دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تلاش برای ثبات قیمت آهن

تلاش برای ثبات قیمت آهن
تلاش برای ثبات قیمت آهن
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۳۹
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

بازار آهن

به گزارش آهن یکتا همواره بازار آهن، نوسانات زیادی را در عرصه ملی و بین المللی تجربه میکند. در کشور ما با توجه به نوسانات شدید ارزی، پیش بینی قیمت آهن بازار کار سخت و طاقت فرسایی است. محصولات فولادی قیمت های مختلفی دارند. هر نوع از محصولات فولادی و آلیاژ های آن در سایز های مختلف تولید می شوند و ویژگی های متفاوتی دارند.

امروزه با بهتر شدن کیفیت و کارایی محصولات فولادی، مقاومت ساختمانها بالاتر رفته است. یکی از پرمصرف ترین آلیاژ های فولادی تجهیزات مفتولی هستند. برای مثال میتوان به انواع توری های حصاری، گابیون، مرغی، یا سیم های خاردار و حلقوی اشاره کرد. محصولات مفتولی مقاومت بالایی داشته و نزدیک به 50 سال یا بیشتر طول عمر دارند. قیمت مناسب و انعطاف پذیری بالا باعث شده که از جمله محصولات پر مصرف به شمار آیند.

تعیین قیمت آهن بازار

آهن آلات با توجه به کاربرد گسترده و تولید در شکل و اندازه های مختلف یکی از ارکان های اساسی در پیشرفت زندگی و مدرنیته به شمار می آید. در دنیای مدرن محصولات آهنی جایگاه ویژه ای دارند. این نوسانات میتواند در افزایش یا کاهش هزینه های اضافی مخصوصا در پروژه های عظیم موثر باشد.

قیمت آهن بازار نقش مهمی در برآورد هزینه های ساختمان سازی و همچنین صنعتی دارد. لذا تمام افرادی که در این صنوف مشغول هستند، پیگیر قیمت روز آهن هستند. امروزه شرکت های متعددی محصولات فولادی تولید کرده و در تعیین قیمت این محصول به صورت مستقیم اثر دارند. کارخانه های تولیدی محصولات فولادی جزو عوامل اساسی در تنظیم قیمت آهن آلات به شمار می آیند. همه محصولات فولادی در سایز های مختلف و با کیفیت های مختلف تولید می شوند. برخی از کالاها و آهن آلات متقاضی کمتری دارند و این عرضه و تقاضا در روند افزایش یا کاهشی بودن قیمت ها بسیار موثر هستند. این نوسانات قیمت محصولات فولادی برای تمام تولیدات به یک میزان نیست. کاملا طبیعی است که افزایش قیمت در یک محصول پر متقاضی و کاربردی بیشتر از محصولات خاص با کاربرد های محدود باشد. پیگیری قیمت آهن و بررسی دلایل ثبات قیمت آهن موضوع اساسی این مقاله است.

ثبات قیمت آهن

علاوه بر کسانی که در صنعت و ساختمان سازی فعال هستند، این عدم ثبات قیمت بر زندگی افراد عادی نیز تاثیرات زیادی دارد. بدیهی است که با بالا رفتن قیمت آهن، قیمت مسکن نیز به تناسب با هزینه تولید آن بالا میرود. بالطبع این نوسانات بر روی خرید و فروش و حتی میزان اجاره منازل و مکان های مختلف تاثیر مستقیم دارد. در این میان شرکت های واسطه ای وجود دارند که بصورت عمده آهن آلات را از کارخانه ها تهیه کرده و به مصرف کننده میرسانند. شرکت های واسطه میتوانند تا حدودی در ثابت نگه داشتن قیمت آهن موثر باشند. ثبات قیمت و علت ثبات قیمت آهن موضوع اساسی این مقاله است که در زیر به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

عوامل موثر در قیمت آهن

عوامل موثر در تعادل بازار آهن

قیمت خرید آهن و قیمت فروش آهن و سایر محصولات فولادی به صورت روزانه تغییر میکند. برای اطلاع از این تغییر قیمت ها میتوان به سایت های معتبر مراجعه کرد. این سایت ها روزانه تغییرات را به صورت نمودار نشان میدهند. با تجزیه و تحلیل نمودار تغییر قیمت در بازه زمانی مشخص میتوان برای تصمیم گیری جهت خرید محصولات فولادی بسیار موثر عمل کرد. میتوانیم نسبت به کارایی و موارد استفاده ای که داریم بهترین محصول مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

آهن آلات و سایر محصولات از امور بدیهی در صنایع عمرانی به شمار می آیند. با توجه به تغییرات قیمت و دلایل تغییر آن به یک مسئله اساسی تبدیل شده است. محصول اساسی مثل تیرآهن که در واقع به آن ستون فقرات ساختمان نیز میگویند از محصولات پرمصرف به شمار می آید. تیر آهن قرار است وزن اصلی نیروهای وارد بر سازه را تحمل کند. در ساختمان سازی مصرف بالایی دارد و کوچکترین تغییرات در قیمت آن میتواند در هزینه نهایی پروژه بسیار موثر باشد.

