دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

ورق کورتن چیست و چه ویژگی ها و کاربردی دارد؟

ورق کورتن چیست و چه ویژگی ها و کاربردی دارد؟
ورق کورتن چیست و چه ویژگی ها و کاربردی دارد؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۲۵۱۶
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۹ شهریور ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

فولاد کورتن چیست؟

فولاد کورتن نوعی از فولاد است که در برابر خوردگی مقاومت می کند. برخلاف فولاد معمولی، اگر این ورق در خارج از خانه و در معرض آب و هوا قرار بگیرند، در طی چند ماه یک لایه زنگ‌زده سبک ایجاد می کند. زمانی که این لایه تشکیل می شود، از مواد زیرین محافظت می کند و از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند. انواع فولاد کورتن گروهی از آلیاژهای فولادی است که اغلب در کارهای ساختمانی در فضای باز استفاده می شود. آنها به منظور عدم نیاز به نقاشی طراحی شده اند به همین دلیل قیمت ورق کورتن با فولاد معمولی متفاوت است.

ورق کورتن از انواع ورق فولادی است که حاوی مقادیر کمی از کروم ، نیکل و مس است. در طی فرآیند هوازدگی ، ظاهر کورتن تغییر می کند تا اینکه در نهایت سطح به یک رنگ نارنجی ، یا قهوه ای ، اکسید شود. درنهایت شبیه به زنگ زدگی می‌شود که بی نظیر و خاص است. برای ایجاد این لایه محافظ، ورق کورتن نیاز به چرخه خشک و مرطوب دارد. اگر فولاد کورتن در آب غوطه‌ور شود یا در مناطق مرطوب دفن شود، لایه محافظ زنگ‌زدگی تشکیل نمی شود. در صورت استفاده از کورتن در منطقه نزدیک اقیانوس، ممکن است لایه محافظ بموقع شکل نگیرد تا از فولاد زیرین محافظت شود. ممکن است فکر کنید که این زنگ زدگی نکته ای منفی برای این فولاد است. اما جالب است بدانید در مورد کورتن ، این روکش اکسیده شده قهوه ای تیره از فلز محافظت می کند. این لایه زنگ زده مانع از نفوذ بیشتر زنگ زدگی می‌شود.

تاریخچه فولاد کورتن

در دهه 1930 شرکت U.S Steel محصولی را تولید کرد که آنها را فولاد کورتن نامیدند. در ابتدا برای ساخت واگن های زغال سنگ طراحی شده بود. و پس از این به سرعت تبدیل به یک ماده محبوب برای پروژه های هنری در فضای باز در دهه های 50 و 1960 شد.هنوز هم برخی از اولین نمونه های زیبای کورتن استیل در مجسمه ها و سازه ها در آمریکا مشاهده می‌شود.

شکل‌های تولید فولاد کورتن

فولاد کورتن با مخلوط کردن ترکیب خاصی از فولادها و آلیاژها ایجاد می شود. این ترکیب باعث ایجاد خاصیت زنگ زدگی شده و ظاهر قابل تشخیصی به کورتن استیل می بخشد. فولاد کورتن به صورت ورق تولید می شود که معمولاً ضخامت آن فقط ¼ اینچ است. با این حال ، با وجود طبیعت نازک ، ورق کورتن یک ماده محکم و بادوام است.

اگر برای پروژه‌های خود، قصد خرید این فولاد را دارید، با استعلام قیمت ورق کورتن استیل از کارشناسان آهن استیل یکتا ، نسبت به خرید این ورق اقدام کنید.

کاربرد ورق کورتن

پروژه های متنوعی در فضای باز وجود دارد که فولاد کورتن برای آن انتخاب می‌شود. یکی از رایج ترین کاربردهای این ورق، مجسمه های فضای باز است. دلیل این امر این است که کورتن به سرعت لایه زنگ زده را توسعه داده و از مجسمه محافظت می کند. برخی از پل ها و سازه های دیگر نیز از فولاد کورتن ساخته شده اند. از فولاد کورتن برای انواع مختلفی از سازه های جوش داده شده یا پیچ و مهره شده استفاده می شود. سازه های فولادی، پل ها، مخازن و ظروف، سیستم های اگزوز ، وسایل نقلیه و تجهیزات ساختمانی از جمله کاربرد ورق کورتن است. این روزها استفاده از این ورق ها بسیار رایج شده است.

گریدهای ورق کورتن

گرید فولاد کورتن می توان به دونوع اشاره کرد: کورتن A و کورتن B که در ورق کورتن با گرید A فسفرافزوده میشود. فسفر در این گرید باعث می شود برای کاربردهای زیبایی و دودکش های گازی مناسب باشد. کورتن B برای سازه های سنگین و باربری مناسب است.

