دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تفاوت ورق سیاه (ورق آهن) با ورق سفید

تفاوت ورق سیاه (ورق آهن) با ورق سفید
تفاوت ورق سیاه (ورق آهن) با ورق سفید
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۲۵۸۹
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

بررسی تفاوت های ورق سیاه (ورق آهنی) و ورق سفید

 ورق‌های فولادی، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌های آن‌ها بسیار مهم و قابل ‌اهمیت است. ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی هستند که هرکدام ویژگی و قابلیت هایی دارند که با توجه به کارایی آنها در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. در ابتدا برای مقایسه ورق سیاه (ورق آهن) با ورق سفید بهتر است با تعاریف آنها آشنا شوید، ورق سیاه ورق آهنی st37 میباشد این ورق به صورت نورد گرم تولید شده است. ورق سفید به ورق روغنی و ورق گالوانیزه گفته میشود که هر دو به روش نورد سرد تولید میشود. جهت اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت ورق آهنی در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

ورق آهنی (ورق سیاه)

ورق‌های فولادی با دو روش نورد سرد و گرم تولید و عرضه می‌شوند. ورق‌های نورد گرم با عنوان «ورق سیاه» شناخته می‌شود. همان طور که از نام این روش مشخص است، ورق‌های نورد گرم در دمای بسیار زیادی تولید می‌شوند؛ این ورق‌ها پس از تولید، سطحی زبر و خشن دارند و رنگشان هم تیره و مات است؛ به همین دلیل به آن‌ها ورق سیاه می‌گویند. این ورق‌ها با نام انگلیسی “Hot Rolled Sheet” شناخته شده‌اند.
شاخص سنجش میزان مرغوبیت ورق گرم با ST بیان می شود. به عنوان مثال ST33 کمترین مقدار کربن و بیشترین انعطاف پذیری را دارد. همچنین ST57 دارای بیشترین مقدار کربن و کمترین انعطاف پذیری است.

ورق گالوانیزه

این ورق سفید ورق روغنی است که هر دو طرف آن با فلز روی پوشش دهی شده است. ورق گالوانیزه مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بالایی دارد. از ورق گالوانیزه در مکان های مرطوبی مانند سقف شیروانی ها و گلخانه ها استفاده می شود. جهت مشاهده قیمت ورق گالوانیزه روی لینک کلیک کنید. میزان مقاومت به خوردگی این ورق سفید با میزان روی به کار رفته شده در پوشش رابطه مستقیمی دارد. گالوانیزه کردن یک روش مقرون به صرفه است و به دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد انجام می گیرد. در گالوانیزاسیون گرم ورق از مذاب روی عبور داده می شود. در گالوانیزاسیون سرد که به الکتروگالوانیزه نیز معروف است، از الکترولیت روی برای پوشش دهی ورق استفاده می شود.

ورق روغنی

از انواع این ورق می توان به ورق معمولی (ST12)، نیمه کششی (ST13) و فوق کششی (ST14) اشاره کرد. ورق های فوق کششی دارای تاریخ مصرف هستند و بعد از تاریخ مشخصی خورده شده و به ورق روغنی معمولی تبدیل می شوند. ورق روغنی، در واقع ورق فولادی نورد گرم شده ای است که بعد از خنک شدن و اسید شویی، روغن کاری و کلاف پیچ شده و تحت عملیات نورد سرد قرار گرفته است. در نهایت مجددا ورق کلاف پیچ می شود و ممکن است تحت عملیات جانبی جهت اصلاح ساختار نیز قرار بگیرد.

بررسی ابعاد ورق سیاه و ورق سفید

ضخامت ورق سیاه ۱۵ – ۱٫۵ میلی متر است. همچنین ورق سیاه با ضخامت بیشتر از ۱۵ میلی متر، تنها به صورت شیت تولید می شود.عرض ورق روغنی ۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی متر و ضخامت آن ۳ – ۰٫۳ میلی متر است. ضخامت ورق فولادی گالوانیزه نیز ۶ – ۰٫۱۸ میلی متر در نر گرفته می شود. از تفاوت های ورق سیاه و سفید می توان به دقت ابعادی آن ها اشاره کرد. دقت ابعادی ورق سیاه پایین تر از دقت ابعادی ورق سفید است.

تفاوت در تولید ورق سیاه و ورق سفید

اصلی ترین تفاوت ورق سیاه و سفید در روش تولید آن ها است.

تولید ورق سیاه - ورق آهنی

ورق سیاه (ورق آهنی) به روش نورد گرم تولید می شود. این ورق در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد (معمولا بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد) از نورد اسلب تولید می شود. به این صورت که اسلب دما بالا از میان غلتک ها عبور داده شده و ضخامت آن کم می شود. اگر بخواهیم مراحل نورد گرم ورق را نام ببریم، به صورت زیر خواهد بود.

