دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تیرآهن 16 چه کاربرد هایی دارد؟

تیرآهن 16 چه کاربرد هایی دارد؟
تیرآهن 16 چه کاربرد هایی دارد؟
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۷۳۲
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۶ آذر ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

تیرآهن 16

تیرآهن 16 یکی از پرکاربرد ترین سازه های این مقطع است. یکی از مهمترین مقاطع فولادی ساختمانی تیرآهن است و وظیفه اصلی آنها تحمل تنش‌هایی است که در اثر نیروهای برشی و لنگر خمشی ایجاد می‌شود. تیرآهن ۱۶ از مهم‌ ترین تیرآهن ‌هایی است که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. از آن جایی که از آهن در قسمت های مختلف سازه مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت نداشتن مقاومت کافی با ضعف رو به رو شده و در نهایت به آسیب دیدن کل سازه منجر گردد. مقاومت تیرآهن های مورد استفاده از قبل مورد بررسی قرار گرفته و تعیین خواهد شد و در نتیجه از تیرآهن هایی با مقاومت مناسب برای تحمل بار متناسب استفاده خواهد شد. (مشاهده قیمت تیرآهن 16) قبل از آنکه تیرآهن ۱۶ را بررسی کنیم، لازم است چند موضوع دیگر را درباره این مقطع پرکاربرد بدانیم. اولین نکته استانداردهای تعریف شده در شناخت و معرفی تیرآهن‌ ها است

علامت‌های اختصاری تیرآهن‌

در صنعت، برای تیرآهن‌ها علائمی تعریف شده تا مانند یک معاهده جهانی عمل کند. در تمام تیرآهن‌ها، علامت V، نشان دهنده‌ی سنگین بودن تیرها و L، علامتی برای نشان دادن تیرآهن‌های سبک است. وقتی این دو حرف پس از علامت اختصاری اصلی تیرآهن‌ها قرار می‌گیرند، می‌توانند سبک و سنگین بودن آن محصول را تعیین کنند. برای مثال برای محصول تیرآهن ذوب آهن که معروف ترین محصول داخلی است روی باله آن مارک ESCO به صورت برجستگی حک شده است. این مارک روی محصول هر دو متر به طور متناوب تکرار شده است.

تیرآهن IPE

این تیرآهن‌ها معمولی و استاندارد آنها به شکل I تولید می‌شود که برای سازه‌های مرتفع بسیار کاربرد دارند و می‌توانند وزن و فشار سازه را تحمل کنند. این محصول از یک زاویه کشش و مقاومت دارد. تیرآهن IPE طبق استاندارد اروپا تولید می‌شوند و ضخامت بال آنها ثابت است. بیشتر مهندس‌های ایرانی بر اساس ضخامت این تیرآهن نقشه‌ها را ترسیم می‌کنند و به همین دلیل از پرکاربردترین محصولات فلزی محسوب می‌شود. ارتفاع این محصولات بین ۸۰-۶۰۰ میلیمتر می‌باشد.

تیرآهن INP

تیرآهن‌های I شکل که باله‌هایش ضخامت متغیر دارد و به تدریج افزایش پیدا می‌کند در این دسته قرار می‌گیرند. این تیرآهن‌ها تحت استانداردهای متفاوتی ساخته می‌شود و کاربردهای گوناگونی دارند. این مدل تیرآهن عمدتا وارداتی است و بیشتر از کشورهای لهستان، کره، اسپانیا، چین و روسیه وارد کشورمان می‌شود. ارتفاع این تیرآهن‌ها ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر می‌باشد البته در مقایسه با نوع IPE مصرف آن بسیار کمتر است.

تیرآهن IPB

تیرآهن‌هایی که به شکل H ساخته می‌شوند، در این دسته قرار می‌گیرند. این تیرآهن‌ها قدرت بیشتری دارند و می‌توانند در قسمت‌های مختلف سازه استفاده شوند. استفاده از این محصول مصرف آهن را کاهش می‌دهند و هزینه‌های عملیاتی را کنترل می‌کند که به دلیل نصب آسان‌تر، استفاده از آن سرعت پروژه را بالاتر می‌برد. ارتفاع تیرآهن‌های H شکل، ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر می‌باشد. هاش در بازار ایران در گروه سبک و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد های تیرآهن 16

