دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

میلگرد آجدار چیست ؟

میلگرد آجدار چیست ؟
میلگرد آجدار چیست ؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۲۷۰
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۹ تیر ۱۳۹۸
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

میلگرد آجدار چیست ؟

میلگرد آجدار یکی از مهم ترین مقاطع آهنی می باشد که در بسیاری از صنایع از جمله صنعت ساختمان کاربرد دارد. میلگردهای آجدار در انواع متفاوتی تولید می شوند که تفاوت آن ها در میزان آج روی میلگرد ها می باشد. میلگرد های A3 و A4 بیشترین میزان آج را دارا هستند که اغلب در ساخت تیرچه بتی، اسکلت فلزی، ساخت فوندانسیون و... استفاده می شود. این میلگرد ها بدلیل مقاومت بالا و خشک بودن، قابلیت خمکاری و جوشکاری ندارند.
از دیگر انواع میلگرد آهن می توان به سری A2 اشاره نمود که در مقایسه با دو نوع بالا دارای آج کمتری می باشد. از این نوع میلگرد ها بدلیل وجود آج کمتر و همچنین قابلیت خمکاری و جوشکاری در آن ها اغلب برای ساخت خاموت،رابیتس و... استفاده می شود. میلگرد های A1 که در بازار با نام میلگرد ساده نیز شمناخته می شود بدون آج می باشد. که بهترین نوع میلگرد برای جوشکاری و خمکاری است.
کارخانه های ذوب اهن اصفهان، میلگرد امیرکبیرخزر، کارخانه ظفربناب، کارخانه سیادن ابهر، میلگرد شاهرود و... همگی تولید کننده میلگرد های آجدار بوده که اغلب A2 و A3 تولید می کنند. کارخانه کویر کاشان یکی از تولید کنندگانی است که همه انواع میلگرد را در خط تولید خود دارد.
میلگرد ها براساس قطر طبقه بندی می شوند. از قطر 8 میل تا 40 میل میلگرد ها تولید می گردند. ضخامت 8 تا 12 میل اغلب از نوع A2 ساخته می شوند. اگرچه میلگرد 10 و 12 A3 نیز در بازار یافت می شود. تا ضخامت 32 میل A3 بوده و تا 40 میل آن از نوع A4 تولید می شود.
میلگرد ها به دو صورت شاخه و کلاف در خط تولید قرار میگیرند. بدین صورت که میلگرد های 8 میل به بالا با توجه به ضخامت بالایی که دارند تنها بصورت شاخه تولید می گردند که استاندارد طول شاخه هایشان 6 متر می باشد. میلگرد های 8 میل به پایین که 6.5 می باشد بصورت کلاف تولید میگردد و بصورت طول درخواستی به دست مصزف کننده می رسد.

ویژگی‌های میلگرد آجدار

این میلگردها قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه را بدون ترک خوردگی یا شکستگی دارند. ویژگی‌های ساختاری آن‌ها امکان جوش دادن آن‌ها را با فلاش الکتریکی نظیر جوش قوسی و جوش لب به لب، ایجاد کرده است.

میلگرد آجدار در جایی که احتمال ترک خوردگی بتن وجود دارد، در مقایسه با میلگردهای تابیده، سطح آجدار، پیوستگی بهتری را با سیمان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود ظرفیت تاب آوری کلی سازه، توسعه یابد و نیازی به استفاده از قلاب‌های انتهایی برای آن‌ها وجود نداشته باشد. از این رو، استفاده از آن‌ها هزینه تقویت و استحکام سازه را تا ۳۰ تا ۴۰ درصد، کاهش می دهد و باعث می‌شود این محصولات، به صرفه تر از محصولات مشابه باشند. غالباً میلگردهای آجدار، از فولاد حرارت دیده ساخته شده اند که باعث می‌شود نسبت به زنگ زدگی غیر مستعد شوند. این ویژگی بسیار مهم است چرا که با توجه به اینکه زنگ زدگی، حجم بیشتری را نسبت به فولادی که از آن شکل گرفته، اشغال می‌کند، بتن اطراف آن، فشار شدیدی را متحمل می‌شود که باعث ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و در نهایت شکست سازه می‌شود.

