دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

رکود بازار آهن در تیرماه 1400

رکود بازار آهن در تیرماه 1400
رکود بازار آهن در تیرماه 1400
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۷۶۶
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۷ تیر ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

بی تفاوتی قیمت میلگرد نسبت به نرخ ارز

در روزهای ابتدایی هفته گذشته شاهد رکود شدید بازارآهن بودیم و همین رکود منجر به کاهش قیمت میلگرد روی رنج قیمتی 15 هزار تومان شد، اما سیاست خردمندانه فولادی ها در روزهای پایانی هفته پیش از طریق افزایش قیمت شمش، این روند کاهشی قیمت میلگرد را متوقف کرد. لازم به ذکر است که رکود در بازار آنچنان چشمگیر بود که حتی پس از افزایش بسیار محدود قیمت ها ، بازار همچنان در ثبات بود.

در پی معاملات بورس کالا در هفته گذشته نه تنها فقط ۲۸ درصد عرضه شمش معامله شد بلکه در معاملات مقاطع نیز هم ۵ درصد از سبدهای میلگرد به معامله انجامید. می توان اظهار داشت که معاملات برای هر دو گروه کمتر از یک درصد بوده است. در بازارهای جهانی نیز دولت چین برای کنترل قیمت ها تلاش چشم گیری داشت ولی در نهایت امر موثر واقع نشد و نه تنها خبری از رشد شدید قیمت ها نیست بلکه اصلاح محدود قیمت ها نیز آغاز شد، در حالیکه در روز چهارشنبه به گزارش متال بیلت CIS  کاهش ۱۰ دلاری را لمس کرد. 

نوسانات قیمت دلار

دلار طی دو هفته اخیر در کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان نوسان داشت، نتیجه مذاکرات وین می تواند بر نوسانات ارز تاثیر مستقیمی گذاشته و نوسانات را تشدید کند. در رابطه با مذاکرات وین اظهاراتی متفاوت به چشم می خورد یکی از طرف های مذاکرات وین که کشور روس است معتقد است که این هفته با احتمال زیاد باید دور آخر مذاکرات برگزار شود و از سوی دیگر از کاخ سفید صحبت های متناقض دریافت می شود. نکته قابل توجه دیگر که نیاز به بررسی دارد، بحث اختلاف قیمتی دلار آزاد و دلار نیمایی است و گویا بازار ساز تا بدین لحظه تدبیری در این جهت نیاندیشیده است. 

رکود عمیق و نوساناتی محدود به علت تغییر نرخ ارز

با بررسی رفتار فولادی ها در سال جدید اینطور به نظر می رسد که تصمیم گرفته اند تا افزایش قیمتی را لحاظ کنند، گرچه آنان به افزایش قیمت کمرهمت بسته اند، در سوی دیگر میدان تورم انتظاری منفی و صبر وشکیبایی خریداران مشاهده می شود. همین مسئله موجب می شود که در نهایت، رکود عمیق تر و نوساناتی محدود به علت تغییر نرخ ارز مشاهده می شود.

طبق بررسی ها و آنچه که ذکر شد احتمال کاهش قیمت ها از روزهای ابتدایی هفته جاری دور از ذهن نیست، اگر در این بین به واسطه مذاکرات، نرخ ارز نیز کاهشی شود شیب کاهش قیمت ها ممکن است تندتر شود، می توان دریافت که با نوسان اندک دلار در ابتدای هفته می توانیم شاهد ثبات قیمتی باشیم و در اواسط هفته نیز بایستی چشم انتظار قیمت پایه شمش باشیم و بر این اساس بازار روند جدید را نمایش خواهد داد.

تغیرات قیمت تیرآهن

در بازار نبشی و ناودانی نیز شاهد ثبات نسبی در قیمت نبشی و قیمت ناودانی بودیم. در بخش فروش تیرآهن اکثر شرکت ها تغییر چندانی نداشته و صرفا کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی در قیمت تیرآهن های پرفروش ذوب آهن ملاحظه شد. پروفیل نیز رویه ثبات قیمتی را همچون سایر مقاطع در پیش گرفت و فقط یک محصول کاهش قیمتی ۱۰۰ تومانی را لمس کرد.

افزایش قیمت شمش

در چنین شرایطی تنها نقطه امید برای فولادساز، صادرات شمش وعرضه مقاطع فولادی در بورس کالاست. این چنین است که تنها عامل موثری که فولادسازان از آن سو استفاده بسیاری می نمایند؛ نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالاست، که آنچه که در روزهای پیشین از خود به نمایش گذاشته اند سیاستی مبنی بر افزایش قیمت شمش بوده است از این لحاظ است که همچنان چشم انتظاریم ببینیم این هفته چه رفتاری بروز خواهند داد.

covid-19

کاهش آمار صادراتی در دوره متناظر در سال ۲۰۲۰، همانطور که توضیح داده شده، به جهت کاهش تقاضای متاثر از همه‌گیر شدن ویروس covid-19 بود.

