دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

راهنمای خرید ورق سیاه ( ورق آهن )

راهنمای خرید ورق سیاه ( ورق آهن )
راهنمای خرید ورق سیاه ( ورق آهن )
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۲۲۲
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۲ شهریور ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

بررسی نکات پیش از خرید ورق آهن

پیش از خرید ورق آهن به چه مسائلی دقت کنیم؟ این سوال پرتکراری است که درباره خرید ورق سیاه از کارشناسان ما جویا می شوند. چنانچه بتوانید به این سوال پاسخ محکم و روشنی بدهید، خرید خوبی از این محصول خواهید داشت. کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، به عنوان راهنمای خرید ورق سیاه معتقدند؛ قبل از خرید باید به این نکات توجه داشت:

  • ضخامت و قطر ورق
  • نوع آلیاژ به کار رفته
  • برند
  • چگونگی حمل و نقل

بسیار مهم است که در خرید ورق سیاه به ضخامت آن توجه کرد. ورق‌ها با قطرهای متفاوتی ساخته می‌شوند. میزان کلفتی ورق‌ها بر وزن و انعطاف آن اثر مستقیمی می‌گذارد. ورق‌هایی که اندازه ضخامت آنها بالاست، به شکل برش خورده به فروش می‌رسند. نوع آلیاژ به کار رفته نیز بسیار مهم است. از مهمترین عناصر به کار رفته در فولاد، می‌توان به آهن، گوگرد و کربن اشاره کرد. ولی عناصر دیگری نیز می‌تواند در تولید ورق به کار رود. توجه به برندی که ورق‌ها ساخته می‌شود نیز مهم می‌باشد. خوشبختانه کارخانه‌های زیادی در این زمینه فعال هستند. قبل از خرید، کیفیت محصولات آنها را بررسی کرده تا به انتخاب صحیحی دست پیدا کنید. چگونگی حمل و نقل نیز می‌تواند از جمله نکات مهمی باشد که هر خریداری به آن توجه می‌کند. توجه داشته باشید، آگاهی از هزینه جابجایی محصول بسیار مهم است. قیمتی که به خاطر حمل و نقل می‌پردازید می‌تواند در چگونگی فرستادن بار تاثیر داشته باشد. 

خرید ورق سیاه از چه کارخانه ای بهتر است؟ 

اگر با خواندن این متن هنوز نمی دانید خرید ورق سیاه چگونه است، به شما یک پیشنهاد می دهیم. اطلاع یافتن از کارخانجاتی که در تولید ورق آهن رتبه برتر را کسب کرده اند، می تواند به شما اطمینان خاطر بدهد. برای این کار لازم است انواع کارخانجاتی را که ورق آهن می سازند، شناسایی کنید. در ایران تنها چند کارخانه وجود دارد که جزء بهترین سازندگان ورق می باشند. این کارخانجات عبارتند از :

  • کارخانه ورق سیاه اکسین خوزستان؛ سازنده ورق سیاه عریض
  • کارخانه ورق سیاه فولاد مبارکه؛ سازنده بهترین ورق سیاه
  • کارخانه ورق سیاه کاویان اهواز؛ حرفه ای در تولید ورق با ضخامت بالا
  • کارخانه فولاد گیلان؛ عرضه کننده ورق با قیمت مناسب
  • شرکت نورد و تولید قطعات فولادی؛ قدیمی ترین سازنده ورق سیاه
  • ورق شیت و رول

بررسی تنوع ورق سیاه

بررسی تنوع ورق سیاه 

پیش از خرید ورق سیاه خوب است درباره تنوع ورق های تولید شده در بازار ایران اطلاعاتی کسب کنید. ورق ها را می توان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. مانند

  • ورق کلاف 
  • شیت یا فابریک،
  • معمولی،
  • صنعتی.

در ادامه بحث خرید ورق سیاه باید خاطر نشان کرد، ورق کلاف در بازارهای داخلی ایران به صورت رولی ارائه می شود. این ورق ها به شکل صفحاتی یک تکه و با امکان برش زدن در اندازه های دلخواه ساخته می شوند. اغلب کلفتی صفحات کلاف بین یک و نیم تا پانزده میلیمتر است. پهنای آن نیز در ابعاد 1، 25/1 ، 5/1 و 2 متر ساخته می شود. صفحات شیت یا فابریک نیز بنا به خواست مشتری به صورت سفارشی قابل ساخت است. این نوع صفحات، دارای قطری بیش از پانزده میلیمتر می باشند و در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. ورق معمولی نیز در دو گرید قابل تولید است. ورق صنعتی نیز یکی دیگر از انواع مختلف ورق آهن است که در صنایعی مانند پتروشیمی و کشتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید، از این نوع ورق، پروفیل هایی با اندازه های بالا ساخته می شود. 

خرید ورق سیاه و قیمت ها

یکی از نکات مهمی که در خرید ورق سیاه باید به آن توجه داشت، قیمت آن است. در این رابطه باید گفت؛ قیمت کلیه محصولات فولادی از فاکتورهای یکسانی پیروی می کنند. قیمت ورق سیاه تحت تاثیر این عوامل هستند:

  • سطح عرضه و تقاضا
  • توسعه صنایع وابسته که مشتریان عمده ورق هستند،
  • قیمت آهن در بازارهای داخلی و خارجی
  • نرخ ارز
  • تورم
  • زمان خرید
  • هزینه جابجایی بار
  • شرایط کارخانه سازنده فولاد

در هنگام خرید ورق سیاه دقت داشته باشید، این صفحات به دو گونه رولی و فابریک قابل عرضه هستند. صفحات رول شده با عنواینی مثل کویل یا کلاف نیز به فروش می رسند. این ورق ها بین یک و نیم تا پانزده میلیمتر قطر دارند و پهنای آن ها نیز بین هزار  تا دو هزار میلیمتر می باشد. چنانچه پهنا و قطر ورق ها بیشتر باشد، ارزش کویل نیز افزایش می باید. ورق شیت یا همان فابریک نیز در اندازه های متنوعی ساخته می شود. پهنای صفحات تولید شده، بین هزار تا دو هزار میلیمتر و درازی آن ها بین دو هزار تا دوازده هزار میلیمتر برآورده شده است. قطر صفحات فابریک بیش از پانزده میلیمتر بوده و ارزش آن ها با نظر به وزن و اندازهایی که دارند، مشخص می گردد.

