دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

مقایسه تیرآهن فولاد مبارکه اصفهان با دیگر برندها

مقایسه تیرآهن فولاد مبارکه اصفهان با دیگر برندها
مقایسه تیرآهن فولاد مبارکه اصفهان با دیگر برندها
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۲۴۳
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۹ مهر ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

تفاوت تیرآهن ذوب آهن اصفهان با تیرآهن کاویان و تیرآهن اکسین

در این مقاله تفاوت آهن تولید شده در فولاد مبارکه اصفهان را با آهن تولید شده در کاویان و اکسین اهواز بررسی می‌کنیم تا به خوبی با تفاوت آهن اصفهان با اهواز آشنا شوید.
استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین قطب های صنعتی ایران محسوب می شود، چرا که دو کارخانه فولاد مبارکه و ذوب آهن در این استان قرار دارند. تقریبا می توان گفت 50 درصد از ورق های فولادی مورد نیاز کشور در کارخانه فولاد مبارکه تولید می شود. در اهواز نیز دو کارخانه اکسین و فولاد کاویان تاسیس شده اند که انواع ورق های فولادی را تولید می کنند. یک تفاوت آهن اصفهان با اهواز در وزن ورق های فولادی آن ها است. وزن ورق های فولادی بسته به ضخامت و ابعاد آن ها متفاوت است. وزن ورق های فولادی تولید شده در فولاد مبارکه اصفهان و کاویان اهواز تقریباً برابر است، اما ورق هایی که در کارخانه اکسین اهواز تولید می‌شوند، وزن متفاوتی دارند. ورق های تولید شده در کارخانه فولاد مبارکه و کاویان اهواز دارای عرض 1.25 الی 1.5 متر و طول 6 متر هستند. در این دو کارخانه، ورق های فولادی با ضخامت 3 الی 40 میلیمتر تولید می شوند، اما ورق های تولید شده در کارخانه اکسین اهواز دارای ضخامت 10 الی 70 میلی متر و طول 6 متر و عرض 2 متر هستند.

ورق قلع اندود

ضخامت= 0.18 الی 0.4 میلیمتر

عرض= 600 الی 1000 میلیمتر

ورق سرد

ضخامت= 0.35 الی 3 میلیمتر

عرض= 600 الی 1620 میلیمتر

ورق گرم

ضخامت= 1.8 الی 16 میلیمتر

عرض= 600 الی 1850 میلیمتر

استانداردهای کیفیت ورق های تولید شده در فولاد مبارکه اصفهان

میتوان یک تفاوت آهن اصفهان با اهواز را کیفیت ورق ها دانست. استانداردهای کیفیت ورق های تولید شده در فولاد مبارکه اصفهان به صورت زیر است:

استاندارد کیفیت ورق های گرم

ورق‌های گرم تولید شده در این کارخانه از استاندارد های زیر پیروی می کنند

  • استاندارد DIN17100: جهت بالا رفتن مقاومت در برابر خوردگی.
  • استاندارد DIN1614: جهت بالا رفتن خاصیت کششی.
  • استاندارد DIN17155: جهت ساخت ورق هایی که برای تولید شاسی خودرو و مخازن تحت فشار استفاده می شوند.
  • استاندارد JIS313: جهت بالا بردن میزان کشش های عمیق.
  • استاندارد JIS1301: جهت تولید ورق هایی که برای ساخت پل ها استفاده می شوند.
  • استاندارد JIS3132: جهت ساخت ورق های که برای ساخت لوله و تیوب استفاده می شوند.
  • استاندارد SAE: جهت ساخت ورق هایی که برای کاربردهای عمومی مانند ساختمان سازی استفاده می شوند.
  • استاندارد API : جهت ساحت ورق هایی که برای ساخت لوله های نفت و گاز استفاده می شوند.
  • استاندارد LLOYD`S : جهت ساخت ورق هایی که برای ساخت سازه های دریایی استفاده می شوند.

