دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟
لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۷۸
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

استاندارد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان در انواع مختلفی عرضه می شود و با اندازه ای معادل 1.2 تا 120 اینچ برای صنایع مختلف گاز، پتروشیمی، نفت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه کشورهای بسیاری در زمینه تولید لوله مانیسمان فعالیت می کنند. بنابراین لوله های مانیسمان می توانند تولید کشورهای اوکراین، روس، چین، رومانی و شهر اهواز باشند.  

پیشینه ساخت لوله بدون درز

بهتر است قبل از توضیح درباره لوله مانیسمان ابتدا تاریخ مربوط به این لوله را مورد بررسی قرار دهیم. اولین بار در قرن ۱۹ میلادی یک دانشمند آلمانی با نام مانیسمان موفق شد لوله ای طراحی کند که بدون درز باشد. شاید در آن زمان مانیسمان نیز چنین فکری نداشت که لوله طراحی شده توسط او در تمام نقاط دنیا مورد توجه قرار بگیرد و طرفداران زیادی پیدا کند. از زمان این ابتکار و نوآوری حدود ۱۳۰ سال گذشته اما این لوله همچنان محبوب است و طرفداران بسیاری دارد.

ویژگی لوله مانیسمان

 در اصطلاح علمی لوله مانیسمان را با نام لوله بدون جوش یا لوله سیملس می شناسند. فرآیند تولید این لوله به گونه ای است که در بدنه آن هیچگونه جوش و اتصالی انجام نمی شود. همین ویژگی ساخت و طراحی آن را از سایر لوله ها متفاوت و متمایز می‌کند. علاوه بر یک دست بودن، مانیسمان ویژگی های دیگری را نیز به همراه دارد. مسلماً بافت های یکدست و همگون از مقاومت و استحکام به مراتب بیشتری نسبت به بافت های چند تکه و متصل برخوردار هستند. به همین خاطر این لوله ها را به عنوان یک لوله مستحکم و مقاوم می شناسند. همین موضوع استفاده از آن را در صنایع مختلف حائز اهمیت می کند.

ویژگی لوله مانیسمان

قیمت لوله مانیسمان

 همان طور که گفته شد لوله های مانیسمان دارای استحکام و دوام قابل توجهی نیز هستند. این استحکام و دوام به علت بافت یکدست و همگون این  لوله ها به وجود آمده است. بنابراین قیمت لوله بدون درز نسبت به دیگر لوله ها به مراتب بیشتر و گران تر است. چرا که این لوله نسبت به سایر لوله ها از سطح آسیب پذیری به مراتب کمتری برخوردار است و می تواند برای موارد حساس مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت لوله مانیسمان با توجه به نوع لوله، میزان ضخامت، قطر داخلی، قطر خارجی، ابعاد و... تعیین می شود. هر چه ضخامت و وزن لوله بدون درز بیشتر باشد، با قیمت بیشتری نیز عرضه می شود.

کاربرد لوله مانیسمان

 لوله مانیسمان برای صنایع مختلف اعم از نفت و گاز، خطوط هیدرولیکی، صنایع غذایی و دارویی،  خطوط فشار قوی و... مورد استفاده قرار می گیرد. واقعیت امر در مورد کاربرد این لوله ها این است که آن ها با توجه به طراحی متفاوت و خاصی که دارند، می توانند در برابر فشار گاز، مایعات و سایر عوامل دینامیک و فیزیکی مقاومت داشته باشند. همین مسئله استفاده از آن ها را در صنایع سنگین و سخت ممکن می‌سازد.

تولید لوله مانیسمان

برای تولید لوله های مانیسمان از شمش کمک گرفته می شود. این روش، نحوه ساخت و تولید این لوله را نیز نسبت به سایر لوله ها متفاوت می کند. از ویژگی های دیگر این لوله باید به مقاومت قابل توجه آن در برابر عوامل محیطی و بیرونی اشاره کرد. به عنوان مثال تغییرات شرایط محیطی از جمله تغییر دما، رطوبت و غیره تاثیر چندانی بر روی لوله بدون درز ندارند. به همین خاطر در صنایع گرم، مواد شیمیایی و ... از این لوله استقبال می شود.

اگرچه جنس در نظر گرفته شده برای لوله های مانیسمان از نوع فولاد است اما ماده اولیه ساخت آن ها با دیگر لوله های فولادی تفاوت قابل توجهی دارد. برای ساخت و تولید آن ها نیز از روشی همچون جوش فلزات استفاده نمی شود.

تولید لوله درزدار

تولید لوله درز دار

 به طور کلی لوله های فولادی به دو شکل ساخته می شوند. بخشی از آن ها جزء لوله های درز دار طبقه بندی می شوند. برای تولید این نوع لوله ها، ضخامت تعیین شده از رول ورق با توجه به سایز لوله بریده می شود و بعد از اینکه از غلتک های نورد عبور کرد، به حالت گرد شده در می آید. در گام بعدی نیز اتصال شکل گرفته در لوله به کمک جوشکاری محکم شده و برای تست وکونیک فرستاده می شود. چنین روشی برای ساخت لوله های مختلف فولادی مورد استفاده قرار می گیرد و به روش نورد شناخته می شود.