  • قرار گرفتن اسلب در کوره پیش گرم
  • انجام عملیات پوسته شویی سطح اسلب به منظور افت دمای آن
  • نورد گرم خشن
  • نورد گرم نهایی
  • خنک کاری
  • کلاف پیچی

تولید ورق سفید

در ادامه بررسی تفاوت های ورق سیاه و سفید، باید بگوییم که ورق سفید به روش نورد سرد تولید می شود. نورد سرد معمولا در دمای اتاق و نهایتا تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد انجام می گیرد. دستگاه نورد سرد ۶ غلتک دارد که ۲ تا از آن ها غلتک کار و ۴ تا از آن ها نگهدارنده غلتک کار (پشتیبان) هستند. غلتک های کار ضخامت انواع شمش فولادی مورد استفاده را کاهش می دهند. مراحل تولید ورق سفید به شرح زیر است.

  • خنک کاری بعد از نورد گرم
  • اسید شویی و روغن کاری به منظور تسهیل عملیات نورد سرد و کاهش استهلاک غلتک ها
  • کلاف پیچی
  • نورد سرد
  • عملیات نهایی

تفاوت کاربرد ورق سیاه و سفید

تفاوت کاربرد ورق سیاه و سفید به این صورن است که از ورق‌های سیاه عموما برای تولید دستگاه های بزرگ استفاده می شود. این ورق ها ماده اولیه تولید ورق های سفید نیز هستند. از ورق های سفید بیشتر در مصارف تزئینی و مواردی که به مقدار کمی ورق نیاز است، استفاده می شود. ورق های سفید در تولید خودرو و لوازم خانگی بسیار پرکاربرد هستند. در مقابل از ورق سیاه بیشتر در تانکر سازی، کشتی سازی، صنایع فلزی سنگین، لوله سازی، ساختمان سازی و مخزن سازی استفاده می شود. به عبارت دیگر مصرف کنندگان ورق سیاه کسانی هستند که می خواهند ورقی که خریداری می کنند، از استحکام و خواص مکانیکی مطلوبی برخوردار باشد و ظاهر ورق اهمیتی برایشان ندارد.

تولید کنندگان داخلی ورق سیاه و سفید

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان هم ورق سیاه و هم ورق سفید تولید می کند. از کارخانه هایی که ورق سیاه تولید می کنند، می توان فولاد کاویان خرمشهر، فولاد گیلان و فولاد اکسین خوزستان را نام برد. از طرف دیگر هفت الماس قزوین، فولاد غرب آسیا و فولاد درخشان از معروف ترین تولید کننده های ورق سفید هستند.

تولیدکنندگان خارجی ورق سیاه و سفید

کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی و هند هم ورق سیاه و هم ورق سفید به ایران می فروشند. همچنین کشورهای اوکراین، ژاپن و آلمان ورق سیاه و کشور قزاقستان ورق سفید به ایران وارد می کنند.

دلیل تفاوت قیمت ورق سیاه و سفید به فرآیند تولید آن ها مربوط می شود. همان طور که می دانید ورق سیاه به روش نورد گرم و ورق سفید به روش نورد سرد تولید می شود. ورق های روغنی و گالوانیزه که به روش نورد سرد تولید می شوند، به دلیل پیچیده بودن فرآیند تولیدشان قیمتی دو برابر قیمت ورق سیاه دارند.

تفاوت قیمت ورق سیاه و سفید

دلیل تفاوت قیمت ورق سیاه آهن استیل یکتا و سفید به فرآیند تولید آن ها مربوط می شود. همان طور که می دانید ورق سیاه به روش نورد گرم و ورق سفید به روش نورد سرد تولید می شود. ورق های روغنی و گالوانیزه که به روش نورد سرد تولید می شوند، به دلیل پیچیده بودن فرآیند تولیدشان قیمتی دو برابر قیمت ورق سیاه دارند.

جمع بندی تفاوت های ورق سیاه و سفید

  • نیروی لازم برای تولید ورق سیاه، کمتر از ورق سفید است.
  • برای تولید ورق سیاه تجهیزات کمتری لازم است.
  • سختی کمتر ورق سیاه نسبت به ورق سفید از تفاوت های ورق سیاه و سفید است.
  • ورق سرد کیفیت و استحکام بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد.
  • سطح ورق سیاه زبر و خشن و سطح ورق سفید صاف و صیقلی است.
  • ورق های سیاه در ساخت محصولات بزرگ و ورق های سفید در ساخت محصولات کوچک تر کاربرد دارند.
  • ورق سیاه فقط به صورت فابریک و ورق سفید به دو صورت رول و فابریک تولید می شود.
  • دقت ابعادی ورق سفید بالاتر از ورق سیاه است.
  • تفاوت قیمت ورق روغنی و سیاه از دیگر تفاوت های این دو ورق بوده و اولی گران تر است.
  • تنوع محصولات تولید شده با ورق سیاه بیشتر از ورق سفید است.