دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

آشنایی با تیرآهن ۱۴

آشنایی با تیرآهن ۱۴
آشنایی با تیرآهن ۱۴
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۳۹۴
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۷ آبان ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

تیرآهن 14

صنعت ساخت و ساز مشتری عمده و حجم بالای تیرآهن 14 به عنوان یک مقطع فولادی است. به این سبب با شنیدن نام تیرآهن اولین چیزی که به ذهن ما میرسد ساخت و ساز است اما تنها صنعت مصرف کننده تیرآهن نیست صنایع متعددی چون پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی، کشتی ها و اسکله، سازه های پیش ساخته، آب و فاضلاب و ... نیز وجود تیرآهن بهره میبرند. تیرهایی که زیر مجموعه هایی چون تیر 14 دارند دارای ابعاد و وزن و هندسه ظاهری متفاوتی هستند. تیر 14 یکی سازه های بسیار متقاضی تیر در بین بازاریان و مهندسین سازه است. سایز های پر مصرف تیرآهن شامل سایز 14، 16، 18 میباشد.

تیرآهن ۱۴ چیست ؟

تیراهن 14 جز یکی از پرکاربرد ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود و در پروژه های ساختمانی قیمت تیرآهن یکی از گران ترین نوع تیرآهن ها می باشد . در صنعت ساختمان سازی پروفیل تیرآهن جز مهم ترین قطعه فولادی در پایداری سازه ها می باشد . تیرآهن از نظر شکل ظاهری دارای دو بال افقی و یک جان عمودی می باشد و یکی از مهم ترین وعمده ترین وظایف تیرآهن تحمل کردن تنش های حاصل از نیروهای وارد شده بر سازه می باشد . از تیرآهن برای ساخت پل ها ، ستون های فلزی ، و… مورد استفاده قرار می گیرد ، تیرآهن بر اساس شکل هندسی به دو دسته تیرآهن بال پهن و تیرآهن معمولی تقسیم بندی می شود . در ایران شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از معروف ترین و گسترده ترین قطب تولید تیرآهن می باشد که تمامی تیرآهن های خود را در استاندارد IPE تولید می کند . به طور معمول تیرآهن های بر اساس جدول اشتال و بر اساس وزن تیرآهن محاسبه می گردد و از این رو قیمت تیرآهن هم متغییر می باشد. تیرآهن 14 و مقاومت آن

مشخصات فنی تیرآهن ۱۴

مشخصات فنی تیرآهن ۱۴ شامل ارتفاع جان، طول بال و حدود وزنی تیرهای تولیدی کارخانه‌های داخلی تولید کننده است. منظور از سایز ۱۴ در تیرآهن، به فاصله بین دو بال، یا به عبارتی طول جان اشاره دارد. ارتفاع تیرآهن ۱۴ در انواع استانداردها و تولیدات کارخانه‌ها متفاوت است. به طور مثال در مورد تیرآهن ذوب در مورد نوع ساده، بال پهن موازی سبک، بال پهن موازی متوسط و بال موازی شیبدار این مقادیر به ترتیب معادل ۷۳، ۱۲۳، ۷ و ۶۶ میلی‌متر می‌باشد.

در داده‌های مربوط به مشخصات فیزیکی به ابعاد و رواداری‌ها شامل ارتفاع، عرض بال و ضخامت جان، ضخامت بال و شعاع انحنا گوشه‌ها، اشاره می‌شود. وزن تیرآهن ۱۴، شامل وزن به ازای یک متر و برحسب کیلوگرم و رواداری به ازای شاخه و بسته یا محموله تیر است.

 

برای مشاهده تمامی جدول های قیمت تیرآهن روز در بازار لطفا روی آن کلیک کنید

 

در تولید تیرآهن ۱۴ و سایر سایزهای آن از آلیاژ فولادی ST37، ST44 و ST52 استفاده می‌شود. از آنجا که ترکیب آلیاژی در انواع این فولادها تفاوت دارد، خواص مکانیکی متفاوتی را نیز موجب می‌شوند. طول تیرآهن در تمامی استانداردهایی که در ادامه بیان می‌شود، ۶، ۹ و ۱۲ متر است. متداول‌ترین طول مورد استفاده در هر سایزی از جمله تیرآهن ۱۴، ۱۲ متر می‌باشد.

استانداردهای تولید تیرآهن ۱۴

تولید انواع تیر از جمله تیرآهن ۱۴ مستقل از سایز آن، تحت استانداردهای مشخصی انجام می‌گیرد. سه استاندارد کلی در سطح جهان برای تولید تیر ارائه شده که شامل IPE، IPB و INP می‌شود. در ادامه سعی داریم به صورت مختصر این موارد را بیان کنیم.

