دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

انواع ورق های آلیاژی و مشخصات آن ها

انواع ورق های آلیاژی و مشخصات آن ها
انواع ورق های آلیاژی و مشخصات آن ها
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۴۱۸
  • تاریخ انتشار‌ : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

ورق آلیاژی

به ترکیب دو یا چند عنصر مختلف آلیاژ گفته می‌شود. ورق‌های آلیاژی از جنس فولاد (آهن + کربن) هستند و حاوی عناصری چون منگنز، کروم، کربن، ..... می‌باشند، به همین دلیل است که آن‌ها را ورق‌های آلیاژی می‌نامند. در حقیقت با اضافه شدن عناصر مختلف به فولاد و درنتیجه دست‌کاری در ساختار مولکولی آن، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی فولاد تغییر می‌کند و ورق‌های آلیاژی تولید می‌شوند. بسته به نوع عناصر اضافه‌شده و نوع تغییر در ساختار مولکولی، ورق‌هایی متفاوتی حاصل می‌شود که برخی در برابر دماهای پایین، برخی در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم هستند. برخی دیگر استحکام و سختی بی‌نظیری دارند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را با برخی از انواع ورق‌های آلیاژی، خواص و کاربردهای هر یک آشنا کنیم.(جهت مشاهده قیمت ورق آلیاژی روی لینک کلیک کنید)

کارخانه‌های تولیدکننده این نوع ورق‌ها عبارتند از

  • فولاد کاویان
  • فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد اکسیژن اهواز

این ورق‌ها از کشورهای روسیه، اکراین و کره نیز وارد می‌شوند

ورق آلیاژی ضد سایش

ورق‌های ضد سایش از پرکاربردترین انواع ورق‌های آلیاژی هستند. این ورق‌ها در برابر سایش مقاومت بی‌نظیری دارند. ورق‌های ضد سایش به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند اما یک گروه معروف و پرکاربرد، CK نام دارد. ورق‌های آلیاژی ضد سایشی که در این گروه قرار می‌گیرند  بر سه نوع هستند:

  • CK45 (حاوی 0.45 درصد کربن)
  • CK60 (حاوی 0.6 درصد کربن)
  • CK75 (حاوی 0.75 درصد کربن)

CK75 بیشترین میزان سختی و مقاومت را در برابر سایش دارا می‌باشد؛ چراکه میزان کربن اضافه‌شده نیز بیشتر است.

کاربردهای کلی ورق آلیاژی

ورق‌های آلیاژی در صنایع بسیار زیاد و متفاوتی کاربرد دارند. به‌طورکلی در کارهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و استحکام زیاد است، ورق‌های آلیاژی گزینه‌ای فوق‌العاده‌ای هستند. برخی صنایع و مواردی که ورق‌های آلیاژی در آن‌ها کاربرد دارند عبارتند از

  • راه‌سازی
  • پل‌سازی
  • شهرسازی
  • صنعت هواپیماسازی
  • ساخت مخازن کم‌فشار و پرفشار
  • کشتی‌سازی
  • اسکله‌سازی
  • نیروگاه‌ها
  • پالایشگاه‌ها
  • پتروشیمی
  • صنایع نفت و گاز
  • خودرو سازی

ورق ck45

ورق ck45 از انواع ورق آلیاژی و مقاوم در برابر سایش می باشند که دارای سختی 160 الی 190 برینل می باشند. این سختی طبق استاندارد بین المللی می باشد. از ورق ck45 در ساخت ابزارهایی که مقاومت کمتری به سایش دارند از جمله ساخت میکسرهای بتون، میل لنگ های صنعتی، شفت های تراشکاری و محورهای پمپ استفاده می شود. ورق ck45 در داخل کشور توسط فولاد مبارکه اصفهان، یزد و اسفراین تولید و عرضه می گردد. همچنین ورقck45 در اکراین، روسیه، کره جنوبی و آلمان در ضخامت های 3 الی 50 میلیمتر و عرض 1000 تا 2000 میلمتر تولید و وارد ایران می شود.