به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ صادرات دو برابری فولاد توسط تولیدکنندگان محصولات میانی ( شمش و تختال ) در دوره مذکور؛ حدود ۱۳۳.۶ درصد تا سقف ۹۶۷،۰۰۰ تن افزایش پیدا کرده است. فروش شمش و تختال به مشتریان خارجی طی این دوره تا حد ۹۰.۱ درصد افزایش؛ از رکورد پیشین ۳۴۳،۰۰۰ تن به رقم کنونی ۶۵۲،۰۰۰ تن؛ توام با برخورداری از حمایت تقاضای آسیا به ویژه چین، افزایش پیدا کرده است.

دلایل اصلی افزایش فروش تختال

یکی از دلایل اصلی افزایش فروش تختال؛ افزایش فاصله قیمتی بین شمش و تختال طی این دوماه بوده است. بنا بر اطلاعات متال بولتن، در ماه مارس میانگین اختلاف قیمت بین تختال و شمش حدود ۵۳ دلار/تن بوده درحالیکه در ماه می این رقم تا ۱۴۸.۵ دلار/تن افزایش پیدا کرده است. دلیل دیگر افزایش فروش تختال، کاهش اعمال محدودیت های مرتبط با اولویت تامین بازار داخلی کارخانجات این حوزه توسط دولت بود که در واقع محدودیت های صادراتی که در سال گذشته وجود داشت را حذف کرد. مطابق با گزارش انجمن، صادرات دو برابری فولاد در محصول نهایی در این بازه دوماهه توام با ۹۳.۱ درصد افزایش؛ از ۲۴۷،۰۰۰ تن به رقم ۴۷۷،۰۰۰ تن رسیده است. حمل و نقل مقاطع طویل فولادی توام با ۹۶.۸ درصد افزایش در این بازه زمانی، از ۲۲۲،۰۰۰ تن به ۴۷۳،۰۰۰ تن رسیده است. افزایش تقاضای مشتریان خارجی به ویژه عراق، عامل تقویت این افزایش حجم صادرات بوده است. فروش فولاد تخت طی این دوره با رقم ۴۰،۰۰۰ تن در مقایسه با ۲۵،۰۰۰ تن دوره مشابه سال گذشته، چندان قابل توجه نبوده است . کل حجم صادرات ۱۲ ماهه تولیدکنندگان فولاد ایران در سال ۱۳۹۹ توام با ۱۳.۱ درصد کاهش به نسبت سال ۱۳۹۸؛ از رقم ۱۰.۳۶ میلیون تن به رقم ۹ میلیون تقلیل پیدا کرده است.

ایران میان بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان

بر اساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون همین جایگاه را حفظ کرده است. چین با تولید ۹۹.۵ میلیون تن، هند با ۹.۲ میلیون تن و ژاپن با ۸.۴ میلیون تن در رتبه‌های نخست تا سوم تولید فولاد در جهان قرار دارند. پس از این کشورها، آمریکا با تولید ۷.۲ میلیون تن، روسیه با ۶.۶ میلیون تن، کره جنوبی با ۶ میلیون تن، آلمان با ۳.۵ میلیون تن، ترکیه با ۳.۲ میلیون تن، برزیل با ۳.۲ میلیون تن و ایران با ۲.۶ میلیون تن، جایگاه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. با شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان از دسامبر سال ۲۰۱۹، صنایع، کارخانه ها و تقریبا تمامی کشورها در تعطیلی فرو رفتند و خسارات اقتصادی بیشماری در جهان به بار آورد، اما پس از گذشت بیش از یک سال از این وضعیت برخی از کشورها در حال بازیابی نسبی خود هستند و در این ماه شرایط آنها بهتر شده است.

همچنین تولید فولاد در غرب آسیا با افزایش ۱۶.۸ درصدی به ۳.۷ میلیون تن رسیده است که با توجه به تولید ۲.۶ میلیون تنی ایران در این ماه، ۷۰.۲ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران است. بر اساس این گزارش، تولید فولاد آمریکا نسبت به ماه می سال گذشته میلادی ۴۷.۶ درصد افزایش یافت؛ هند با افزایش ۴۶.۹ درصدی در جایگاه دوم بیشترین افزایش و سپس ترکیه با افزایش ۴۲.۴ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفتند. در این ماه، تمامی ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان، نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش تولید داشتند، اما کمترین افزایش به چین رسید و بیشترین افزایش را آمریکا به خود اختصاص یافت. ژاپن با ۴۲.۲ درصد، برزیل با ۴۰.۱ درصد، آلمان با ۳۵.۵ درصد، روسیه با ۱۴ درصد، کره جنوبی با ۱۰.۵، ایران با ۷.۷ درصد و چین با ۶.۶ درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند. از زمان شیوع کرونا در جهان، علی رغم اینکه دوره‌ای رشد تولید سایر کشورها منفی شد، رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی مانده است. ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با ثبت رشد ۱۱.۵ درصدی تولید، بیشترین رشد را نسبت به فوریه ۲۰۲۰ در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد به خود اختصاص داد. همچنین در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داده بود.
بر اساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه می ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۵ درصد افزایش یافته است و به ۱۷۴.۴ میلیون تن رسیده است.
تولید فولاد در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه آوریل با افزایش ۳۲.۷ درصدی به ۱۳.۵ میلیون تن رسیده است./فارس

جستجو مطالب و خبر ها