با پیگیری روند قیمت و بررسی نمودار تغییر قیمت میتوان دریافت که در برخی از ماه های سال روند افزایشی یا کاهشی داشته و این امر بصورت تکرار شونده در چند سال دیده میشود. عموما در فصل های بهار و تابستان به دلیل افزایش ساخت و ساز تقاضای این محصول زیاد میشود. در فصل زمستان و پاییز مصرف تیر آهن به دلیل کاهش ساخت و سازها کاهش می یابد. در کشور ما به دلیل رکود اقتصادی، ثبات قیمت ها به صورت موقت اتفاق می افتد و این تغییر قیمت ها در دراز مدت به صورت افزایشی است.

نوسانات قیمت آهن به روز

فاکتور های مختلفی در نوسانات قیمت آهن موثر هستند و یکی از آنها تاثیر کرونا در بازار جهانی آهن است. کاهش استخراج آن نوعی رکود در سطح جهانی ایجاد کرد. با بررسی نمودار قیمت و پیش بینی عاقلانه میتوان در زمان مناسب برای تهیه این محصول کاربردی و ارزشمند اقدام کرد. همینطور با افزایش ساخت و ساز در برخی از فصل های سال، قیمت ها افزایش می یابند. برای تهیه میزان آهن مورد نیازتان میتوانید با توجه به این موضوع تا حد زیادی در هزینه صرفه جویی کنید.با آهن یکتا همراه باشید.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در نوسانات قیمت آهن، تغییر قیمت های حامل های انرژی است. افزایش هزینه های حمل و نقل به طور مستقیم به روی عدم ثبات قیمت آهن تاثیر میگذارد. عامل مهم دیگر را میتوان نوسانات بورس در نظر گرفت. با قرار گرفتن قیمت آهن خام در بورس کالا نیز ارزش این محصولات کاربردی به راحتی تغییر میکند. برای اطلاع از قیمت بازار آهن امروز باید صرفا قیمت خرید آهن و قیمت فروش آهن را در نظر گرفت، چرا که فردا این مبالغ تغییر خواهند کرد. در بورس کالا میتوانیم به مقایسه قیمت آهن آلات بپردازیم.

یکی دیگر از اساسی ترین عوامل موثر در نوسانات قیمت روز آهن، مصوبات دولتی است. با تغییر قوانین مربوط به واردات یا صادرات کالا، این محصولات ارزشمند میتوانند روند کاهشی یا افزایشی را تجربه کنند. عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به صورت قطعات کاربردی مثل میلگرد و همچنین به صورت شمش است. با بررسی قیمت ها در بورس کالا، میتوان روند تغییر قیمت ها را در لحظه مشاهده کرد.

عوامل کاهش قیمت در بازار آهن

عوامل موثر کاهش قیمت در بازار آهن

 این روزها بازار آهن آلات علاوه بر اینکه تحت تاثیر نوسانات ارز و دلار قرار میگیرد، از ضعف مفرط تقاضای مصرف کننده واقعی، رنج میبرد. عامل خارجی مهم در کاهش قیمت آهن آلات ، روند نوسانات بازار های جهانی است. بازار معاملات جهانی محصولات فولادی، پتانسیل افزایش و یا کاهش قیمت را در داخل کشور ایجاد میکند.

دولت نیز میتواند برای به تعادل رساندن این بازار موثر عمل کند. به منظور کنترل بازار داخلی و تلاش برای ثبات قیمت آهن، میتواند از تولید کننده حمایت کند. عملکرد دیگر دولت در بورس داخلی است که با باز تعریف فرمول تعیین قیمت که در بورس کالا انجام میشود میتواند به ثبات این بازار کمک کند. نقش دولت در ثابت نگه داشتن نرخ دلار نیز میتواند در متعادل سازی بازار این محصول ارزشمند و پر متقاضی، بسیار پر رنگ باشد.

یکی از عوامل کاهش قیمت آهن علاوه بر کم شدن تقاضای داخلی و تولید مازاد، عدم توانایی در صادرات این محصولاتی که مازاد تولید شده اند، است. کاهش صادرات به شدت میتواند قیمت را کاهش دهد. همچنین رشد نرخ بهره و عرضه این محصولات در بورس کالا به صورت فروش اعتباری نیز، مانع رشد طبیعی قیمت آهن مطابق با شیب تورم می شود و ثابت می ماند.

جستجو مطالب و خبر ها