به علاوه، خم کردن، فیکس کردن و بازرسی میلگردهای آجدار، بسیار ساده است و باعث کاهش هزینه‌های نیروی کار می‌شود، این میلگردها را می‌توان برای تمام انواع اصلی سازه‌های بتنی تقویت‌ شده، مورد استفاده قرار داد. همچنین میلگردهای آجدار، مانند تمام محصولات متالیک دیگر، می‌توانند به عنوان اوراق ضایعات، بازیافت شوند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

میلگرد ساده 

جنس میلگرد ساده از فولاد نرم است. سطح فولاد نرم، صاف بوده و شکل آن مدور است که در سایزهای مختلفی از ۶ میلیمتر تا ۵۰ میلیمتر در دسترس هستند. میلگرد ساده از استاندارد A۱ پیروی می کنند و لذا به این نام نیز شهرت دارند. از آن‌ها برای اهداف خاصی نظیر جوشکاری و آهنگری و در جاده‌ها و باند فرودگاه‌ها استفاده می‌شود اما استفاده از میلگردهای ساده، برای سازه‌هایی نظیر پل‌ها و دیگر سازه‌های سنگین، توصیه نمی‌شود.

میلگرد آجدار 

 میلگرد آجدار، دارای آج، برآمدگی یا دندانه‌هایی در سطح خود است که مشکل اساسی فولاد نرم را در میلگردهای ساده که ناشی از لغزندگی آن‌ها است، کاهش می دهد و پیوستگی خوبی را بین بتن و میلگرد ایجاد می‌کند. خاصیت کششی این میلگردها در مقایسه با میلگردهای دیگر، بالاتر است و در مقاطعی بین ۶ تا ۵۰ میلیمتر تولید می‌شوند.

میلگردهای آجدار، به ترتیب سختی در سه طبقه استاندارد A۳، A۲ و A۴، در دسترس هستند. میلگردهایی که طبق استاندارد A۲ تولید می‌شوند، در رده S۳۴۰ قرار دارند. این میلگردها از نظر مقاومت، سطح بالاتری نسبت به میلگردهای ساده (A۱) دارند. شکل آج در میلگردهای A۲ به صورت مارپیچی و در میلگردهای A۳ به صورت ضربدری بوده و انعطاف میلگرد A۲ بیشتر از میلگرد A۳ است. قابل ذکر است که انجام عملیات جوشکاری روی میلگردهای A۲ و A۳ ممنوع است. میلگردهایی که طبق استاندارد A۴ تولید می‌شوند، در رده میلگردهای سخت قرار داشته و به عنوان میلگرد S۵۰۰ شناخته می‌شوند. این میلگردها مقاومت بیشتری نسبت به رده‌های قبلی دارند و قیمت آن‌ها نسبت به انواع دیگر میلگرد آجدار، بیشتر است.

نحوه خرید میلگرد آجدار

خرید میلگرد آجدار در بازار هم بصورت شاخه و هم بصورت بندل امکان پذیر می باشد. البته قیمت میلگرد آجدار برحسب کیلوگرم اعلام می گردد و با توجه به وزن هر شاخه و یا بندل خریدار موظف به پرداخت مبلغ نهایی می باشد. بندل های میلگرد اجدار اغلب بصورت 2 تنی در بازار عرضه می گردد که تعداد شاخه در هر بندل با توجه به سایز آن ها متفاوت است.

از میلگردها برای کارهای مختلف خاموت سازی تا اعضای کششی داخل اعضای سازه‌ای پی، دیوار، ستون و سقف به کار می‌رود. خاموت برای این است که میلگردها در اثر نیروی برشی از محور خود خارج نشوند. برای همین در مقطع اعضای میلگرد آلیاژی ایران از نوع استاندارد A۳ یکی از بهترین انواع میلگردهایی است که می‌توانید برای کارهای ساخت‌وساز خود از آن استفاده کنید.

جستجو مطالب و خبر ها