است. همه این عوامل در کنار تاثیرات داخلی کرونا عامل موثری بر قیمت فولاد است.

دلار و ارزش پول ملی

ریال به عنوان پول ملی ایران با ارزش گذاری نسبت به دلار مانند دیگر ارزهای جهانی مانند یورو مقایسه می‌شود. هرچه ارزش ریال نسبت به دلار کاهش یابد باید منتظر افزایش قیمت ها بود. فرصت آربیتراژ ایجاد شده بر اثر این اختلاف قیمت، و توجیه صادرات نسبت به فروش داخل باعث می‌شود بهای فولاد در داخل بالا رود.

دلار و واردات

واردات محصولات پایه ای تولید فولاد مانند آهن اسفنجی یا قراضه آهن بر اساس دلار صورت می‌گیرد. با افزایش هزینه واردات این محصولات و بالا رفتن هزینه تولید فولاد، قیمت شمش فولادی و بالطبع مقاطع فولادی ساخته شده از آن افزایش پیدا خواهند کرد.

اثرات روانی دلار

تجربه ثابت کرده است تغییرات قیمت دلار و پیش بینی افراد نسبت کاهش یا افزایش قیمت‌ها آن ها را به صورت روانی وادار به واکنش می‌کند. دست نگه داشتن برای تکمیل خرید نهایی و یا هجوم بی‌رویه به بازار و افزایش هیجانی تقاضا باعث تغییر قیمت ها حتی قبل از تاثیرات قبلی می‌شود.

نیاز به صنایع وابسته

افزایش قیمت آهن آلات می‌تواند مرتبط با صنایع مورد استفاده باشد. به عنوان مثال اگر صنایع خودروسازی، بسته بندی و دیگر صنایع با قدرت بیشتری فعالیت داشته باشند، در نتیجه میزان تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد.

عواملی که بر قیمت آهن آلات تاثیر گذارند

به صورت کلی عبارتند از:

  • قیمت جهانی آهن
  • قیمت جهانی سنگ آهن
  • تورم جهانی
  • قیمت ارز
  • دلار و ارزش پول ملی
  • دلار و واردات
  • اثرات روانی دلار
  • قیمت نفت
  • رشد اقتصادی و بودجه کشور
  • کارخانه های تولید کننده
  • صنایع وابسته
  • مواد اولیه و آلیاژ مورد استفاده
  • تولید، عرضه و تقاضا
  • بورس کالا
  • نوسانات مسکن
  • حمل و نقل
  • قیمت ضایعات
  • چشم انداز آینده
  • آب مایع حیات فولاد
  • کرونا
جستجو مطالب و خبر ها