دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد ؟

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد ؟
ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد ؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۳۷۰
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

ورق روغنی چیست ؟

ورق روغنی، ورقی است که طی فرآیند نورد سرد تولید می شود و نامگذاری آن به دلیل ظاهر درخشان و براق این ورق است وبا ورق سیاه از نظر ظاهری متفاوت است وقابلیت لعاب کاری دارند . روغن کاری ورق پس از اتمام مراحل نورد آن انجام می گیرد تا بدین وسیله مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی بالا رود. ورق روغنی ظاهر یکدست و کیفیت بالایی دارد، از این رو در تولید محصولاتی که ورق در ظاهر آنها دیده می شود، انتخاب آنها نسبت به ورق سیاه در ارجحیت قرار دارد.

برای تولید ورق روغنی ابتدا ورق سیاه با ضخامت بالاتر اسیدشویی میشود یعنی پولکهای سطح ورق که باعث ایجاد رنگ سیاه روی آن شده اند از بین میرود و سپس با انجام مرحله نوردکاری سرد به ورق روغنی تبدیل میشود که میتوان کلیه این مراحل را به صورت زیر خلاصه کرد.

  • اسیدشویی
  • خطوط نورد
  • بازپیچی
  • بازپخت
  • نورد سطحی
  • اصلاح نهایی

استفاده از نورد سرد در تولید ورق روغنی موجب بالا رفتن کیفیت ظاهری ورق های نورد شده می شود. به همین علت از این ورق ها در مواردی که ورق ظاهر جسم را تشکیل می دهد بیشتر استفاده می شود. ورق های روغنی بسته به آلیاژی که در آنها به کار رفته و همچنین عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آنها به سه دسته کلی تقسیم می شوند. ورق های روغنی ST12  معمولی. نیمه کشش ST13 و فوق کشش   ST14 هستند.قیمت آن تحت تاثیر عواملی مثل ضخامت وابعاد می باشد.

ورق روغنی برعکس ورق سیاه است و هرچی ST  بیشتر باشد نرم تر میباشد و هرچی ST کمترباشد کشش آن بیشتر است.

دلیل روغنکاری در طی فرآیند نورد سرد را باید بگویم که فرآیند روغنکاری که همان افشانه کردن یک روان ساز روی ورق و فولادی و غلتک انجام می شود، دلایل و اهداف متعددی دارد همچون: کاهش نیروی نورد،  کاهش استهلاک غلتک،  کاهش اصطکاک غلتک و ورق،  تولید سطح صافتر، جلوگیری از زنگ زدن ورق و کاهش دمای غلتک را دنبال می کند. اندازه روغن و سرعت ورود آن به سیستم نورد باید بسیار دقیق و حساب شده باشد، زیرا میزان کم آن نمی تواند اهداف را پوشش دهد و میزان زیاد آن ممکن است باعث جدایی غلتک و ورق گردد و یکدست بودن فرآیند را مختل نماید.

تولید کنندگان ورق روغنی در ایران

قیمت ورق روغنی بسته به ویژگی ها و خصوصیات آن متفاوت می باشد. تولید کننده ورق نیز در کیفیت و در نتیجه قیمت ورق روغنی تاثیر گذار است، یعنی قیمت ورق روغنی از یک تولید کننده به تولید کننده دیگر متفاوت است.در بازار ایران ورق های روغنی در کارخانه های مختلفی موجود می باشد که ازجمله: ورق روغنی فولاد مبارکه ، ورق روغنی هفت الماس ، ورق روغنی فولاد غرب ، ورق روغنی فولاد درخشان و همچنین محصولات وارداتی اعم از: ورق روغنی قزاق، ورق روغنی کره، ورق روغنی چینی و ورق روغنی هند ایثار. قیمت ورق روغنی تولید کنندگان مذکور بسته به کیفیت و تقاضای بازار برای آنها متفاوت است.

کاربرد ورق روغنی در صنعت

به دلیل ظاهر زیبا، این ورق عمدتا در کارهایی که نیاز به ظاهر زیبا دارند مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربردهای ورق روغنی می توان به استفاده در مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه و پانل ها اشاره کرد. ساخت قطعات اتومبیل مانند اگزوز و فیلتر, صفحات لعابی اجاق گاز, تانکرها, مخازن آب, رادیاتورها و به طورکلی جاهایی که فلز با آب سروکار دارد.علت تنوع این محصول به جز ظاهر متمایز آن مقاومت ورق روغنی در مقابل آسیب هایی همچون خوردگی سایش و زنگ زدگی می باشد.

ابعاد ورق روغنی موجود در بازار

ضخامت ورق روغنی در محدوده 3-0.3 میلی متر و عرض استاندارد آن در محدوده 125-100 میلی متر می باشد. همچنین این ورق ها را می توان در سه سایز و اندازه استاندار به صورت زیر دسته بندی کرد

  • 1.1830 میلی متر

  • 2.2440 میلی متر

  • 3.3050 میلی متر

با توجه به دامنه ی وسیع ضخامت کاربرد ورق روغنی ازصنایع خودرو سازی گرفته تا تولید لوازم منزل گسترده و ابعاد متداول دارد. مثال: شیت های 2*1 و 2.5*1.25 متر با ضخامت هایی از 0.3 میلی متر تا 3 میلی متر در بازار است. در غیر این صورت این ورق ها را در حالت رول خرید و فروش میشود. ورق های روغنی به شکل رول و یا شیت بر اساس انتخاب مشتری و با بسته بندی حرفه ای عرضه می گردند. در صورت نیاز به خدمات جانبی مانند پانچ، برش و یا فرمینگ، درخواست خود را با مشاوران فنی آهن یکتا مطرح نمایید تا در سفارش شما لحاظ گردد.

جستجو مطالب و خبر ها