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید ورق سیاه باید بدان توجه کرد، تمایزی است که بین ورق فابریک و رول است. ورق فابریک در محل کارخانه برش می خورد. اما ورق فابریک، دارای سطحی صاف و هموار می باشد که همین امر باعث می شود، قیمت آن نیز افزایش یابد. 

خرید ورق سیاه از بهترین بازار های ایران

خرید ورق سیاه از بهترین بازارهای ایران  

خرید ورق سیاه از بهای بیشتری برخوردار است زیرا استقامت آنها خوب ارزیابی شده و معمولا در مصالح ساختمانی به کار می روند.  برای تهیه این شیت ها،  خوب است به انواع بهترین ورق ها نیز توجه کنیم. بهترین نوع ورقی که می توان در بازارهای ایران یافت، ورق های گالوانیزه، ورق سیاه و روغنی هستند. ورق گالوانیزه از کیفیت و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است و می تواند در مقابل ضربه و خوردگی مقاومت کند. مزیت خوب این نوع ورق ها این است که اگر تغییری در سطح آن بوجود بیایید، به راحتی قابل تشخیص است. حتی می توان  مشکلات و ایرادات بوجود آمده را به راحتی برطرف کرد. دلیل برتری این نوع صفحات به خاطر پوشش فلز روی یا زینک است که بر روی آن کشیده می شود. این پوشش، ورق را در برابر آب و اکسیژن پایدار می کند.

خرید ورق سیاه یا گرم نیز به خریداران این محصول پیشنهاد می شود. این نوع ورق، در رتبه بعدی قرار می گیرد. ارزش و بهای آن کمتر از گالوانیزه است. اما در تولید مخازن کشتی، تانکرسازی، تولید آبگرمکن، مصالح ساختمانی، تولید خودرو و ... کاربرد زیادی دارد. ورق روغنی یا نورد سرد، دارای ظاهری براق و صاف است. معمولا این نوع محصولات در صنایعی به کار می روند که ظاهر نهایی کار از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیگر ورق های آهنی که می توان به آنها نمره خوبی داد، عبارتند از:  ST52،  A283، A516 

چند توضیح تکمیلی در رابطه با خرید ورق سیاه

این متن می تواند راهنمای خوبی باشد برای این که بتوانید در خرید ورق سیاه موفق عمل کنید. امیدواریم نکاتی که در این نوشتار آمد، بتواند دانش فنی شما را در جهت تهیه این محصول افزایش دهد. در ادامه به چند نکته تکمیلی در این خصوص می پردازیم که امیدواریم کمک کننده باشد. پیش از خرید، خوب است از ویژگی های فنی ورق و کارخانه سازنده اطلاع کسب کنید. درباره نوع آلیاژ و سطح کیفی محصول با مجری پروژه ای که در تیم شما کار می کند، گفتگو کنید. هر کدام از این ورق ها در یک حوزه کاربرد دارند. اگر قرار است در امور ساختمانی از این ورق ها استفاده کنید، ورق خاص آن را بشناسید. اگر هدف شما دیگر صنایع است، باید انتخاب ورق، با توجه به نیاز همان صنعت خریداری شود. مسلما ورقی که در ساخت تجهیزات پتروشیمی به کار می رود با دیگر ورق های نازک و کم اهمیت فرق دارد.  

همچنین خرید ورق سیاه می تواند از قیمت های متنوعی برخوردار باشد. این قیمت ها تابع شرایط اقتصادی و منطقه ای می باشند. قبل از هر چیز درباره بهای محصولی که می خرید خوب تحقیق کنید. لازم است به مکانی که در آن بار تحویل گرفته می شود، نیز توجه داشته باشید. چون انبار مرکز یا محل نگهداری محصول در کارخانه متناسب به نوع صفحات و تناژ اقدام به بارگیری می کنند. از همین رو این عوامل بر قیمت تمام شده، اثر می گذارد. چنانچه ورق ها برش بخورند، هزینه آن فاکتور می شود. حتما برای تهیه این نوع محصولات از مشاوران و کارشناسان فروش که تجربه خوبی در این زمینه دارند، کمک بگیرید.

 بهترین مرکز خرید ورق سیاه ، فروشگاه هایی هستند همچون آهن یکتا که از اتحادیه مجوز رسمی دارند و محصول خود را ضمانت می کنند. تسویه حساب پایانی نیز تنها زمانی انجام می شود که بار روی باسکول قرار بگیرد. وزنی که در فاکتور نوشته می شود، به صورت تقریبی است. همچنین خوب است بدانید، در تهیه این دو محصول، شما دو نوع فاکتور خواهید داشت؛ یکی پیش فاکتور که در آن وزن و بهای تقریبی را می نویسند و دیگری فاکتور نهایی که وزن بار، پس از وزن کشی با باسکول در آن ثبت می شود. زمان تحویل محصول نیز همان روز یا فردای آن روز می باشد. خوشبختانه انبار تهران از نظر بارگیری مشکلی ندارد و به ازای هر کیلو محصول، وجهی را برای انبار کردن و بارگیری از شما می گیرد.

جستجو مطالب و خبر ها