استانداردهای تولید ورق سرد

برای ساخت ورق هایی که جهت استفاده در کاربردهای عمومی و بالا رفتن خاصیت کششی و لعاب کاری ساخته می شوند، از استانداردهای زیر پیروی می شود:

  • EN10130
  • DIN1632
  • UNI5866
  • G314JL
  • JIS ASTM1499
  • EU130/77

بررسی ورق های تولید شده در کارخانه اکسین اهواز

یک تفاوت آهن اصفهان با اهواز در نحوه تولید ورق ها است. در کارخانه اکسین اهواز، برای ساخت ورق های گرم از مواد اولیه اسلب فولادی استفاده می شود. این ورق ها تحت استاندارد ISIRI3694 تولید شده و برای ساخت آن ها از قفسه های چهار غلطکه استفاده می کنند. در این کارخانه، تختال ها جهت پوست زدایی تحت فشار آب 225 بار قرار می گیرند. خواص مکانیکی ورق های تولید شده در کارخانه اکسین اهواز به سلیقه مشتریان بستگی دارد. ورق های این کارخانه با سه روش نورد ترمودینامیکی، نورد معمولی و نورد کنترل شده تولید می شوند. همچنین ورق ها با استفاده از دستگاه UT مورد بازرسی قرار می گیرند. ورق های تولید شده در کارخانه اکسین اهواز جهت ساختمان سازی، تولید لوله های آب و گاز، تولید مخازن تحت فشار بالا و ... کاربرد دارند.

استاندارد های ورق های تولید شده در کارخانه اکسین اهواز

استاندارد های ورق های معمولی

  • GL2009
  •  ASTM A283
  •  DIN17100
  •  EN10025

استاندارد ورق نرمالیزه ساختمانی

  • EN100025

استاندارد ورق تهیه شده با استفاده از نورد ترمومکانیکال

  • EN10025

ورق های ساختمانی مقاوم در برابر خوردگی

  • EN10025
  • ASTM A588

ورق های فولادی جهت تولید مخازن

  • EN10035
  • ASTM A816

ورق های فولادی ساختمانی

  • ASTM A573

ورق های ساخته شده جهت تولید تجهیزات کشتی سازی

  • GL2011

ورق های تولید شده جهت خطوط انتقال گاز

  • API5L

تیرآهن اصفهان

تشخیص تیرآهن اصفهان

تشخیص تیرآهن اصفهان برای تمامی شرکت ها و متخصصین فولاد و آهن مهم و با اهمیت است. از آنجایی که در کشورمان تیرآهن اصفهان بیشترین محبوبیت را در بین فعالان در حوزه آهن آلات دارد، شناخت تیرآهن اصفهان نیز برای همه این افراد خیلی مهم است. راحت ترین و ساده ترین راه که محصولات تولید شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان را از سایر تیرآهن ها متمایز می کند، برند این شرکت (ESCO) است که بر روی محصولات آن حک شده. همچنین به یاد داشته باشید که تیرآهن های تولید شده توسط کارخانه های ذوب آهن اصفهان طبق استاندارد IPE ساخته شده اند. وزن استاندارد هر تیرآهن تولید شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، بیشتر از وزن تیرآهن های مشابه تولید شده توسط سایر کارخانه ها می باشد. تیرآهن های تولید شده در اصفهان در سایزهای بین ۱۴ تا ۳۰ روانه بازار می‌شوند که هرکدام دارای قیمت مشخصی هستند

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن اصفهان

تیرآهن فایکو (FAICO) نمونه ای از مقاطع فولادی پرکاربرد و پراستفاده در بازار آهن آلات کشور به شمار می‌رود. شرکت فولاد البرز ایرانیان با نام تجاری فایکو، از شرکت های شناخته شده و شاخص در صنعت فولاد ایران محسوب می شود. این شرکت در سال 1339 در استان مازندران و شهر ساری فعالیت خود را آغاز نمود. مقاطع فولادی از نوع تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد را می توان از عمده ترین محصولات تولید شده توسط مجتمع فولاد فایکو برشمرد. از سوی دیگر، کارخانه ذوب آهن اصفهان از شرکت ها و تولیدکنندگان پیشرو در صنعت فولاد کشور تلقی می‌گردد. فرآیند طراحی و تولید تیرآهن در این کارخانه به وسیله خطوط تولید پیشرفته و تجهیزات و ماشین آلات مدرن صورت می گیرد. بر همین اساس، در بازار آهن آلات کشور، مقاطع آهنی شرکت ذوب آهن اصفهان از جمله محصولات بسیار باکیفیت و در عین حال پرکاربرد به حساب می آیند. عمده کاربرد و استفاده از مقاطع فولادی شرکت ذوب آهن اصفهان در حوزه ساخت و ساز و ساختمان سازی انجام می پذیرد. همچنین، تیرآهن های تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان با نام تیر آهن اصفهان یا تیرآهن ذوبی نیز شناخته می شوند.

