دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات

کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات
کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۷۵۳۸
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۹ مهر ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

مقدمه

قیمت تیرآهن، قیمت روز میلگرد، قیمت لحظه ای پروفیل و اوضاع بازارآهن‌آلات از جمله اطلاعاتی است که هر ساختمان سازی مدام به دنبال می‌کنند. (اخبار بازار) محصولات آهنی از جمله تولیدات پرمصرف سازه های  صنعتی و ساختمانی محسوب می‌شوند یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بازار آهن آلات عوامل داخلی و خارجی هستند.

 رئیس اتحادیه آهن فروشان با اعلام اینکه دولت باید با برنامه ریزی‌ لازم از کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند، گفت: می‌توان با افزایش تولید هزینه‌ها را کاهش داد. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد ۵۵ میلیون تن در کشور وجود دارد.

علت کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات چیست ؟ 

به گزارش آهن یکتا در اخبار بازار آهن، شنیده ها حاکی از کاهش قیمت آهن آلات از ابتدای هفته جاری می باشد . پس از روزها نوسانات قیمتی و همچنین سردرگمی قیمت آهن الات در بازار، از ابتدای هفته جاری شاهد کاهش قیمت آهن در بازار الات بوده ایم. روند نزولی قیمت ها در بازار بگونه ای بوده که هر روزه شاهد کاهش 100 تومانی در بسیاری از مبادی بوده ایم.

با توجه به کاهش قیمت ها طی هفته جاری ، شاهد افزایش میزان خرید آهن الات از سوی مصرف کنندگان بوده ایم چرا که این کاهش قیمت موجب ایجاد حس امنیت در میان مصرف کنندگان می شود که به موجب آن مبادلات در بازار افزایش می یابد. آخرین قیمت اعلامی قوطی پروفیل در هفته جاری بطور میانگین 27200 تومان بوده است که در مقایسه با هفته گذشته 200 تومان کاهش یافته است.

کاهش قیمت میلگرد

بازار فولاد و آهن آلات، یکی از بازارهای فعال در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر است. این بازار از گذشته تا به امروز همیشه دستخوش تغییراتی زیادی بوده است. قیمت آهن آلات از جمله قیمت میلگرد به دلیل کارایی و اهمیت آن در صنایع های مختلف و همچنین ساختمان‌سازی، همیشه قابل توجه بسیاری از افراد بوده است. عوامل مختلفی هستند که در قیمت نهایی آهن و فولاد تاثیرگذارند مانند: مواد اولیه، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، نوسان نرخ ارز و تقاضا، شاخص بورس و غیره.... اشاره کنیم

یکی از مهم ترین دلایل اصلی عقب ‌نشینی شدید قیمت ها در بازارهای صادراتی منطقه، ورود محصولات تحریم زده از روسیه به بازار با پایین ترین قیمت ممکن رقابتی با ایران و چیزی شبیه دامپینگ به منظور دور زدن تحریم ها بوده وانگهی سقوط ارزش یوان چین (به روایتی شاید عمدی) که منجر به کاهش قیمت قابل توجه سنگ آهن هم می تواند از جمله دلایل دیگر این کاهش قابل توجه قیمت های صادراتی در منطقه باشد. برای حصول شفافیت بیشتر در روند بازارهای صادراتی، و اطمینان از خرید میلگرد در ماه های جاری منتظر شروع فعالیت بازارها و رسانه ‌های بین ‌المللی در هفته های جدید هستیم.

قیمت روز میلگرد نیز از این قضیه مستثنا نبوده و آخرین نرخ اعلامی کارخانه ها 16200 الی 17800 تومان بوده است که قیمت این محصول نیز در مقایسه با هفته گذشته 50 الی 300 تومان کاهش داشته است. دیگر مقاطع آهن نیز همین روند را در پیش گرفته اند.

کاهش قیمت ورق

کاهش قیمت ورق سیاه

قیمت ورق در ایران همواره در نوسان زیاد بوده است و مهم ترین و اصلی‌ترین دلیل آن قیمت بالای دلار و تمایل کارخانجات به صادرات آن به خارج از کشور است. نوسان و تغییرات قیمت محصولاتی مانند ورق سیاه به دلیل حیاتی بودن آنها برای تمامی صنایع کشور و پرمصرف بودن آن در صنایعی مانند پتروشیمی، خودروسازی و یا ساختمان‌سازی، در اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار است. از دیگر عاملی که می‌تواند بر قیمت ورق سیاه تاثیر بگذارد، قیمت اسلب در بازارهای داخلی است. پیش‌بینی میشود که قیمت ورق سیاه ، به‌دلیل کاربردهای بسیار وسیعی که در صنایع مختلف دارند و همچنین نقشی که به‌ عنوان پایه، برای تولید بسیاری انبوهی از محصولات فولادی مانند ورق گالوانیزه و غیره دارد، برای مشخص‌کردن بودجه‌ی کل در بسیاری از صنایع وابسته، از اهمیت زیادی برخوردار است. چند عامل به‌عنوان عوامل اصلی در تعیین قیمت ورق سیاه تاثیرگذار هستند مانند: عرضه و تقاضا، قیمت اسلب و قراضه، نوسانات نرخ ارز و مسایل سیاسی روز وغیره..... اشاره کرد.