تیرآهن 16 در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. از جمله مهم ترین کاربردهای این نوع تیرآهن ها استفاده برای ایجاد ستون ها، ساخت خرپا، ایجاد نعل پوشش های سقفی و تیرها می باشد. با توجه به این که ستون ها محورهای اصلی در سازه های فلزی هستند، تنها در مواردی می توان از تیرآهن 16 به عنوان ستون استفاده نمود که مطمئن باشیم مقاومت لازم برای این کار را دارا است. از طرف دیگر، می تواند از این تیراهن ها به عنوان تیرهای فرعی در اسکلت های فلزی استفاده نمود. این تیرها هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و هم به صورت افقی و هم عمودی در سازه قرار می گیرند. به طور معمول، در ساختمان هایی که دارای حجم نسبت بالایی هستند، از این تیرآهن ها جهت قرار دادن تیرهای فرعی استفاده می شود. کاربرد دیگر تیرآهن های 16، ساخت خرپا در ساختمان ها و یا سازه های دیگری مانند پل های بزرگ می باشد. خرپا به سازه هایی گفته می شود که در ان برای افزایش مقاومت سازه، تیرآهن ها را به صورت زیگزاگی یا مثلثی در کنار هم قرار می دهند. این نوع چینش می تواند تا حد زیادی باعث افزایش مقاومت کلی سازه گردد. ایجاد نعل های گوناگون مورد دیگری است که از تیرآهن های 16 برای ساخت شان استفاده می شود. در قسمت های درگاهی ساختمان، برای این که فشار از درگاه برداشته شده و به طرفین انتقال یابد، از نعل استفاده می شود. برای این کار هم در بیش تر موارد تیرآهن های 16 مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین در سازه های بزگ و سنگین، ‌امکان استفاده از تیرآهن های با این سایز برای پوشش های سقفی وجود دارد.

تیرآهن ذوبی سایز ۱۶، از جمله محصولات پر کاربرد و پرطرفدار است که به دلیل قیمت مناسب و طراحی ساده و هوشمندانه، می‌توان از آن در قسمت‌های مختلف صنعت ساختمان سازی استفاده کرد.

ستون

ستون‌ها باید بتوانند نیروی محوری که از طبقات بالا ایجاد شده است را تحمل کنند. به همین دلیل تیرآهن ۱۶ ، برای ساخت آنها به کار برده می‌شود.

خرپا

از کنار هم قرار گرفتن میله‌هایی مستقیم که شکل‌های مثلثی می‌سازند، خرپای سازه، تولید می‌شود. تیرآهن ۱۶ ، برای ساخت این بخش از سازه‌ها نیز کاربرد دارد و مادامی که یکی از میله‌ها خم نشود یا نشکند، برای مجموعه‌ی خرپا، اتفاقی نمی‌ا‌فتد.

نعل

در قسمت درگاه ساختمان، از تیرآهن ۱۶ استفاده می‌شود تا بتواند فشار بار ساختمان را از درگاه بردارد و به طرفین منتقل کند. این بخش از سازه‌ها به دلیل اهمیت و شکنندگی بیشتر، بسیار مورد توجه هستند و استفاده از تیرآهن، می‌تواند مقاومت کلی بنا را بالا ببرد.

پوشش سقف

این سازه‌ها که با تیرآهن ۱۶ ، قابل اجرا هستند کمک می‌کنند تا بار سقف، به دیوارها منتقل شود و استحکام کلی بنا، افزایش یابد. جالب است بدانید که تا پیش از اختراع تیرآهن، بیشتر تیرهای سقف چوبی بودند و پس از مدتی خمیده یا مستهلک می‌شدند. وجود تیرآهن به صنعت ساختمان سازی کمک کرد تا با سرعت و کیفیت بیشتری، پروژه‌ها را تحویل بدهد.

پل‌های لانه زنبوری

از تیرهای حفره دار که اصطلاحا به آن لانه زنبوری می‌گویند، برای تولید بخشی از پل‌ها استفاده می‌شود. به این سازه‌ها در مجموع پل‌های لانه زنبوری می‌گویند.

 

تیرآهن 16 

مقاومت تیرآهن 16

با توجه به مقاومت مورد نیاز در ساختمان، باید نسبت به انتخاب تیراهن مناسب اقدام شود. البته ضخامت تیرآهن هم فاکتور دیگر است که در تعیین مقاومت تیرآهن 16 نقش دارد زیرا این تیرآهن ها از نظر ضخامت هم دارای تنوع هستند. بدون شک، ضخامت بیش تر تیرآهن باعث افزایش مقاومت آن خواهد بود. اما از طرف دیگر، افزایش قیمت تیرآهن را هم در پی خواهد داشت.

قیمت تیرآهن 16

در تعیین قیمت هر کالای فولادی مثل تیرآهن ۱۶ ، همواره مجموعه‌ای از عوامل به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تاثیرگذار هستند. قیمت تیرآهن با توجه به نوسانات بازار ارائه می‌شود و موضوعات گوناگونی می‌تواند بر هزینه نهایی آن اثر گذار باشد. مثلا اگر برای خرید تیرآهن‌های وارداتی اقدام کنید، نوسانات ارز، می‌تواند هزینه‌هایتان را تحت‌الشعاع قرار دهد
شما می توانید برای اخذ مشاوره های تخصصی در مورد انواع مقاطع و همچنین آگاهی از قیمت روز محصولات فولادی به وب سایت آهن استیل یکتا مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 54071 تماس حاصل فرمایید.