بررسی تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن اصفهان

مشخصات تیرآهن فایکو

تیرآهن فایکو از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد و پر متقاضی در سطح بازار آهن آلات به شمار می آید. در فرآیند تولید و ساخت تیرآهن های فایکو از بهترین و باکیفیت ترین آلیاژهای فولادی استفاده می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تیرآهن های مجتمع فولاد البرز ایرانیان مطابق با استانداردهای IPE، IPN و IPB تهیه و تولید می شوند. چنانچه قصد دارید در خصوص این نوع تیرآهن ها و تفاوت های بین آنها اطلاعات بیشتر و تخصصی تر بدست آورید به مقاله ” تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP در چیست” مراجعه نمایید. بر این اساس، تیرآهن های تولیدی این مجتمع از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تولید سالیانه مجتمع فایکو، رقمی در حدود 1.5 میلیون تن اعلام شده است. مضاف بر این، تیرآهن Faico در ابعاد و اندازه های متنوع و مختلف 14 الی 20 طراحی و تولید می شود.

همچنین، وزن هر شاخه از مقاطع فولادی برند فایکو بسته به سایز و شماره، حداقل ۱۲۸ و حداکثر ۴۸۰ کیلوگرم برآورد شده است.

محصولات تولیدی کارخانه فایکو قبل از وارد شدن به سطح بازار، مورد آزمایش‌های مختلف سنجش دوام و کیفیت قرار می گیرند. این آزمایش ها توسط واحدهای کنترل کیفی این شرکت با دقت و حساسیت بالا انجام می گیرد. در این تست ها غالبا تیرآهن های تولیدی از لحاظ خواص مکانیکی و متالوژی و آنالیزهای شیمیایی مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه مبحث تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن اصفهان، گفتنی است که تیرآهن فایکو بر اساس استانداردها و شاخص های بین المللی و ملی طراحی و تولید می شود. این کارخانه شناخته شده و مطرح، در طی چندین دهه فعالیت خود، توانسته بسیاری از گواهینامه‌های استاندارد کیفی را کسب نماید. در ضمن، تمامی تیرآهن های کارخانه فایکو با گواهی کنترل کیفی تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند.

تیرآهن ذوب آهن اصفهان

تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان همانند تیرآهن فایکو متناسب با استانداردهای معتبر و تعریف شده طراحی و ساخته می شود. در این میان، یکی از تفاوت های بارز تیرآهن های اصفهان با تیرآهن های فایکو، تولید این محصولات متناسب با جدول اشتال می باشد. همچنین، هر شاخه از تیرهای اصفهان در مقایسه با سایر مقاطع فولادی موجود در کشور از وزن بیشتر و بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این، تیرآهن ذوب آهن اصفهان در استانداردهای INP و IPE ساخته و پرداخته می شوند. از دیگر تفاوت ها و تمایزهای تیرآهن اصفهان با مقاطع فولادی فایکو، به آرم و علامت اختصاری و انحصاری این محصولات مربوط می شود. به طور معمول، تیرآهن های ذوبی در حوزه آهن آلات با علامت و نماد ESCO شناسایی می شوند. این نماد غالبا به صورت برجسته و شاخص در قسمت بال تیرآهن مشخص می باشد. همچنین، تیرآهن‌ های ذوب آهن اصفهان به علت ساخته شده بر اساس جدول اشتال، از وزن استاندارد بهره مند هستند. ضمنا، تیرهای این کارخانه متناسب با نوع کاربرد و نحوه استفاده در ابعاد ۱۴ الی ۳۰ موجود می باشند. گفتنی است که تیرآهن های اصفهان در قسمت ابتدایی و انتهایی خود از بال های یکنواخت و یکسان بهره می برند. از لحاظ سطح کیفی، تیرآهن ذوب آهن اصفهان از بهترین و باکیفیت ترین مقاطع فولادی موجود در بازار آهن آلات محسوب می شود . این امر قیمت بالای تیرآهن های ذوب آهن را در مقایسه با انواع مقاطع فولادی در پی داشته است. بر این اساس، قیمت تیرآهن به نسبت تیرهای ذوبی پایین تر می باشد.

معرفی کارخانجات تولید تیرآهن

بعد از شناخت مشخصات ظاهری ، فنی و استانداردهای محصول باید کارخانجات تولیدی تیرآهن‌ها را شناسایی کنید و آن‌ها را از نظر قیمت و کیفیت بررسی کنید. در حال حاضر بهترین و با کیفیت‌ترین تولیدکننده این محصول کارخانه ذوب آهن اصفهان است و مشخصات فنی تیرآهن ذوب آهن اصفهان مطابق جدول اشتال است، همچنین تیرآهن تولیدی آن دارای مرغوب ترین کیفیت و بیشترین وزن می‌باشد. برای تشخیص تیرآهن تولیدی اصفهان لازم است بدانید که این محصول وزن زیادی دارد و به آرم ESCO که به فاصله هر دو متر روی آن درج شده است دقت کنید. همچنین دقت داشته باشید که برخی محصولات وارداتی با وزنی کمتر از تیرآهن اصفهان و قیمت پایین‌تر به فروش می‌روند ولی کیفیت پایین تری دارند.

