دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

فولاد آلیاژی CK45 چیست؟

فولاد آلیاژی CK45 چیست؟
فولاد آلیاژی CK45 چیست؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۹۱۷
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۵ مهر ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

ورق ck45 چیست ؟

ورق‌های ضد سایش انواع مختلفی دارند. یکی از این نوع ورق‌های ضد سایش، سری CK نام دارند. مجموعه CK داری سه نوع ورق ضد سایش است که با نام‌های CK45, CK60, CK70 شناخته می‌شوند. تفاوت عمده آن‌ها در میزان درصد کربن به‌کاربرده شده است. تفاوت در میزان کربن منجر به تفاوت در میزان سختی این ورق‌ها می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به کاربردها و مشخصات ورق‌های CK45 بپردازیم.

ورق CK45 نوعی ورق آلیاژی ضد سایش است که مقاومت نسبتاً خوبی در برابر سایش دارند. البته لازم‌ به‌ ذکر است که ورق‌های CK45 در مقایسه با سایر انواع ورق‌های ضد سایش، مقاومت کمتری در برابر سایش از خود نشان می‌دهند، دلیل این امر میزان پایین‌ تر کربن و منگنز به‌کاربرده شده است. سختی و مقاومت فولاد در برابر سایش رابطه مستقیم با میزان این دو عنصر دارد.

 درعلم فلزات به ترکیب دو یا چند عنصر مختلف آلیاژ گفته می شود. در حالت کلی فولاد در هر نوعی یک آلیاژ از آهن و کربن به حساب می آید. اما در ادبیات بازار آهن و فولاد به فولاد ساده کربنی که حاوی عنصری جز کربن نیست فولاد و در بعضی موارد آهن گفته می شود. بنابراین هر بار نام فولاد آلیاژی به گوشتان خورد منظور آلیاژی از آهن ، کربن و یک یا چند عنصر آلیاژی دیگر است.

کارخانه‌های تولیدکننده ورق CK45

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد یزد
  • کارخانه فولاد اسفراین
  • فولاد اکسین اهواز 

قیمت فولاد ck45

قیمت ورق ck45 نسبت به فولادهای دیگر ارزان تر است. این فولاد با توجه به خواص خوب مکانیکی و متالوژی آن در صنعت ساختمان سازی، معدن، کشاورزی، تجهیزات آزمایشگاهی ، غذا و دارو، خودروسازی، نفت،گاز، پتروشیمی و ساخت تجهیزات جنگی استفاده میشود. مثلا برای ساخت ابزارهای خاک ورز چون به فولاد ارزان قیمتی نیاز داریم که نسبت به سایش و ضربه مقاوم باشد ، از این فولاد استفاده میشود. که عملکرد آن را میتوان در گاوآهن و دیگر ابزارهای خاک ورز پیش بینی کرد.

نوسانات تقاضای فولاد ، میتواند منجر به رونق معاملات یا رکود شود . تعیین قیمت فولاد بر اساس قیمت های جهانی و نرخ ارز انجام میشود.

کاربردهای ورق آلیاژی CK45

ویژگی‌ها و قیمت مناسب این محصول فولادی باعث شده در تهیه وسایل و ابزارهای گوناگون صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نفت، ساختمان‌سازی و خودروسازی به طور گسترده‌ به کار گرفته شود. از جمله قسمت‌هایی از خودروهای معمولی و سنگین مانند میل‌لنگ، میله‌های متصل‌کننده، شفت، بوش، سگدست، اکسل، چرخدنده‌ی کوچک و... که میزان چقرمگی آن‌ها بالاست و یا به استحکام بیشتری نیاز دارند.

  • صنعت خودروسازی ( میل‌لنگ، سگدست، چرخ‌دنده، اکسل شاتون، …)
  • قطعات ماشین‌های سنگین
  • ساخت چاقو و چکش
  • ساخت مته‌های حفاری ( مورداستفاده در صنعت نفت)
  • ساخت غلتک‌های صنعتی
  • ساخت ابزار و ماشین‌آلاتی که نیاز به مقاومت چندانی در برابر سایش ندارند مانند میکسر های بتن

وزن مخصوص فولاد ck45

وزن مخصوص فولاد ck45 یکی از عوامل موثر در قیمت این فولاد میباشد. قطر فولاد تعیین کننده قیمت فولاد CK45 میباشد که در زیر روش محاسبه آن آورده شده است.

وزن آهن آلات برحسب کیلوگرم بر متر با ۷.۸۶ کیلوگرم بر دسی متر مربع محاسبه می‌شود که در زیر آورده شده است.

وزن قطعه‌ی مورد نظر (که در اینجا وزن مخصوص آهن٬ ۷.۸۶ است.) = وزن مخصوص × حجم

برای محاسبه‌ی حجم نیز طول درسطح مقطع ضرب خواهد شد. در نتیجه می‌توانیم رابطه زیر را بسازیم

وزن = وزن مخصوص × قطر یا ضخامت × عرض × طول

جمع‌ بندی

فولاد CK45 که به اشکال مختلفی مانند ورق، میلگرد و تسمه تولید می‌شود، با قیمت مناسب، توان کششی قابل توجه و قابلیت ماشینکاری، هم در موارد تخصصی و حساس و هم در ساخت ابزارهای ساده مانند میخ و چکش کاربرد دارد. این محصول پذیرای عملیات حرارتی مختلف بوده و افزایش مقدر کربن به سختی و استحکام آن افزوده است.

این فولاد آلیاژی هم در داخل و هم در خارج از کشور تولید می‌شود و قیمت نهایی آن با توجه به برند و کیفیت متفاوت است. در نهایت اگر تولیدکننده‌ای به خواص ذکر شده نیاز داشته و در عین حال قیمت و در دسترس بودن ماده‌ی اولیه برای او اهمیت داشته باشد، فولاد آلیاژی کربن متوسط اولین و مناسب‌ترین انتخابی است که به ذهن او می‌رسد. ماده‌ی دیگری می‌شناسید که این ویژگی‌ها را داشته و در عین حال ارزان‌تر باشد؟ آن را معرفی کنید!