قیمت ورق CK45

قیمت ورق CK45 با توجه به ابعاد، کیفیت مواد اولیه و مشخصات آن متفاوت است. این ورق دارای قابلیت کششی بسیار خوبی است که در دسته‌ی ورق‌های ضد سایش قرار می‌گیرد. این ویژگی به همراه جوش‌پذیری و سختی‌پذیری، باعث می‌شود که در ساخت قطعاتی مانند تیغه‌ی ماله‌کشی استفاده شوند که دارای مقاومت پایینی در برابر ساییدگی هستند. چون این تیغه‌ها در معرض سایش مداوم با بتُن قرار می‌گیرند، این ورق با نوع فولاد به‌کار‌رفته در آن، به تیغه‌ها خاصیت فنری می‌دهد تا بتواند در برابر فشارهای وارد‌شده، مقاوم باشد و به سادگی خم نشود.

ورق CK45 چسیت؟

ورق ck45 نوعی ورق ضد سایش است که دارای حدود 0.45% کروم می باشد و به علت درصد پایین کروم آن نسبت به سایر ورق های ضد سایش از مقاومت کمتری در برابر زنگ خوردگی برخوردار است و بیشتر در مواردی مقاومت کمتری نسبت به سایش نیاز دارند کاربرد دارد.

مشخصات ورق CK45

از مشخصات ورقCK45 می توان به داشتن 0.45 درصد کروم اشاره کرد. از آنجا که از درصد پایین کروم برخودار است نسبت به زنگ زدگی مقاومت کمتری در مقایسه با سایر ورق های ضد سایش دارد. ورقCK45 دارای سیلیسیم 0.035 ، فسفر 0.035 ، منگنز 0.5 الی 0.8 و کربن 0.42 الی 0.5 درصد می باشد.

سختی ورق CK45

سختی ورقCK45 به دلیل درصد پایین کروم آن نسبت به سایر ورق های ضد سایش کمتر می باشد. و در ساخت ابزارهایی که مقاومت کمتری به سایش دارند کاربرد دارد. ورق CK45 دارای سختی 160 الی 190 برینل می باشد.

کاربرد ورق CK45

ورق CK45، بهترین متریال فولادی برای تهیه ابزارآلات فولادی است. از این ورق برای تولید شفت، بوش، میل لنگ، میله های اتصال دهنده سازه، قطعات فولادی ماشین های سنگین، قطعات ماشین آلات صنعتی، ساخت چاقو و چکش و … استفاده می شود. قسمت های محکم و با دوام خودروها از همین نوع فولاد تهیه می شوند. در ادامه این مطلب با ویژگی های فیزیکی و خواص مکانیکی ورق CK45 آشنا می شویم. به دلیل کاربرد فراوان فولاد های فریتی-پرلیتی در موارد صنعتی، بهینه کردن خواص این ورق ها یکی از امور مهم در صنعت به شمار می­رود. کاربرد فولاد ck45 در قطعاتی با میزان چقرمگی زیاد در خودرو یا هواپیما مثل : سگدست، اکسل شاتون، میل لنگ، چرخ دنده کوچک، تسمه و تراشکاری می­ باشد. همچنین این فولاد در صنایع نفت به عنوان مته های حفاری به کار برده می­ شود.

ورق st52

ورق ST52 به علت کاربرد فراوان در صنایع مادر و بالا دستی جزو ورق های ساختاری و زیربنایی می باشد. ورقST52 از انواع ورق های سیاه می باشد که به دلیل اضافه شدن عناصر سیلسیوم و منگنز نسبت به سایر ورق های آلیاژی در برابر پیچش و خمش مقاوم می باشد. ورق ST52 دارای خاصیت ارتجاعی و تحمل وزن می باشد. خاصیت ارتجاعی ورقST52 به دلیل داشتن عنصر منگنز می باشد. ورق ST52 دارای 0.2 درصد کربن و 0.55 درصد سیلسیوم و 1.6 درصد منگنز می باشد.

