دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

پارامترهای بررسی کیفیت محصولات فولادی

پارامترهای بررسی کیفیت محصولات فولادی
پارامترهای بررسی کیفیت محصولات فولادی
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۷۵۷
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

با بررسی کیفیت محصولات فولادی می توانید  خرید بهتری داشته باشید و شرایط خرید را نیز بسنجید. البته که به طور کلی کیفیت محصولات روش های مختلفی دارد. بررسی سایز، وزن، رنگ، نوع و همینطور سایر مشخصات بخش مهمی از اصول کیفی محصولات فولادی محسوب می شود. در بهترین شرایط می توانید خریدی خوب و کاملاً هوشمندانه داشته باشید.

بررسی کیفیت محصولات فولادی درجه یک

امروز کیفیت در صنایع حرف اول را می زند بنابراین، بررسی کیفیت محصولات فولادی باید به دقت و به صورت کاملاً دقیق صورت بگیرد.روش های کنترل کیفیت ورق سیاه فولادی به نسبت گذشته بهبود یافته است و این ورق ها از نظر سبک و مدل بندی نیز گسترده تر شده اند. از ورقه های فولادی برای سازه ها، پل ها و مخازن تحت فشار استفاده می شود. این ورقه ها در ساخت کپسول های گازی خانگی نیز تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر از این محصولات در صنایع اتومبیل سازی برای ساخت بدنه و شاسی ماشین استفاده می شود. محصولات فولادی برای لوله های انتقال نفت و گاز با گرید های استاندارد یک انتخاب بی نظیر هستند.

از آنجایی که ورقه های فولادی در صنایع دریایی و کشتی سازی برای ساخت انواع سازه های دریایی و اسکله ها نیز استفاده می شود بررسی کیفیت محصولات فولادی بسیار پر اهمیت است. این محصولات معمولاً مقاومت خوبی در برابر خوردگی اتمسفری دارند. با توجه به اینکه عمده محصولات فولای فرآیندهای شکل دادن و جوشکاری را طی می کنند و به نوعی در شرایط حاد و ویژه ای ساخته می شوند، نیاز است که بررسی به درستی صورت بگیرد. پارامترهایی از قبیل استحکام بالا، جوش پذیری خوب، مقاومت نسبت به ضربه و کیفیت سطحی خوب و همینطور ناخالصی ها در بررسی کیفیت محصولات فولادی تاثیر می گذارد. بررسی و کنترل کیفیت محصولات فولادی یک فرآیند ثابت و تکراری است. به این معنی که به صورت مرحله ای در پروژه دنبال می شود. در واقع بررسی صورت می گیرد که محصول تولید شده با استانداردهای کیفی سازگار است یا خیر.

بررسی کیفیت انواع پروفیل و تیرآهن

 بررسی کیفیت تیرآهن بر اساس جدول اشتال

تیرآهن ها در جدول اشتال به چهار صورت دسته بندی شده اند. تیرآهن های نرمال به صورتی طراحی شده اند که ضخامت بال های آنها یکسان است. مدل های دیگر نیز وجود دارند که هر یک مشخصات خاص خود را دنبال کرده اند. وزن تیرآهن از موارد مهمی است که در بررسی کیفیت محصولات فولادی و آهنی باید در نظر گرفته شود. مثلاً برای بررسی کیفیت محصولات فولای نیاز به عرض بال، ضخامت بال، طول جان، ضخامت جان و همینطور طول و چگالی است. در نهایت زمانی که وزن محاسبه شد می توان ارزیابی کرد که کیفیت تیرآهن به چه صورت سنجیده می شود.

برای تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی یک سری روش های جالب وجود دارد. یکی از روش های مهم بررسی شکل ظاهری و هندسی تیراهن است. البته برای اینکه شکل ظاهری تیرآهن را تشخیص دهید باید نوع آن را بشناسید. علامت اختصاری حک شده روی تیر آهن از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار دهید. اصولاً نام تجاری تولید کننده روی محصول حک می شود. نام تجاری روی بال آن به صورت برجسته حک می شود. برای مشاهده قیمت تیرآهن کلیک کنید. پلاک شناسایی از دیگر مواردی است که کمک می کند تا بررسی دقیقتری صورت بگیرد. از یاد نبرید که به طور کلی وزن بندیل و نام محصول و تولید کننده و سایر پارامترها می بایست به شکل اصولی در نظر گرفته شود.