مشخصات فنی ورق کورتن

ASTM A588 ، با نام تجاری CORTEN

پرداخت:آبی / خاکستری ، کمی دانه درشت

مشخصات ورق کورتن

  • جوشکاری ورق کورتن = عالی است اما ممکن است به مواد پرکننده مخصوصی برای جوش این ورق نیاز باشد.
  • ماشینکاری / سنگ زنی = نسبتا خوب
  • خمکاری/ شکل‌پذیری = ضعیف
  • مقاومت در برابر سایش = خوب
  • مقاومت در برابر خوردگی = عالی

ویژگی های مکانیکی ورق کورتن

مقاومت کششی = psi 65000
بازده نقطه = psi 50000
کشیدگی = 21٪ در "2
مقاومت برشی = psi 11600
سختی برینل = 135

ترکیبات شیمایی کورتن گرید A

C                   0.15

S           0.25/0.75

Mn          0.20/0.50

P           0.07/0.15

S                 0.030

Al        0.015/0.06

Cu          0.25/0.55

Cr           0.50/1.25

Ni                 0.65

ترکیبات شیمیایی کورتن گرید B

C                  0.19

Si          0.30/0.65

Mn         0.80/1.25

P                0.035

S                0.030

Al        0.020/0.06

V           0.02/0.10

Cu          0.25/0.40

Cr           0.40/0.65

Ni                   0.40

نکاتی که در استفاده از فولاد کورتن باید بدانید!

از اتصالات این نوع فلز با دیگر فلزات غیر مشابه مانند زینک ، پیچ و مهره آبکاری شده با کادمیوم و… باید صرف نظر کنید. از تماس بتن ، سنگ و یا آجر بدون لعاب با فلزات هوا دیده اجتناب کنید چرا که باعث ایجاد لکه های آسیب زننده اکسید خواهد شد. از استفاده از فلزات هوادیده یا همان فولاد کورتن تا ۲ کیلومتری ساحل بپرهیزید. به این دلیل که در صورتیکه که سطح فلز به صورت مداوم مرطوب بنماند نتیجه ی عکس خواهد داد. به همین ترتیب سطوحی از فلز که به سمت هوای خشک تر قرار بگیرد بافتی ریز و نرم تر خواهد داشت و برعکس سطوح قرار گرفته به سمت شمال دارای بافتی درشت تر می باشند. بنابراین دقت کنید میزان موجود رطوبت محیط برای کارایی هرچه بهتر این محصولات لازم است. علاوه بر آن محیط نباید مملو از باران های سنگین، نمک ها، گرما و سرمای بسیار شدید باشد. در غیر این موارد محصول به خوبی عمل کرده و نتیجه مطلوب را به شما می دهد.

دلایل ارزشمندی فولاد کورتن برای معماران

ترکیب مقاومت و دوام با حداقل ضخامت به ایجاد راه حلهای مناسب و صحیح برای فضای باز می انجامد. این نوع فولاد در شکلهای ورقه ای و صفحه ای موجود است و فرآیند ساخت را تسهیل می کند. رنگهای طبیعی، گرم و خاص آن که به سادگی با کلیت منظر ترکیب می شود و هویت واحد سایت را تقویت می کند.

کاربردهای فولاد کورتن در معماری

موارد بیشماری از کاربرد صفحات و ورق های فولاد کورتن در معماری، صنایع و ساختمان سازی وجود دارد. به عنوان مثال از آن در ساخت دودکش ، پل ها ، کانتینرهای NBN B مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول همچنین به دلیل بهره بردن از ویژگی های برجسته مقاومت در برابر رطوبت و دما و همچنین برخورداری از رنگ گرم و زیبایی که دارد بسیار جهت استفاده در معماری و نماهای خارجی ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. از این نوع ورق در هسته نیروگاه ها همچنین در مدارهای جریان الکتریسیته و در مکان هایی که حرارت، خوردگی و گازهای مخرب جریان داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که در ابتدای مطلب عنوان کردیم این محصول با تشکیل لایه ی پتینه بر روی سطح خود عمل خوردگی فلز را متوقف خواهد کرد. این بدان معنا نیست که لایه ای جدا داشته باشد بلکه به دلیل ترکیبات خاص خود است که لایه ای محافظ تشکیل می دهد. تنها به این نکته دقت نمائید تشکیل این لایه مستلزم گذشت ۱۸ تا ۳۶ ماه می باشد. البته مدت زمان تشکیل این لایه بسته به محیطی که در آن قرار دارد متغیر است. به عنوان مثال تشکیل پتینه در محیط های صنعتی و غیر شهری بسیار با سرعت بالاتری انجام می گیرد و البته رنگ تیره تری هم دارد. در محیط های مرطوب سواحل نیز این زمان بیشتر خواهد بود. از این نوع فولاد هوا زده معماران جهت طراحی بهار خواب یا باغچه های بر آمده همچنین برای ساخت گلدان ها و قاب های فولادی و هزاران مجسمه و نمادهای بسیار زیبای موجود در سطح شهر استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربردهای بسیار کارامد این محصول دیوارهای حائل می باشد. دیوارهای حائل ساخته شده با استفاده از فولاد کورتن دارای مقطع باریک و ظریف است که به میزان زیادی فضای مفید محیط اطراف را افزایش خواهد داد، ویژگی که در دیوارهای حائل بتنی نمی توان یافت. در ادامه نمونه هایی جالب از استفاده های خلاقانه این نوع فولاد در معماری را مشاهده می نمائید.