مشخصات ورق ST52

این ورق ها دارای مقاومت بالایی بوده و به دلیل دارا بودن عناصر سیلیسیم و منگنز نسبت به ورق های ST37 و ST44 تحمل وزن بالاتری داشته و مقاومت بیشتری در برابر پیچش و خمش دارند. عدد 52 نشان دهنده میزان استحکام این محصول به اندازه 5200 کیلوگرم در متر مربع می باشد.
به دلیل وجود کربن در ساختار این ورق ها دارای انعطاف پذیری کمی بوده و به همین دلیل برای استفاده در کاربردهایی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا ندارند مدنظر می باشد. استانداردهای ساخت این محصول شامل موارد زیر است:

استاندارد آلمانی DIN 17100
استاندارد انگلیسی BS:50B
استاندارد ژاپنی JIS:SS490
استاندارد ایتالیایی UNI7070:FE510B

قیمت ورق ST52 اکسین اهواز و سایر کارخانجات به صورت روزانه در سایت آهن یکتا به روز شده و شما می توانید جهت اطمینان از قیمت خرید با کارشناسان تماس بگیرید. همچنین مشخصات کارشناسان در صفحه مربوطه ذکر شده که می توانید با مراجعه به صفحه شخصی درخواست تماس خود را ثبت نمایید.

خرید ورق ST52

این ورق ها در بازار به دو صورت کویل و شیت عرضه می شوند و در کویل های 1500 متری در ضخامت های 3 تا 80 میلی متر و صفحات 6000*1500 و 2000*6000 میلی متری تولید می گردند. کارخانه های تولید کننده ورق های ST52 شامل فولاد مبارکه اصفهان، کاویان اهواز و فولاد اکسین اهواز بوده و ورق های وارداتی نیز متعلق به کشور اوکراین می باشند. پیش از خرید محصول لازم است اطلاعات جامعی در خصوص مشخصات آن داشته باشید از این رو به شما توصیه می کنیم به مقالات مرتبط با ورق ST52 که در بخش مقالات آهن استیل یکتا منتشر شده رجوع کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه مشوت کنید.

کاربرد ورق st52

کاربرد ورقst52 در صنایع مادر و بالا دستی به طور گسترده باعث شده است که ورقST52 با نام ورق ساختاری و زیربنایی شناخته شود. از دیگر کاربرد های ورقst52 می توان به استفاده در صنایع ساختمان سازی و سوله، صنایع پتروشیمی، تانکرسازی، خودروسازی و صنایع سد سازی را نام برد.

چند نکته قابل توجه در خرید ورق های ST52

  • در خرید این نوع ورق ها حتما باید به نرمالایز بودن و استاندارد بودن کالا توجه داشت.
  • داشتن تست UTبرای ورق های بالای ضخامت 50 میلی متر الزامیست.
  • عموما در انتهای نام ورق های ST52-3N که به مشتریان عرضه می گردد حرف N از واژه Normalized گرفته شده است.

همچنین توجه داشته باشید که این نوع ورق ها عموما قبل از استفاده توسط دستگاه UT تست می گردد این نوع تست که تست التراسونیک نام دارد توسط امواج صوت با فرکانس بالا در قطعه مورد تست هدایت شده و عیوب سطحی و زیر سطحی را آشکار می کند که این عیوب شامل ترک ها ، تورق ها ، عیوب انقباضی ، حفره ها ، ترکیدگی ها ، پوسته شدگی ، خلل و فرج و پیوستگی ناقضکه هر کدام از آنها باعث رد شدن این ورق ها در تست می گردد .

ورق A283

مشخصات ورق A283

فولاد کربنی ASTM A283 آلیاژی از آهن است که به عنوان فولاد کربنی طبقه بندی می شود. ASTM A283 به عنوان یک نوع ورق فولادی کربن برای هدف ساخت و ساز عمومی طراحی شده است، این فولاد دارای استحکام کششی کم و متوسط است. برای ورق فولادی ساخته شده از کویل و یا بدون عملیات حرارتی، آزمایش اضافی برای کاهش تنش آن مورد نیاز است. به دلیل خاص بودن این ورق، قیمتی متفاوت با ورق معمولی خواهد داشت که برای استعلام قیمت ورق A283 می توانید با پرگاس آهن تماس بگیرید.

ASTM A283 ورقفقط برای اهداف ساختمانی استفاده می شود، در حالی که ASME SA283 / SA283M نیز می تواند در تولید ظروف دیگ بخار و فشار استفاده شود. محصولاتی که از ورق ASTM A283 ساخته می شوند، شامل ورق فولادی، کویل فولادی، لوله های فولادی و محصولات فولادی ساختمانی به عنوان بخش های فولادی می باشند، برای استعلام قیمت ورق ASTM A283 ، با همکاران ما در مجموعه آهن استیل یکتا تماس بگیرید.

