دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تفاوت تیرآهن وارداتی و داخلی

تفاوت تیرآهن وارداتی و داخلی
تفاوت تیرآهن وارداتی و داخلی
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۸۶
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

 تیرآهن ها از مهمترین و اصلی ترین بخش های فونداسیون ساختمان به شمار می روند. در واقع استحکام یک ساختمان بستگی به تیرآهن های آن دارد. هرچه از تیرآهن های باکیفیت و مستحکم تر برای پروژه های ساختمان سازی و عمرانی استفاده شود، شاهد مقاومت و کیفیت بیشتر فونداسیون ساختمان خواهیم بود. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را در مورد تیرآهن وارداتی و تفاوت آن با تیرآهن داخلی توضیح دهیم.

مزایای استفاده از تیرآهن

تیرآهن ها مقاطع فولادی هستند که کار اصلی آنها تحمل وزن ساختمان است. تیرآهن ها به علت اهمیت استحکام فونداسیون و سرعت مناسب در نصب و اجرا، در ساختمان ها و پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 امروزه انواع و اقسام تیرآهن های تولید داخل و و تیرآهن وارداتی در دسترس پیمانکاران قرار گرفته است. هر کدام از این تیرآهن ها، دارای مزایا و ویژگی های خاص خود هستند. مثلاً تیرآهن های لانه زنبوری از جمله تیرآهن های بسیار مفید و پرکاربرد هستند که شاهد استفاده گسترده از آنها در پروژه های عمرانی ( مخصوصا توسط شهرداری ها برای ساخت پلها ) هستیم. البته برای ساختمان سازی و احداث برج ها، معمولا از تیرآهن مقاوم تر و در سایزهای بزرگ استفاده می شود.

فرق بین تیرآهن های داخلی و خارجی

 معمولاً بین تیرآهن داخلی و تیرآهن وارداتی از لحاظ وزن و نوع استانداردهای بکار رفته در هنگام تولید، تفاوت هایی وجود دارند. تولیدکنندگان داخلی معمولاً ابعاد و اندازه تیرآهن ها را متناسب با استانداردهای داخلی کشور تنظیم می کنند. البته اخیرا شاهد تولید گسترده تیرآهن بر اساس استانداردهای اروپا هم هستیم. یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که می توانید به وسیله آن تفاوت بین تیرآهن داخلی و تیرآهن وارداتی را به خوبی متوجه شوید، مشخصات تیرآهن است.

 تیرآهن های اخلی

تیرآهن های داخلی

 تیرآهن های تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان ( که به تیرآهن ذوبی معروف هستند ) دارای استانداردهای معین و مشخص هستند. دیگر کارخانجات ایرانی، تیرآهن هایی می سازند که تفاوت‌های کمی از لحاظ معیارها و شاخص ها با تیرآهن های ذوبی دارند. بدون شک می توان گفت که تیرآهن های تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان، معیار و الگویی برای دیگر تیرآهن ها هستند. معمولا تیرآهن های تولید شده در دیگر کارخانجات کشور، متناسب با استاندارد های محصولات ذوب آهن اصفهان عرضه می شوند. تیرآهن های ذوبی دارای تلرانس بسیار کمی هستند. در حالی که دیگر تولید کنندگان ایرانی، تیرآهن هایی با تلرانس بالا هم عرضه می کنند.

اغلب سازندگان تیرآهن، بر اساس سایز های استاندارد ایران (سایز های  ۸ تا ۳۰) به تولید تیرآهن می پردازند. در حالی که تیرآهن هایی که در خارج از کشور و با استاندارد اروپا ساخته می شوند، تیرآهن هایی هستند که از سایزهای ۸ الی ۶۰ عرضه می شوند.

تیرآهن وارداتی

 تیرآهن وارداتی دارای مشخصه ها و ویژگی های خاصی است. مثلاً تیرآهن IPE متناسب با استانداردهای اروپا ساخته شده و شبیه حرف انگلیسی است L است. این محصولات به تیرآهن های معمولی هم معروف هستند. اما تیرآهن های INP تیرآهن هایی هستند که عمدتا در کشورهای چین و روسیه تولید و از آنجا به کشور ایران صادر می شوند. این تیرآهن ها از لحاظ ظاهر، شبیه تیرآهن های IPE هستند. یعنی آن ها نیز به شکل L هستند. اما ضخامت بال کمتری نسبت به تیرآهن های IPE دارند.