تفاوت تیر آهن اصفهان و اهواز

امروزه با توجه به افزایش تقاضای انواع تیر آهن کارخانجات بسیاری در شهر های متفاوتی از کشور مان تاسیس شده اند که اقدام به تولید انواع تیر آهن از جمله تیر آهن لانه زنبوری، تیر آهن هاش، تیر آهن معمولی، تیر آهن INP و تیر آهن IPE و تیر آهنIPB کرده اند از میان انواع کارخانه های تولید تیر آهن، تیر آهن های ساخت اصفهان و اهواز دارای کیفیت بیشتری می باشند اما باز هم میان تیر آهن اصفهان و اهواز تفاوت هایی موجود می باشد برخی ها می گویند تیر آهن اصفهان کیفیت بیشتری دارد و برخی ها این فرضیه را قبول ندارند و بر عکس این حرف می اندیشند.

استفاده از تیرآهن

تیرها در سه حالت بتنی، چوبی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرند، درصد بالایی از فلزات جهانی، آهنی هستند. آهن آلات به دلیل ماهیت، استحکام، مقاومت بالا و قیمت مناسب مورد توجه قرار دارند.

تیرآهن و میلگرد نیز از نیازهای اساسی در ساختمان سازی هستند. این محصولات از نظر ظاهری به دو صورت I شکل و H شکل در بازار موجود هستند. محصولات I شکل سری INP و IPE محبوبیت بالایی در ساختمان سازی دارند، کم کم ساختمان سازان با توجه به ارتفاع ساختمان ها، فشار و وزن وارده به تیرهای سخت و محکم تری نیاز پیدا کردند که اتصال تیرهای IPE به یکدیگر و همراه شدن با ورق های فولادی مقطع سخت و محکمی را شکل داد و پاسخگوی این نیاز شد اما محصول IPE از یک زاویه، کشش مقاومت را دارد به همین دلیل محصولات H شکل روانه بازار شدند که توانایی تحمل کشش در دو زاویه را دارند. از آنجایی که تیر آهن های متفاوتی در بازار وجود دارد ما سعی داریم شما را با تفاوت های این تیر آهن آشنا کنیم.

تیرآهن اصفهان

استان اصفهان در مرکز ایران قرار دارد که از نظر صنعت فولاد سازی پیشرفت بسیار زیادی را داشته است بنابراین کارخانجات بسیاری در این منطقه قرار گرفته است دو کارخانه بزرگ فولاد سازی به نام های کارخانه ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه اقدام به تولید فولاد در این شهر کرده اند. یکی از این دو کارخانه به نام کارخانه فولاد مبارکه حدود پنجاه درصد از محصولات فولادی و ورق های فلزی کشور را تامین می کنند. کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی دیگر از دو کارخانه ی تولید فولاد است که این کارخانه اولین و بزرگ ترین کارخانه تولید کننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران می باشد . در حقیقت کارخانه ذوب آهن اصفهان بعد از فولاد مبارکه بزرگ ترین شرکت تولید کننده فولاد در ایران است که با ظرفیت حدود ۲٫۸ میلیون تن انواع مقاطع فولاد ساختمانی و صنعتی از جمله تیرآهن را تولید می کند، جالب است که بدانید این کارخانه در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است .

تیرآهن اهواز

از کارخانه های برجسته در زمینه فعالیت تیرآهن می توان کارخانه ملی اهواز را نام برد که از سال ۱۳۴۰ فعالیت خود را آغاز کرده و ظرفیت تولید سالانه بالایی دارد و توانسته ۱۴۰۰۰ تن فرآورده های فولادی و ۴۰۰۰۰۰ تن شمش فولادی را تامین کند و از جمله صادر کنندگان این محصول باشد. از دیگر کارخانه های تولید کننده تیر آهن واحد نورد کوثر اهواز است که از سال ۱۳۸۲ در استان خوزستان و در شهر اهواز مشغول به فعالیت شده است، از ویژگی های مثبت تیرآهن اهواز این است که با تجهیزات و سیستم های نوین اتوماسیون تولید و آزمایش می شود و کیفیت بالا و مطلوبی دارد. دستگاه ها و تجهیزات این کارخانه ها در اهواز در زمره جدیدترین مجموعه های نورد و تولید تیرآهن است.