این نوع ورق چهار نوع گرید رایج A, B, C, و D دارد. هر کدام با توجه به تفاوتهای موجود در ترکیبات شیمیایی خود، دارای خصوصیات مکانیکی مختلفی می باشند. این مشخصات شامل چهار گرید ورق فولادی کربنی با کیفیت ساختاری برای کاربرد عمومی می باشد. نمونه های فولادی باید توسط کوره open hearth، کوره basic-oxygen یا کوره الکتریکی فرآوری شوند. تجزیه و تحلیل حرارت و محصول باید انجام شود که در آن مواد فولادی باید با ترکیبات شیمیایی مورد نیاز در کربن مانند کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون و مس مطابقت داشته باشند. نمونه های فولادی نیز تحت تستهای کششی قرار می گیرند و باید با مقادیر مورد نیاز از استحکام کششی، نقطه عملکرد و طول کشیدن مطابقت داشته باشند.

ترکیبات شیمیایی ورق ASTM A283

در این قسمت، ترکیبات شیمیایی گریدهای مختلف ورق A283 را مشاهده می کنید.

کربن: A: 0.14 ) ( B: 0.17 ) ( C: 0.24 ) (D: 0.27 )  (

منگنز: A: 0.9 ) ( B:  0.9 ) ( C: 0.9 ) (D: 0.9 )  (

فسفر سولفور: (035) (A: 0. 035) (B: 035) (C: 0.035 (D: 0.

سیلیکون: (A:0.04)04) ) (B: 0.04) (C: 0.04(D: 0.

مس: A: 0.2 ) ( B: 0.2 ) ( C: 0.2 ) (D: 0.2 )  )

خصوصیات مکانیکی ASTM A283

استحکام کششی برای گرید A از ورق A283، کمتر از گرید D می باشد. به همین ترتیب نقطه تسلیم در گرید A بسیار پایین تر از نقطه تسلیم در گرید D می باشد. این دو خصوصیتی که برای این گریدها ذکر شد روی خصوصیت کشیدگی این گریدها هم تاثیر می گذارند. به این صورت که کشیدگی در گرید A بیشتر از سایر گریدها و کشیدگی در گرید D کمترین مقدار خواهد بود. گریدهای این نوع ورق دارای خصوصیات قابل توجهی از جمله خاصیت ماشینکاری، جوشکاری و شکل پذیری بسیار مناسبی هستند.

کاربرد ورق A283

ورق A283 از ورق های فولادی رایج و پرکاربرد در صنعت می باشد که عمده استفاده ی آنها در در صنایع اصلی نظیر: مخزن سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و دیواره ماشین آلات و قطعات صنعتی می باشد. فولاد ایرانیان در کنار محصولات با کیفیت فولادی، این ورق را با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار شما قرار می دهد. برای خرید ورقA283 می توانید با کارشناسان آهن استیل یکتا همراه شوید.

ورق A516

ورق آلیاژی alloy carbon steel plate A516 ) A516 ) خانواده ای از ورق های فولادی بوده که کاربرد اصلی آنها در ساخت مخازن جوشی که نیاز به سختی بالایی دارند و ورق آلیاژی A516 در ۴ دسته مختلف ساخته می شوند که هر کدام از این ورق آلیاژی دارای کشش مختلفی می باشد.

ورق A516 چیست؟

ورق آلیاژی alloy carbon steel plate A516 ) A516 ) خانواده ای از ورق های فولادی بوده که کاربرد اصلی آنها در ساخت مخازن جوشی که نیاز به سختی بالایی دارند و ورق آلیاژی A516 در ۴ دسته مختلف ساخته می شوند که هر کدام از این ورق آلیاژی دارای کشش مختلفی می باشد.