تیرآهن ۱۴ تحت استاندارد IPE

استاندارد IPE، مخفف نام i-beam profile europinne می‌باشد. همانطور که از نام لاتین آن قابل حدس زدن است، ارائه این استاندارد توسط اروپاییان بوده. تیر تولیدی تحت این استاندارد چون تیرآهن ۱۴، به تیر ساده معروف است. شکل مقطع فولادی تیر در این استاندارد شبیه حرف I انگلیسی می‌باشد. در این تیر، بال‌ها موازی و دارای ضخامتی ثابت در طول خود هستند. سایز تیرآهن ۱۴ تولیدی این استاندارد به ارتفاع آن اشاره دارد، همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. محدوده ابعادی ارتفاع تیر تولیدی تحت استاندارد IPE، ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر است.

تیرآهن ۱۴ تحت استاندارد IPB

استاندارد IPB دیگر استاندارد اروپایی ارائه شده برای تولید تیرآهن است. تیر تولیدی تحت این استاندارد، تیرآهن بال پهن موازی نیز نام می‌گیرد. تفاوتی که این نوع از تیر با تیر تولیدی تحت استاندارد IPE دارد، در ضخامت و عرض بال‌ها است. عریض و ضخیم‌ بودن تیرآهن به آن شکلی مشابه حرف H انگلیسی می‌دهد. به همین علت این مقطع طویل فولادی چون تیرآهن ۱۴ به هاش مشهور است. تغییر عرض و ضخامت در نوع بال پهن تیر به تغییر در خواص مکانیکی و عموما بهبود آن منجر می‌شود. اما نکته حائز اهمیت در این بین، افزایش وزن و قیمت تیرآهن بال پهن نسبت به نوع ساده آن است. ارتفاع جان در تیرآهن تولیدی تحت استاندارد IPB، در رنج ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

تیرآهن ۱۴ تحت استاندارد INP

استاندارد INP، به نوعی مورد استفاده در کشورهای روسیه و چین است. تیرهای تولیدی در این استاندارد، با نام بال پهن شیبدار نیز شناخته می‌شوند. ضخامت بال در این نوع از تیر با فاصله گرفتن از جان، کاهش می‌یابد. عموما سایزهای بالای تیرآهن تحت این استاندارد تولید می‌گردند و متقاضی داخل کشور کمی دارد.

کاربرد تیرآهن ۱۴

تیرآهن ۱۴ از پر متقاضی‌ترین انواع تیر ساده و از نوع سبک آن است. کاربرد تیرآهن‌ها در سه دسته کلی تیر اصلی، تیر فرعی و تیر کلاف می‌باشد. استفاده در تیرهای سایز پایین، به دلیل سبک بودن آن، وزن کلی سازه و هزینه‌های اجرایی آن را کاهش می‌دهد. تیرآهن ۱۴ در محدوده وزنی ۱۲/۹ تا ۳۳/۷ کیلوگرم بنا به استانداردهای مختلف، تولید می‌شود.

می‌توان به‌طور جزئی‌تر به کاربردهای تیر در سازه اشاره نمود. ستون، خرپا، نعل، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری از جمله انواع مختلف مصارف تیر در ساختمان و صنایع مصرف‌کننده هستند. در تمامی این کاربردها، تیرآهن ۱۴ وظیفه دارد بارهای ناشی از وزن سازه و تنش‌های وارده از محیط اطراف را متحمل شوند و به زمین منتقل سازند.

کاربرد تیر آهن در ساختمان

کفی ستون: از این محصول می توان به عنوان صفحات کفی ستونی و صفحات فولادی با ضخامت های مختلف استفاده کرد. این کفی ها برای اتصال نبشی به ستون ها بسیار مفیدند و امکان دریل کاری و ایجاد سوراخ و مشعل کاری برای برش و اتصال پیچ را می دهند. وباعث تحمل بارساختمان می شوند.

ستون ها: تیرآهن با بال های پهن ویا هاش با مقطع مربعی شکل برای ستون استفاده می شود. در ساختمان های بیش از یک طبقه

می توان از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده کرد ، به طوری که طول ستون باید در حدی باشد که از سقف طبقه بالا بیرون زده باشد تا ستون طبقه بعدی را به آن متصل کنند.

تیرهای اصلی یا شاه تیر: به اعضای افقی سازه های فلزی تیر می گویند که بر روی ستون ها و با کمک پلیت ها به یکدیگر متصل می شوند. این وسیله می تواند به عنوان شاه تیر به ستون ها متصل شود که با استفاده از نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و طرف دیگر به ستون متصل می شود. این نحوه ی اتصال به شاه تیر معروف است که تیرک های میانه هر طبقه را نگه می دارد.

تیرک های میانی: تیرک ها از شاه تیرها کوچک ترند و به نام تیر کوچک هم شناخته می شوند. آن ها به به عنوان اعضای میانجی یا ستون متصل می شود و به اندازه شاه تیرها مهم نیستند اما از آن جایی که تیرآهن در تحمل وزن ساختمان بسیار مهم است این تیرک ها در بالا و پایین تیر ها و تیرآهن ها قرار می گیرند و به نحوی در هم قفل می شوند که بتوانند فشار و نیروهای زیادی را دریافت و تحمل نمایند. این تیرک ها کمک می کنند که بارها به شاه تیر ها و شاه تیر ها به ستون ها انتقال داده شود تا نیرو به صورت عمودی منتقل شود.