در بررسی کیفیت محصولات فولادی و آهنی در مورد جوش پذیری محصولات نیز صحبت شده است. ترکیب شیمیایی، ضخامت، کیفیت و فرایند تولید در کیفیت جوشکاری تاثیر زیادی دارد. در صورتی که تیرآهن کیفیت پایین جوش داشته باشد و سطح فلز آن نیز مناسب نباشد قطعاً محصول باکیفیتی نخواهد بود. جوشکاری تیرآهن با کیفیت نیازی به هیچ روش جانبی ندارد و به سادگی صورت می گیرد. برای اینکه بتوانید از چنین مشکلاتی دور باشید می توانید کیفیت محصولات فولادی و آهنی به درستی بسنجید و در نظر بگیرید.

 بررسی کیفیت پروفیل بر اساس نوع مصرف

کیفیت محصولات آهنی به خصوص پروفیل ها بر اساس نوع مصرف ارزیابی می شوند. نوع و محل مصرف یکی از فاکتورهای بسیار مهم انتخاب است. این موضوع روی قیمت ها نیز تاثیر می گذارد. ورق های مصرفی می بایست شامل ترکیبات شیمیایی خاصی باشد به این ترتیب مشکلی برای مصرف کننده رخ نمی دهد. به طور کلی وزن پروفیل نیز در کیفیت آن تاثیر دارد. پروفیل ها در مدل های مربع و مستطیل دسته بندی می شوند. مدل های مستطیل معمولاً سایز بزرگی دارند و مشهور به مدل ستونی هستند. از مدل های مربع در خودروسازی استفاده می شود. مدل Z نیز وجود دارد که در پوشش سوله و سقف سالن های بزرگ مثل ورزشگاه ها و انبارها و پارکینگ ها استفاده می شود.

پارامترهای بررسی کیفیت محصولات فولادی به پروفیل های سنگین و سبک اشاره مستقیم کرده است. یکی از ویژگی های مهمی که پروفیل های سنگین دارند استحکام بالا و خاصیت جوش پذیری است. همینطور مقاوم بودن آنها در برابر خم و پیچش نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. از این پروفیل ها در امور زیربنایی و ساخت سازه استفاده می شود. این پروفیل ها در راستای تامین نیازهای ساختمان سازی ارزیابی می شود. از مهمترین ویژگی ها و مزایایی که پروفیل های سبک دارند، فرم پذیری عاملی و تنوع وزنی بالا است. از پروفیل های سنگین در صنایعی مانند سازه های زیرزمینی و ماشین آلات صنعتی و سنگین و همینطور سازه های دریایی استفاده می شود. میزان مهارت مورد نیاز در این زمینه بسیار مهم است. دقت کنید که پروفیل های سنگین و سبک هر یک از نظر کیفیت و سبک بی نظیر هستند. برای خرید پروفیل و دریافت قیمت روز از آهن یکتا به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید

بررسی کیفیت انواع ورق

بررسی کیفیت انواع ورق

برای بررسی کیفیت محصولات فولادی و انواع ورق ها به طور کلی سه گام اصلی دیده می شود. مرحله اول مرحله پیشگیری است و یک سری کارها اعمال می شود تا میزان احتمال وقوع خطا در زمان کار کاهش یابد. مرحله دوم مرحله بازرسی است که شامل عوامل و اعمالی است که ایرادات و خطا را تشخیص می دهد. در نهایت مرحله آخر که مشهور به " مرحله مدارا" است در نظر گرفته می شود به طوری که نتایج حاصل از تولید بر اساس معیارهای مشخص شده در برنامه مدیریت کیفیت از در یک رنج یا محدود قابل قبول سنجیده می شود. روش های کیفیت انواع ورق ها متفاوت است. مثلاً یکی از روش ها آزمایش متالورژیکی است. این آزمایش برای ورقه های سیاه فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز است که سطح مقطع مورد نظر صیقلی شو و با بزرگ نمایی آزمایش لازم صورت بگیرد.

ریزساختارهای فولاد شامل دانه هایی با اندازه های مختلف است که ترکیبات مختلفی را در کنار هم قرار می دهد. در بررسی کیفیت محصولات فولادی مشخص می شود که فولاد با دانه های ریزتر به نسبت فولاد با دانه های بزرگ تر، سخت تر خواهد بود. زمانی که آلیاژسازی فولاد با مواد دیگر صورت می گیرد یک سری مشخصات ایجاد می شود. مثلاً اندازه دانه و شکل آن ارزیابی می شود. همینطور اجزای آن نیز اندازه گیری می شود. گرافیت شکل بلوری از کربن است. مثلا مارتنزیت از اصلی ترین بخش های فولاد است و به واسطه عملیات حرارتی تولید می شود. همه این موارد باید به دقت کنترل شود در غیر این صورت مشکلات زیادی ایجاد می شود. عملیات مکانیکی و حرارتی فلز نیز بخش مهمی از اصول ساخت فولاد را در بر می گیرد.