کاهش قیمت پروفیل

یکی از پرمصرف‌ترین محصولات ساخته شده از فلز که در صنایع های مختلف مانند صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان‌سازی، ساخت نمای ساختمان، در و پنجره و ساخت لوله به میزان بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، پروفیل (Profile) می‌باشد.

به طور کلی وزن پروفیل مهمترین فاکتور مؤثر در قیمت پروفیل می‌باشد که بر اساس هر کیلوگرم آهن محاسبه می‌شود. به عنوان مثال اگر قیمت هر یک کیلو آهن را 10000 هزار تومان در نظر بگیریم. ابتدا باید وزن پروفیل حساب شود و سپس وزن به دست آمده را در عدد 10000 ضرب کنید. فرض کنید وزن پروفیل هزار کیلوگرم باشد. این عدد در 10000 ضرب می‌شود. عدد به دست آمده ده میلیون تومان خواهد بود. بنابراین برای خرید پروفیل هزار کیلوگرمی باید ده میلیون تومان پرداخت کرد. البته عوامل های دیگری در قیمت پروفیل نیز تأثیرگذار هستند اما در هر حال باید وزن پروفیل در قیمت روز متریال به کار رفته در پروفیل ضرب شود.

قیمت تمامی محصولات فولادی موجود در بازار از جمله قیمت پروفیل تحت تأثیر نرخ دلار و ارز تغییر می‌کند. در چندین سال اخیر نرخ دلار به صورتی جهشی افزایش زیادی یافته و به همین دلیل روی قیمت پروفیل نیز تأثیر گذاشت است. صنایع های مختلف از جمله پروفیل به میزان بسیار زیادی از قیمت دلار تابعیت می‌کنند. با توجه به تحریم‌های اقتصادی که از سوی کشور آمریکا به ایران تحمیل شده، رشد اقتصادی کشور ما دچار کاهش شدید شده است. می‌توان اشاره کرد که با بالا رفتن نرخ دلار و ارز قیمت پروفیل ها نیز افزایش می‌یابد. همانطور که اطلاع دارید عرضه و تقاضا رابطه مستقیمی با هم دارند. با افزایش قیمت پروفیل های تقاضا شده در بازار کاهش می‌یابد. به دنبال کاهش تقاضا عرضه پروفیل ها نیز کاهش خواهد یافت.

همانطور که می دانید با توجه به روند صعودی قیمت دلار قیمت تمامی محصولات فلزی از جمله قیمت پروفیل نیز افزایش یافته است. قیمت پروفیل های سبک نیز معمولاً از پروفیل سنگین گران‌تر است اما به خاطر سنگین بودن وزن پروفیل‌های سنگین باید هزینه زیادتری پرداخت کنید. عوامل مهم دیگری از قبیل واردات و صادرات، مناسبات سیاسی بین کشورها، هزینه‌های حمل و نقل پروفیل، تصمیمات سیاسی کشور، قیمت جهانی نفت و طلا، تورم یا رشد اقتصادی، جنگ، شیوع بیماری کرونا و غیره نیز در قیمت پروفیل تأثیرگذار هستند. در بازار ایران علاوه بر موارد ذکر شده کارخانه تولیدکننده، کیفیت، وزن و افراد واسطه نیز در قیمت پروفیل مؤثر می‌باشند.

کاهش قیمت آهن

پیش بینی قیمت آهن الات در هفته های آتی

پیش بینی قیمت اهن الات در هفته آتی ادامه این روند کاهشی می باشد چرا که در هفته گذشته قیمت محصولات افزایش ناگهانی داشته و تا رسیدن به نرخ های واقعی هنوز فاصله دارد. تیرآهن 20 ذوبی به مرز چهار میلیون و نه صد هزار تومان در بازار اهن تهران رسیده است که قیمت این محصول نیز نسبت به هفته گذشته 40 هزار تومان کاهش یافته است.

خبرهای بازار آهن حاکی از ثبات قیمت ها از ابتدای روز جاری می باشد. اکثر محصولات فولادی نرخ هایشان ثابت اعلام شده و تنها در برخی بخش ها و کارخانه ها شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم اما هیچگونه افزایش قیمتی در بازار آهن الات دیده نمی شود.

آهن استیل یکتا از پیشگامان مراجع رسمی در زمینه خرید و فروش انواع مقاطع فولادی ، ساختمانی و صنعتی میباشد. تیم متخصص آهن یکتا تجربه خرید با کمترین قیمت و بهترین کیفیت را برای شما به ارمغان می آورد. با توجه به توسعه روز افزون فناوری در صنایع و ساختمان حضور رقبای متعدد، با تکیه بر سوابق همکاری با مجموعه های متعدد و معتبر در ایران، بر آن شدیم تا صداقت در گفتار، سرعت، عمل و تعهد را سر لوحه امور خود قرار داده و افتخار جلب رضایت مشتریان را در کارنامه خود ثبت کنیم.