جالب است بدانید که امروزه در کشور نیز، تیرآهن های INP به صورت گسترده تولید می شود. این که برای احداث ساختمان به چه نوع تیرآهنی نیاز دارید، بستگی به دیدگاه کارشناسان و پیمانکاران دارد.  به طور کلی، برای پروژه های ساختمان سازی کمتر شاهد استفاده از تیرآهن لانه زنبوری هستیم. البته استفاده ترکیبی از تیرآهن ها نیز متناسب با قسمت های مختلف ساختمان، توسط مهندسین عمران صورت می گیرد. در کل می توان گفت به جز ساختمان سازی، در پروژه های سدسازی و پل‌سازی نیز از تیرآهن های مختلف، از جمله تیرآهن های هاش، استفاده می شود.

بهترین کارخانه های تولید کننده تیرآهن

در ایران کارخانجات زیادی هستند که با استفاده از استاندارد های مختلف، به تولید تیرآهن در سایزهای گوناگون می‌ پردازند. بزرگترین تولیدکننده تیرآهن در کشور، شرکت ذوب آهن اصفهان است و به جز آن، تیرآهن اهواز، تیرآهن کرمانشاه، تیرآهن ظفر بناب، تیرآهن فایکو و دیگر تولید کنندگان بزرگ کشور به تولید این محصول پرکاربرد و استراتژیک می پردازند. تولیدکنندگان و متخصصین ایرانی در سال های گذشته، سایزهای مختلف تیرآهن از ۱۲ تا ۳۰ را به صورت سبک و سنگین تولید کرده اند.

اما تیرآهن وارداتی که عمدتاً از کشورهای چین، روسیه، ترکیه، کره و ... به کشور وارد می شوند، معمولاً در سایز های ۱۴ ،۱۶ و ۱۸ در دسترس هستند.

 بدون شک با کیفیت ترین، معروف ترین و استانداردترین تیرآهن های داخلی، تیرآهن تولید شده در ذوب آهن اصفهان است که بر اساس استانداردهای ایران به تولید محصولات مختلف می پردازد. البته معمولا محصولات کارخانجات تولید تیرآهن در سایر استانهای کشور، از تیرآهن ذوب آهن ارزان تر هستند.

استاندارد دیگری که معمولاً در ساخت تیرآهن وجود دارد، تیرآهن های IPB یا همان تیرآهن های هاش یا H انگلیسی است. این تیرآهن ها معمولاً به صورت بال‌پهن ساخته و در دو نوع سبک و سنگین عرضه می شوند. تیرآهن های لانه زنبوری یا CPI نیز از جمله تیرآهن های پرکاربرد در حوزه ساختمان سازی به شمار می آید. این تیرآهن ها به خاطر داشتن فضاهای مختلف برای عبور کانال ها، سیم ها و ... محبوبیت زیادی دارند.

 

خرید تیرآهن وارداتی

فرآیند تولید تیرآهن

فرایند تولید تیرآهن به این صورت است که ابتدا شمش های فولادی به درون کوره های حرارتی نورد ریخته می شوند و پس از  این مرحله، مقطع آنها به اندازه مورد نظر کاهش پیدا می کند. سپس طول تیرآهن را افزایش می دهند تا به شکل مدنظر تبدیل شود. در حال حاضر کارخانه ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانجات کشور تمام تیر آهن مورد نیاز کشور را تامین می کنند.

ویژگی تیرآهن

 معمولاً پارامتر اصلی در هنگام فروش تیرآهن، وزن آن است. پس اگر قصد خرید تیرآهن دارید، به جز مشخصه هایی که در حوزه ظاهر و ابعاد و مسائل فنی یک تیر آهن وجود دارد، به وزن تیرآهن، کشور یا کارخانه تولید کننده آن هم توجه کنید. مسلما اگر یک تیرآهن وزن بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. امروزه بیشتر کارخانجات ذوب آهن کشور، در هنگام تولید تیرآهن از استانداردهای اروپا، یعنی IPE استفاده می کند .