کیفیت انواع میلگرد

کیفیت کدام میلگرد بهتر است

اگر به دنبال بررسی کیفیت میلگردها هستید چه خوب است راهنمای خرید داشته باشید. دقت کنید که قطر این محصولات معمولاً بین 6 الی 60 میلی متر در نظر گرفته شده است. این محصولات در قطرهای 6 الی 32 میلی متر به سادگی در بازار یافت می شود. طول معمول میلگردهای تولیدی معمولاً 12 متر است. این محصول برای قطرهای کمتر از 10 میلی متر به شکل کلاف دیده می شود. به طور کلی مشخصات پروفیل ها و مقاطع فولادی در جدولی نوشته شده است. مشخصات این محصول بر اساس قطرهای متنوع سنجیده می شود. نیاز است که بررسی صورت بگیرد که میلگرد آلیاژی است و یا در سبک های آجدار و آلومینیومی طراحی می شود. به طور کلی قیمت روز میلگرد نیز بر اساس نوع و نوسانات بازار آهن آلات و همینطور قیمت ارز سنجیده می شود.

سایز میلگرد از مواردی است که می بایست در زمان خرید به آن دقت شود. به طور کلی سایز هایی بزرگتر در بازار نسبتاً گرانتر هستند. سایزهای متوسط نیز مشهور به سایز های نرمال خواهند بود. برای محاسبه هزینه این میلگردها نیاز است که وزن آنها نیز سنجیده شود. در صورتی که نیاز باشد وزن میلگردها سنجیده شود می بایست وزن مورد نظر بر اساس یک معیار خاص ارزیابی شود.

در بررسی کیفیت آهن آلات باید بتوانید یک سری پارامترهای مهم را مدنظر قرار دهید. محصولات فولادی به نسبت سال های گذشته با تغییراتی همراه بوده اند که نیاز است پیش از خرید سنجیده شود.

سوالات رایج در مورد کیفیت محصولات فولادی

تفاوت گرید A2 و A3 چیست؟

در بررسی کیفیت محصولات فولادی این سوال بسیار مطرح است که میلگردهای A3 به A2 چه تفاوتی دارند. میلگردهای A3 دارای تنش تسلیم مخصوص به اندازه حداقل 400 مگاپیکسل هستند. در واقع این میلگردها در مقابل مدل های A2 تردتر و سخت تر هستند. دلیل سختی بیشتر این میلگردها میز درصد کربن بالای آنها است. این میلگردها قابلیت جوشکاری کمتری به نسبت مدل A2 دارند.

بهترین کیفیت از میلگرد ها کدام است؟

به طور کلی اگر به دنبال بهترین برند باشید می بایست کمی بیشتر هزینه کنید. این در حالی است که اگر بخواهید ارزانترین محصول را انتخاب کنید باید از کیفیت بکاهید. برند ذوب آهن اصفهان توانسته کیفیت خوبی را فراهم سازد. سبک ترین میلگردها نیز برای سیرجان و حسن رود و راد همدان است. در بررسی میلگردها بسیار مهم است که سطح کیفیت سنجیده و اصول اجرایی کار در نظر گرفته شود.

آیا هزینه باربری جداگانه دریافت می شود؟

معمولاً هزینه باربری به عهده خریدار است اما این موضوع بر اساس شرایط کارخانه شامل طرح های تخفیف می شود.

جمع بندی

در بررسی کیفیت محصولات فولادی تشخیص سایز میلگرد با کنترل چشمی موضوع پر اهمیتی است. همینطور نیاز است که تشخیص سایز میلگرد با انگشتان دست نیز صورت بگیرد. می بایست شابلون اندازه گیری نیز انتخاب کنید. این روال برای اندازه سایز میلگردها بسیار مهم است. همینطور بسیار مهم است که طول میلگرد نیز بررسی شود. در یک بررسی صورت گرفته مشخص شده است که محصولات فولادی می بایست بر اساس سطح کیفیت سنجیده شوند. 

جستجو مطالب و خبر ها