دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

نبشی چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

نبشی چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟
نبشی چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۵۰۷
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

نبشی چیست ؟

به مقاطعی به شکل L نبشی می گوییم. نبشی از مهمترین مصالح و پروفیل های ساختمانی میباشد که به صورت مرکب ) به شکل قوطی، سپری و... ( و منفرد در پروژه های عمرانی،ساختمانی و صنعتی به کار میرود .

گاها در بعضی از لیستهایی که به زبان انگلیسی هستند به جای L از کلمه ANGELE استفاده می شود. نبشی ها به دو صورت تولید می شوند

انواع نبشی

نبشی پرسی

نوعی نبشی است که ابتدا بصورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق،خم شده و به شکل نبشی درمی آید. در واقع ماهیت اولیه آنها ورق است و به صورت سفارشی تولید می شوند.

نبشی فابریک

در حین پروسه تولید به صورت نورد گرم به شکل نبشی از خط تولید خارج می شود . در دسته بندی دیگر نبشی ها به دو صورت زیر طبقه بندی می شوند

  • بال مساوی
  • بال نامساوی

نبشی st25 و st73

تفاوت st52 و st77 در میزان ترکیب سلیسیم، منگنز و کربن به کار رفته درآنها می باشد. ST52 از استحکام بالاتری برخوردار است .تمامی کارخانه های داخل نبشی st77 تولید میکنند جز فولاد کوهپایه که گاها بنا به سفارش st52 نیز تولید میکند

اغلب نبشی های st52 در بازار وارداتی و ساخت کشور چین هستند. و از سایزهای پایین تا 266 در ضخامت های مختلف وجود دارند و به دلیل وارداتی بودن موجودی ها متغیر است.

نبشی های st52 اغلب مورد استفاده دکل سازان ، پل سازان و هر صنعتی که نیاز به استحکام بیشتری دارد میباشد. لازم به ذکر است کارخانه های داخل کشور توان قیمت نبشی از سایر 26 تا 156 را دارند و سایزهای بالاتر حتما وارداتی هستند. در مورد بارهای وارداتی باید این نکته را در نظر داشت که این محصولات مشکی نیستند.

کاربرد نبشی چیست ؟

نبشی جهت اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فوندانسیون ، ستون های آسانسور و هم چنین برای ساختن ستون و خرپا و بادبند به کار می رود . همچنین صنایع راه و ساختمان، انرژی ، دکل سازان، ماشین سازان، خودرو سازی ، قطعه سازی مصرف کنندگان عمده نبشی هستند. برای خرید نبشی به سایت آهن یکتا مراجعه فرمایید.

تولید کنندگان نبشی در ایران

کارخانه های زیادی در ایران نبشی تولید میکنند که در ادامه به توضیح معروفترین آنها می پردازیم.

فولاد کوهپایه اسپیرال سابق 

محصولات این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، قیمت نبشی این کارخانه نسبت به کارخانه های دیگر بالاتر است و برای مصارف صنعتی و با دقت بسیار بالا استفاده می شود. ابعاد محصولات این کارخانه مطابق با جدول اشتال است. این کارخانه نبشی st52 نیز به صورت سفارشی تولید می کند. فولاد کوهپایه نبشی از سایز 2 تا ۶ در ضخامت های مختلف و به صورت شاخه ۶ متری تولید میکند. وزن بندل های 1 این کارخانه حدود 2 تن می باشد. لازم به ذکر است نماینده این کارخانه در بنگاه تهران بندل باز نمی کند.

محصولات فولاد کوهپایه بیشتر مورد استفاده دکل سازان، پالایشگاه ها، صنایع انرژی، ماشین سازی وکلیه صنایعی که دقت در ابعاد و ضخامت در آنها اهمیت دارد، می باشد.

لازم به ذکر است از لحاظ قیمت محصولات این کارخانه بالاترین قیمت را در بین محصولات سایر کارخانه ها دارند. این کارخانه واقع در: اصفهان - کیلومتر 75 جاده اصفهان به نایین، شهرک صنعتی سگزی می باشد.

فولاد ناب تبریز

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نبشی و ناودانی در کشور است که محصولات خود را بر اساس استانداردهای جهانی و ملی تولید میکند، سایزها و ابعاد نبشی این کارخانه دقیق است و این کارخانه نبشی از سایز 7 تا 16 در ضخامت های مختلف و به صورت شاخه ۶ و 12 متری تولید میکند.

محصولات این کارخانه به علت کیفیت بالا و دقت در ابعاد و ضخامت و همینطور قیمت مناسب در بین دکل سازان، پالایشگاه ها، صنایع انرژی، ماشین سازی وکلیه صنایعی که دقت در ابعاد و ضخامت در آنها مهم است، 2 تن می باشد. / طرفداران زیادی دارد. وزن بندل های ناب تبریز 5

لازم به ذکر است این کارخانه در تهران انبار دارد . که محصولات را به قیمت کارخانه ارائه می کند و تنها کیلویی 7 تومان بنگاهداری دریافت میکند. انبار کارخانه بندل باز نمیکند و بار کمتر از ظرفیت نمی فروشد.

این کارخانه واقع در: تبریز – کیلومتر 75 جاده آذرشهر – شهرک صنعتی شهید سلیمی می باشد.

آریان فولاد

یکی دیگر از کارخانه های معروف فعال در حوزه تولید  خرید نبشی و ناودانی کارخانه آریان فولاد میباشد که در بازار به آن آرین هم می گویند. این کارخانه نبشی از سایز 4 تا 15 تولید میکند )به جز سایز 7 و 0( که سایزهای 17 و 15 آن گاها روی خط تولید می باشد. سایزهای 4 تا ۶ آن به صورت شاخه ۶ متری و سایز 6 به بالا هم به صورت ۶ و هم 12 متری تولید می شوند. با توجه به صاف و یکدست بودن نبشی های تولیدی این کارخانه و همچنین دقت در ابعاد بارهای این کارخانه مناسب استفاده دکل سازان، صنایع انرژی وماشین سازی می باشد همچنین سایز بالای این کارخانه برای آسانسور سازی مطلوب است

به دلیل مقرون به صرفه نبودن، سایزهای پایین نبشی های این کارخانه اغلب در بنگاههای تهران موجود نیست.

این کارخانه واقع در: اشتهارد کرج می باشد.

محصولات متفرقه

شامل کارخانه های سدید قم، ماهان، جاوید بناب، فولاد فراد، نستا می باشد. این کارخانه ها عمدتا یک یا دو سایز نبشی تولید میکنند که از کیفیت لازم برخوردار نمی باشند و علاوه بر تلورانس در ضخامت، در ابعاد هم تلورانس دارند.