مشخصات ورق آلیاژی A516  

این دسته های ورق آلیاژی A516 عبارتند از دسته های ( گرید ) ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ می باشند. بالاترین ضخامت تولیدی برای هر دسته از ورق های آلیاژی به شرح زیر می باشد

ضخامت ( mm ) دسته

۳۰۵ ۵۵
۲۰۵ ۶۰
۲۰۵ ۶۵
۲۰۵ ۷۰

دلیل نامیدن این نوع ورق ها به نام ورق آلیاژی میزان تفاوت موجود در درصد ترکیب عناصر سازنده فولاد اهم از کربن منگنز مولیبدن کرم و در موارد خاص نیکل وانادیوم و تنگستن می باشد.

وجود مقدار مشخصی از هر یک از این عناصر در ورق آلیاژی و یا فولاد آلیاژی باعث ایجاد و بهبود خواصی در فولاد آلیاژی می شود مثلا وجود عنصر کروم cr باعث بالا رفتن مقاومت ورق آلیاژی A516 در برابر خردگی می شود و نیز وجود عنصر مولیبدن و نیکل باعث بهبود خواص مکانیکی فولاد آلیاژی از قبیل تنش، کشش و غیره می شود. فولاد آلیاژی A516 و نیز ورق آلیاژی A516 قابلیت تحمل دمای بالا را دارا می باشد و به همین دلیل از ورق آلیاژی A516 gr 70 ورق آلیاژی A516 gr 65 ورق آلیاژی A516 gr 60 ورق آلیاژی A516 gr 50 در ساخت مخازن تحت فشار ، مبدل های حرارتی ، برج های تقطیر بویلر ها و غیره که نیاز به تحمل دمای بالا را دارند استفاده می شود.

کاربرد ورق A516

این نوع ورق ها با دارابودن متریال خاص فولادی مورد مصرف صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی می باشد. با توجه به شکل بافت فولادی این نوع فولاد گزینه مناسبی جهت ساخ مخازن گازی ( گاز ترش-گاز شیرین ) است. این ورق ها در ساخت مخازن ذخیره گاز CNG_LPG_OPG_LNG میباشد مخازن تحت فشار ، اتصالات و مبدل های تحت فشار ، مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر.

ویژگی های ورق فولادی A516

A516 Gr 70 در مقایسه با A516 Gr 60 دارای کیفیت ، خواص جوشکاری ، برشکاری و انعطاف پذیری بهتر است. شرکت های داخلی مخزن سازی، عمدتا از ورق های ساخت ایران ( فولاد مبارکه ) و ساخت کشورهای اوکراین ، کره جنوبی و چین استفاده می کنند که در این میان ، ورق های A516 ایرانی و چینی دارای کیفیت پایین تر و درصد منگنز کم تر هستند. گفتنی است ورق کربن استیل A516 دارای گرید های ۵۵ و ۶۵ ( مطابق ASTm امریکا ) نیز می باشد. ورق های A516 با گریدهای دیگری مانند A516 Gr 55 و A516 Gr 65 ( مطابق ASTM امریکا ) نیز تولید می شوند. در واقع تفاوت گریدهای مختلف ورق آتشخوار در تحمل فشار و دما ، قابلیت عدسی شدن ، تست کشش و تست ضربه است.جهت مشاهده قیمت ورق A516 روی لینک کلیک کنید

تولید کنندگان ورق های A516

شرکت ایلیج – اکراین

Ilyich Comany – Ukraine

شرکت پوسکو– کره جنوبی

Posco Company – South Korea

شرکت دوفرکو – بلژیک

Dufrco Steel Company – Belgium

ورق A516، ورقی فولاد کربنی است که در آن از مقادیر ناچیزی مانند فسفر و گوگرد و عناصری نظیر منگنز و سیلیکون در بالاترین سطوح مجاز، به منظور رسیدن به یک ورق فولاد کربنی مرغوب، با خاصیت خمش و عدسی شدن استفاده شده است.

A516 NACE MR0175

ورق های A516 دارای استاندارد دیگری به نام A516 NACE MR0175 است که دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند و بیشتر در صنایع تولید نفت و گاز به کار گرفته می شوند. ورق های a516 تولید روسیه و اکراین دارای شرط UT و نرمالایز بودن می باشند که معمولا با توجه به خاصیت نرمالایز بودن،این دسته از ورق های a516 در جهت ساخت بدنه بویلر ها و مخازن تحت فشار و… مورد مصرف قرار می گیرد.

 

جستجو مطالب و خبر ها