تفاوت تیرآهن های اصفهان و اهواز

در بالا به توضیح هر کدام از تیر آهن های شهر های اصفهان و اهواز پرداختیم حال تفاوت های این دو تیر آهن را برای شما توضیح خواهیم داد. تفاوت تیر آهن های تولیدی اصفهان و اهواز در استفاده از آلیاژ ها و نوع تیر آهن تولیدی توسط شرکت های مختلف می باشد اما چگونه می توان تفاوت این دو نوع تیر آهن را تشخیص داد؟ تشخیص تیر آهن اصفهان برای تمامی افراد متخصص این کار و مهندسین عمران بسیار مهم و با اهمیت می باشد. تیر آهن اصفهان محبوبیت بسیار زیادی را در بین فولاد های تولیدی در کشور دارد یکی از راه های تشخیص تیر آهن اصفهان این است که بر روی این تیر آهن ها برند ESCo ثبت شده است و همچنین این تیر آهن های تولیدی توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان دارای استاندارد IPE می باشند. از دیگر راه های تشخیص تیر آهن اصفهان می توان به وزن آن اشاره کرد وزن استاندارد هر تیر آهن تولید شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان بیشتر از وزن تیر آهن های تولید شده کارخانه اهواز است.

مقایسه تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد ناب تبریز

نگاهی به تاریخچه فولاد ناب تبریز

فولاد ناب در سال 1384 در زمینی به وسعت 170 هزار مترمربع در 35 کیلومتری غرب تبریز خط تولید محصولات خود را فعال کرد. محصولات این تولیدکننده شامل تیرآهن نیمه سبک، تیرآهن سنگین اروپایی، نبشی، ناودانی سبک و سنگین است و ظرفیت تولید آن به 450 هزار تن در سال می‌رسد. محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای همسایه نظیر گرجستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و عراق صادر می‌گردد. شرکت فولاد ناب تبریز براساس استانداردهای ملی ایران به شماره ۱۷۹۱، ۱۳۹۶۸-۱، ۴۴۷۷-۱، ۱۶۳۴۸ و استاندارد روسی GOST 8240 : 1997محصولات خود را تولید و به بازار ارائه می‌کند. نام تجاری و حک شده بر محصولات فولاد ناب تبریز FTN می‌باشد.

نگاهی به تاریخچه ذوب آهن اصفهان

بزرگترین و اولین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران، ذوب آهن اصفهان می‌باشد. این کارخانه در سال 1351 در جنوب غربی استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. ظرفیت تولید سالانه ذوب آهن اصفهان به 3 میلیون و ششصد هزار تن در سال می‌رسد. این تولیدکننده بهترین و مرغوب‌ترین محصولات ساختمانی را به بازار آهن آلات ارائه می‌کند. با توجه به کیفیت تولیدی و سابقه ذوب آهن اصفهان، لقب مادر صنعت فولاد کشور به این تولیدکننده اختصاص یافته است. تنوع محصولات کارخانه شامل تیرآهن IPE، تیرآهن IPB، تیرآهن INP، میلگرد، مفتول، نبشی، ناودانی، شمش ساختمانی، کک و مواد اولیه ساخت فولاد می‌باشد. علامت تجاری و حک شده بر روی محصولات ذوب آهن اصفهان ESCO است. محصولات بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI 14484، استاندارد DIN1025-2، ۱۳۷۸۱ ISIRI DIN1025-3، استاندارد DIN1025-1 تولید می‌شوند.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن به دلایل متعددی مربوط است که از جمله آنها می‌توان به کیفیت محصول نهایی، مواد اولیه به کار برده شده، استانداردها، فرآیند و دستگاه‌های تولید محصول اشاره کرد. هر دو کارخانه با توجه به کیفیت و خروجی تیرآهن، قیمت مناسبی ارائه می‌دهند. این تولیدکننده‌ها در تلاشند با ارائه محصولات باکیفیت و فعالیت در بخش صادرات و نیز تامین بازار داخلی، اقتصاد کشور را در زمینه خرید و فروش آهن رونق ببخشند. با اشاره به اینکه قیمت آهن آلات روزانه دچار نوسان است برای اطلاع از قیمت تیرآهن اصفهان بر روی لینک کلیک کنید.