تیرهای باریک کرومیت: تیرهای کرومیت از تیرک ها باریک تر هستند ولی طول آن ها بلندتر است و به نام تیر باریک شناخته می شوند. این تیرک یک سطح نشیمن گاه دارد که بر روی تیر اصلی جا می رود و محکم می شود.

تیرآهن خرپا: در ساخت خرپا از این محصول استفاده می شود. این محصول با هر سیستم سقفی سازگار است و تنوع زیادی دارد. برای ساخت سقف سوله و انبار از تیرآهن خرپا استفاده می شود.

کاربرد تیرآهن در کشتی و اسکله

مهمترین سازه در کف کشتی‌ها، تیرآهن شاه تیر بدنه اصلی می‌باشد که به عنوان ستون فقرات کشتی شناخته می‌شود. کلیه المان‌های اصلی سازه به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با شاه تیر اصلی بدنه ارتباط دارند. انواع شاه‌ تیرهای اصلی (Keel) مورد استفاده در کشتی در زیر آمده‌است.

Barkeel- در این نوع شاه تیر اصلی بدنه، ارتفاع تیرآهن بین ۳ تا ۶ برابر عرض آن است. طول آن بستگی به طول کشتی دارد که به وسیله صفحات قائم به همدیگر متصل می‌شوند. این نوع شاه تیر اصلی بدنه بیشتر در لنج‌ها و قایق‌ها استفاده می‌شود.

Flat Keels- عرض ورقه‌های فلزی این نوع شاه تیر ها می‌تواند ۱تا۲ متر باشد. ضخامت آن تا طول کشتی باید یکنواخت حفظ شود ولی مقدار ضخامت می‌تواند به تدریج به طرف دو انتهای کشتی کاهش پیدا کند. تیغه حامل مرکزی به شاه‌ تیر اصلی بدنه متصل بوده روی تیغه حامل مرکزی، سطحی موازی با سطح شاه ‌تیر اصلی بدنه، به‌طور یکنواخت در سرتاسر آن جوش داده می‌شود.

کاربرد تیرآهن در پالایشگاه ها

در پالایشگاه ها به دلیل اینکه سازه ها احتیاج به مقاومت بالا و طول زیاد دارند از تیرآهن هاش استفاده می شود. تیرآهن هاش به دلیل سطح مقطع خاص آن می تواند برای مصارف با طول ۱۰۰ متر استفاده شود. تیرآهن هاش به دلیل نوع هندسه آن ها مقاومت قابل توجهی در برابر نیروهای برشی و خمشی نسبت به تیرآهن معمولی دارند. پهنای بال یا همان عمق زیاد این تیرآهن باعث شده استفاده از آن ها استحکام بیشتری به سازه ببخشد.

کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن ۱۴

کارخانه‌های متعددی در داخل کشور به تولید مقاطع پایانی فولادی می‌پردازند. تولید تیرآهن ۱۴ در تعدادی کارخانه که تقریبا در اکثر نقاط کشور هستند، انجام می‌پذیرد. وجه اشتراک تمامی آن‌ها تولید تیر عموما در سایز پایین است. اما تفاوت این تیرها در وزن تیرآهن، رواداری‌ها و تبعیت از استاندارد مشهور اشتال و کیفیت و حجم تولیدات می‌باشد. 

شاخص‌ترین تولید کننده تیر به خصوص تیرآهن ۱۴، کارخانه ذوب آهن اصفهان است. سطح بالای تولید و کیفیت مطلوب، علت این مساله می‌باشد. نکته شایان توجه در مورد تیر ذوب اصفهان، وزن بالاتر آن نسبت به تولیدات سایر کارخانه‌ها است. به اختصار به نام برخی از این کارخانه‌ها و محل استقرار آن که به تولید تیرآهن ۱۴ مشغولند، اشاره می‌نماییم.

  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران که در اهواز واقع شده
  • ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و در مجاورت شهر اهواز
  • مجتمع جهان فولاد غرب در کرمانشاه
  • فولاد البرز ایرانیان که به فایکو شهرت دارد و در استان مازندران و نزدیکی ساری جای گرفته
  • نورد آریان فولاد که در شهر بوئین زهرا و استان قزوین مستقر است
  • فولاد ناب تبریز
  • مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب

قیمت تیرآهن 14

برای مشاهده تمامی جدول های قیمت تیرآهن 14 در بازار لطفا روی آن کلیک کنید
برای استعلام قیمت و خرید تیرآهن سایز ۱۴ انواع برند ها به صفحه مربوطه مراجعه کنید یا با کارشناسان آهن استیل یکتا ۰۲۱۵۴۰۷۱ تماس حاصل فرمایید.