از روش نورد برای تولید و ساخت پروفیل های به کار گرفته شده در ساخت و ساز ساختمان و همینطور تولید لوله های مربوط به گاز و شوفاژ در لوله کشی ساختمان استفاده می شود.

تولید لوله بدون درز

برای ساخت لوله بدون درز(مانیسمان) از حالت اکسترودینگ استفاده می شود. برای این تولید نیاز به استفاده از قالب های مختلف وجود دارد. در واقع در تولید لوله مانیسمان نیاز به انجام فرآیندی وجود دارد که یک لوله از شمش فولادی تولید شود. این لوله ها با نورد و کشش لوله های فولادی گرد، ساخته و تولید می شوند. امکان تولید آن ها از مقاطع چهارگوش نیز وجود دارد اما هزینه تولید آن ها را افزایش می دهد. جالب است بدانید تولید لوله های مانیسمان از سایزهای بزرگتر به کوچکتر انجام می شود و سایزهای معادل 1، 3.4 و 1.2  اینچ را به روش سرد تولید می کند.  

ابعاد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان در سایز 1.2 تا 24 اینچ برای رده 40 و 80 عرضه می شوند. البته این سایز تا 34 اینچ نیز ادامه دارد اما از نوع درز مخفی می باشد. برای رده 20 نیز سایز 1.2 تا 120 اینچ را عرضه می کند. تمام لوله ها 6 متر طول دارند و از نظر ضخامت نیز به رده های مختلف تقسیم بندی می شوند.

 

تفاوت لوله های بدون درز 40 و 80

لوله بدون درز ۴۰ و ۸۰ از نظر قطر خارجی شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما از نظر قطر داخلی با هم تفاوت دارند. ضخامت و قطر داخلی در نظر گرفته شده برای مانیسمان ۸۰ نسبت به ۴۰ بیشتر بوده و این موضوع مقاومت و استحکام آن را افزایش می دهد.مانیسمان رده 40 از پرفروش ترین لوله های صنعتی است. این لوله ها علاوه بر سطح در زیر سطح نیز به کار می روند اما لوله رده 80 فقط در سطح کارایی دارد.  قیمت مانیسمان ۸۰ نسبت به مانیسمان ۴۰ بیشتر است. چون از قطر داخلی و ضخامت به مراتب بیشتری برخوردار است.

استاندارد لوله مانیسمان چیست؟

استاندارد لوله مانیسمان چیست؟

لوله های مانیسمان با چهار نوع استاندارد جهانی به بازار عرضه می شوند.

استاندارد DIN

 استاندارد DIN یکی از استانداردهای بین المللی برای لوله بدون درز است. این استاندارد بعد از کارشناسی در سطح ملی کشورها و اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است. استاندارد DIN  جزء استانداردهای باز به حساب می آید. بسیاری از لوله ها شامل این نوع استاندارد می شوند. لوله های بدون درز و مانیسمان نیز جزء همین لوله ها می باشند. استاندارد لوله DIN 2448 به لوله های مانیسمان و بدون درز مربوط می شود و از چهار استاندارد تشکیل شده است. ابعاد لوله در این نوع استاندارد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

استاندارد ASTM

 استاندارد  ASTM برای انتخاب آلیاژ لوله بدون درز کارایی دارد. همانطور که می دانید لوله ها با توجه به استانداردها و انواع مختلفی که دارند، برای کاربرد در صنایع مختلف استفاده می شوند. در این نوع استاندارد 12000 استاندارد وجود دارد که بیشتر از 100 مورد آن ها به لوله بدون درز اشاره دارد. ASTM به عنوان یک استاندارد معتبر جهانی طیف وسیعی از لوله‌ها را شامل می‌شود. 

استاندارد ASME

 این استاندارد توسط مهندسین آمریکا برای مخازن تحت فشار و دیگ های بخار در سال ۱۹۸۰ طراحی شده است. از آنجایی که لوله بدون درز نیز در حرارت بالا کار می کند، مشمول این نوع استاندارد می‌شود. این استاندارد به استاندارد ASTM شباهت بسیار زیادی دارد و دارای ویژگی های مشترکی با آن می باشد.

استاندارد API

این نوع استاندارد برای لوله های مانیسمان کارایی قابل توجه دارد. چرا که این نوع استاندارد برای صنایع نفت و گاز تعریف شده است.

خرید لوله مانیسمان

برای خرید لوله مانیسمان باید چندین ویژگی مهم از جمله ابعاد، سایز و ضخامت این لوله ها را مدنظر قرار دهید. چون این موضوع با توجه به نوع کاربرد متفاوت می باشد. ضمن اینکه قیمت لوله را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای خرید این لوله ها با مشاوران آهن یکتا در تماس باشید.

جستجو مطالب و خبر ها