برای اینکه متوجه شوید که یک تیرآهن استاندارد است یا نه، یک راه این است که از وجود نشانه هایی مانند ESCO بر روی آن مطمئن شوید. تقریبا همه تیرآهن های وارداتی دارای استانداردهای خاص خودشان هستند. همانطور که گفتیم کشورهایی مانند چین، روسیه، کره جنوبی، ترکیه و اخیراً نیز اسپانیا، تیرآهن های خود را به کشور ما صادر می کنند.

تیرآهن ذوب آهن اصفهان

همانطور که اشاره شد، شرکت ذوب آهن اصفهان معتبرترین و باکیفیت ترین تیرآهن ها در کشور را می سازد. قیمت تیرآهن های عرضه شده توسط ذوب آهن اصفهان، ممکن است از تیرآهن کشورهای دیگر از جمله ترکیه هم بیشتر باشد. به طور کلی توصیه می کنیم در هنگام خرید تیرآهن، علاوه بر توجه به کارخانه و کشور تولید کننده، حتماً حدود وزن مورد نظر با وزن ارسال شده توسط کارخانه، برند یا استانداردهای مورد نظر را بررسی کنید. 

تیرآهن های ساخته شده توسط کشورهای روسیه، ترکیه و کره، عمدتاً در سایزهای بالای ۳۰ عرضه می شوند. اگر برای ساخت پروژه ساختمانی خود نیاز به تیرآهن های با سایز های بالا (از ۳۰ تا ۶۰ ) داشتید، می توانید از تیرآهن های خارجی نیز استفاده کنید. در کشور به جز کارخانه ذوب آهن اصفهان، سایر کارخانجات ذوب آهن، تیرآهن های سایز معمولی را عرضه می کنند و کمتر شاهد عرضه تیرآهن با سایزهای بالا در کارخانجات مختلف ایران هستیم.

تفاوت تیرآهن وارداتی و تیرآهن داخلی

خرید تیرآهن وارداتی

 اکیدا توصیه می کنیم قبل از خرید تیرآهن به ویژگی ها و مشخصات مهم در مورد تیرآهن توجه کنید. از آنجایی که تیرآهن یکی از اصلی ترین و مهمترین قسمت ها در حوزه امنیت و کیفیت یک ساختمان است، استفاده از تیرآهن های بی کیفیت و ارزان، ممکن است به هر شکلی امنیت ساختمان را دچار مشکل کنند. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی نیز در رقابت با محصولات خارجی، توانستند تیرآهن های مختلف را با کیفیت بسیار مناسبی بسازند. شما می توانید تیرآهن های IPE، INP،  H و ... را از کارخانجات ایرانی ( با همان استانداردهای اروپایی و با همان کیفیت و ویژگی ) خریداری کنید.

قیمت تیرآهن وارداتی

یکی از سوالات پرتکرار و متداول در حوزه قیمت تیرآهن در ایران، این است که آیا قیمت ها در بازار آهن ایران ثابت هستند؟ متاسفانه قیمت نوسانات نرخ ارز بر روی همه محصولات تاثیرات خاص خود را دارد. از این رو قیمت تیرآهن ها نیز ممکن است به هر دلیل دچار تغییراتی شود. البته خوشبختانه امروزه تیرآهن به اندازه کافی از برندهای مختلف ( چه ایرانی و چه خارجی ) در کشور موجود است و افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، می توانند متناسب با نوع، سایز، ضخامت، کیفیت، بودجه و وزن مورد نیازی که در نظر دارند، این تیرآهن ها را خریداری کنید.

خرید و فروش تیرآهن

مجموعه ما نیز با استفاده از متخصصین مجرب، ارائه دهنده انواع تیرآهن داخلی و خارجی است. مجموعه ما یکی از بزرگترین مراجع فروش تیرآهن در کل کشور است که با کیفیت بسیار بالا و قیمت بسیار مناسب، ارائه دهنده تیرآهن وارداتی و تیرآهن داخلی است. ارسال بار در مجموعه ما، با معتبرترین باربری های کشور انجام خواهد شد و در حداقل زمان ممکن، بار سفارش شده توسط مشتری را ارسال می کنیم.