دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تفاوت لوله درز دار و لوله بدون درز

تفاوت لوله درز دار و لوله بدون درز
تفاوت لوله درز دار و لوله بدون درز
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۵۰۲
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۹ دی ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

بسیاری از افراد برایشان این سوال پیش آمده که تفاوت لوله درز دار و بدون درز در چیست و بسیاری از خریداران این محصول، تفاوت میان این دو عضو بزرگ از خوانواده لوله هارا نمیدانند.
ما در این مقاله قصد داریم این دو لوله پر کاربرد را برایتان شرح دهیم تا در هنگام خرید انتخاب بهتری داشته باشید.
لوله درز دار را با نام لوله درز جوش و لولا بدون درز را با نام های مانسمان یا سیم لس میشناسند. این محصولات با استفاده از آلیاژهای گسترده ای تولید میشوند و دارای مشخصاتی هستند که با توجه به خواص و کاربرد، در شرایطی مناسب مورد استفاده قرار می گیرند.
ضروری است که خریداران لوله درز دار و لوله بدون درز اطلاعت کافی را برای خرید این محصول داشته باشند زیرا برای پروژه بسته به نوع مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت نوع لوله، جنس لوله، کاربرد و ویژگی های آن ضروری است.

انواع لوله درز دار

  • لوله اسپیرال
  • لوله مبلی
  • لوله درز مستقیم
  • لوله گالوانیزه
  • لوله گاز

تولید لوله درز دار

اکثر افراد تصور می کنند لوله ها به یک روش تولید می شوند اما مهم ترین علل تفاوت لوله درز دار و بدون درز در نحوه تولید آن ها می باشد.
در فرایند تولید لوله درز دار ورق برش میخورد و پس از فرایند نورد، به شکل دایره در می آید و درز آن جوش میخورد این فرایند به اصطلاح، نورد شناخته می شود. 
جوش دادن آن بسته به نوع ماده و ضخامت آن متغییر است که شامل جوشکاری مقاومتی، جوشکاری القایی با فرکانس بالا و لیزری میباشد و پس از جوش خوردن به طول مشخص بریده، و اضافی آن بریده میشود. این لوله در ابعاد و ضخامت مختلف تولید میشود.

 تولید لوله بدون درز

 لوله بدون درز با استفاده از کوره حلقوی تولید میشود، بدون اتصال میباشد و طی فرایند نورد گرم و نورد سرد، کشش سرد، اکستروژن و موارد مشابه تولید میشود و دارای قطر و ضخامت های متفاوت میباشد.
این نکته را در نظر داشته باشید که قطر لوله بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است و قطر کمتر، قیمت کمتری دارد.
لوله بدون درز به جوش کاری نیاز ندارد زیرا مستقیم از شمش تولید میشود وسپس با سنبه سوراخکاری و ضخامتش تعیین میشود و بعد از آن طول لوله افزایش میابد. 

مزیت های لوله درز دار

مناسب بودن قیمت لوله درز دار به طور کلی خرید این محصول را به صرفه ترقی میکند. و تولید قطر کمتر در لوله های درز دار از عواملی است که قیمت این محصول را مناسب ساخته زیرا همانطور گه گفته شد هرچه قطر لوله کمتر باشد با قیمت آن رابطه مستقیم دار. وجود درز جوشکاری در لوله های درز دار یک نقطه ضعف میباشد اما با پیشفت تکنولوژی این نقطه ضعف تا حد زیادی بهبود یافته. 

مزیت های لوله بدون درز

لوله بدون درز گران تر از لوله درز جوش میباشد زیرا مزایا بیشتری دارد که به دلیل یک نواختی ترکیب لوله بدون درز میباشد، این محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی، مقاومت در برابر نیروی کششی و مقاومت در برابر فشار را دارا میباشد و هیچ درزی ندارد.
لوله درز دار به دلیل قیمت مناسب و ساخت سریع انتخاب خوبی برای عمده صنایع میباشد.
لوله های بدون درز فاقد درز جوشکاری میباشد و در برابر خرابی و خوردگی مقاوت بالایی دارد

لوله مانیسمان

تفاوت لوله درز دار و لوله بدون درز

تفاوت در لوله درز دار و لوله بدون در مواد اولیه، خواص، تولید و قیمت آن ها میباشد. قیمت لوله مانیسمان نسبت به لوله درز جوش بالاتر است زیرا لوله مانسمان فشار بیشتری را تحمل میکند، اصلی ترین علت تفاوت قیمت در آن ها روش تولید آنها است.
لوله بدون درز از شمش فولادی تولید میشود و لوله درز دار از تسمه یا ورق فولادی تولید میشود.از آنجایی که لوله درزدار از ورق فولادی تولید میشود، قیمت لوله درز دار وابسطه به قیمت ورق فولادی میباشد.

قیمت لوله مانیسمان

قیمت لوله مانیسمان به دلیل مواد اولیه ، تجهیزات و فرایند تولید ، از قیمت لوله درز دار بیشتر است اما در برخی از مواقع به دلیل فشار بازار لوله درز دار هم قیمت و یا گران تر از لوله مانیسمان میشود پس اگر با چنین شرایطی رو به رو شدید از خرید لوله مانیسمان با همون ابعاد دریغ نکنید.

 

جستجو مطالب و خبر ها