خرید ورق کورتن

برای خرید “ورق کورتن” و ثبت سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید. در صورت نیاز مشتریان عزیز این ورق با بهترین کیفیت وارد میشود. امکان ثبت سفارش آنلاین نیز وجود دارد. چنانچه با این روش مایل به ثبت سفارش هستید نوع متریال، مقاطع، شماره تماس و مقدار مورد نظر خود را برای پشتیبانی ما ارسال کنید تا بخش فروش با شما تماس بگیرند. راهنمای سفارش و خرید ورق کورتن در پایان این متن ذکر شده است و از طریق چت انلاین و یا تا پایان ساعت اداری از طریق شماره های ذکر شده اطلاعات محصول خود را یه کارشناسان ما اعلام کنید.

فروش ورق کورتن

فروش ورق کورتن از طریق سایت آهن استیل یکتا امکان پذیر می باشد. آهن استیل یکتا با هدف حذف واسطه ها اقدام به عرضه ورق کورتن به صورت مستقیم به سراسر کشور نموده است.

قیمت ورق کورتن

 می توانید برای دریافت قیمت روز ورق کورتن با شماره های مندرج در سایت آهن استیل یکتا تماس حاصل فرمایید.

تفاوت فولاد کورتِن و فولاد هوازده

حقیقت این است که هر دو اسم به عنوان مترادف یکدیگر به کار می روند، اما در معنا با هم متفاوت هستند. فولاد هوازده، گروهی از فولادهای آلیاژی هستند که برای جلوگیری از نیاز به نقاشی و رنگ طراحی شده اند و حتی در صورت قرارگیری در معرض هوا طی سالیان طولانی به صورت ثابت و شبه زنگ زده باقی خواهند ماند. اما از سوی دیگر فولاد کورتِن یک نشان تجاری ثبت شده توسط شرکت سهامی فولاد ایالات متحده است که در زیر مجموعه آن فولاد هوازده از همه شناخته شده تر است.

خواص و ویژگیهایی فولاد کورتِن

همانگونه که از اسم آن بر می آید، فولاد هوازده نسبت به سایر فولادها مقاومت بیشتری در برابر فرسایش هوایی دارد. این به دلیل لایه محافظی است که فولاد تحت اثر آب و هوا بر روی سطح خود ایجاد می کند. با شکل گیری لایه ای از اکسید قهوه ای تیره بر روی فلز، کورتِن به خوبی در برابر تاثیرات آب و هوایی همچون باران، برف، یخ و مه مقاومت خواهد کرد. لایه محافظ از نفوذ بیشتر این عوامل آب و هوایی جلوگیری می کند و نیاز به رنگ آمیزی و هزینه مراقبت در برابر زنگ زدگی طی سالها حذف می شود و این به معنی ذخیره پول و زمان است. با توجه به مزیتهای این ماده، امروزه فولاد هوازده در اوج محبوبیت در معماری قرار دارد. فولاد کورتن در طراحی فضای باز و منظر، ساخت و سازهای مهندسی مانند پلها، ساختمانها تا مجسمه های شهری و هنر اینستالیشن نیز پیشتاز است.

کاستی های فولاد کورتِن

عد از برشمردن خیل کثیری از مزایای فولاد هوازده، باید به تعدادی از کاستی های آن نیز اشاره کرد. فولاد کورتِن به چرخه تر و خشک کردن متناوب به منظور شکل گیری پوششی محافظِ و کارآمد نیاز دارد. این مصالح همچنین نباید در نواحی با هوای مملو از نمک، باران سنگین، رطوبت، مه دائمی و یا گرمای همیشگی و آب و هوای مرطوب به کار رود. سایر چالشها به مراحل ساخت از جمله روشهای خاص جوشکاری بستگی دارد و نکته نهایی آنکه سطوح مجاور فولاد کورتِن ممکن است به واسطه سطح زنگ زده فولاد لکه دار شوند.

 

جستجو مطالب و خبر ها