دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تاثیر قطع برق بر روی قیمت آهن و گرانی آهن آلات

تاثیر قطع برق بر روی قیمت آهن و گرانی آهن آلات
تاثیر قطع برق بر روی قیمت آهن و گرانی آهن آلات
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۵۹۹
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۶ تیر ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

خسارت میلیاردی قطع برق به صنعت فولاد

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت :

قطعی برق خسارت میلیاردی به صنعت فولاد کشور وارد کرده و می کند و این مسئله گرانی آهن را به دنبال دارد.او اظهار داشت:‌ ما در حوزه انتخابیه‌مان قطعی 2 ساعته برق را داریم که البته به بهبود وضعیت امیدواریم و باید همه در این زمینه دست به دست هم دهیم. باید همگان تلاشمان بر این باشد که شرایط بهبود یابد نه اینکه در یک شرایط سخت کشور تحویل دولت سیزدهم داده شود . گرچه مسئولان موظف به تامین برق و شرایط ایده آل برای مردم هستند اما از مردم هم می خواهیم حتی الامکان به صرفه جویی برای عبور از این وضعیت به یکدیگر کمک کنند. رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ی، گفت : قطعی برق در هر بار بین 2 تا 3 میلیارد به واحد های صنعتی ضرر میزند وی افزود : واحد های صنعتی که با کوره و مذاب سر و کار دارند با هر بار قطعی برق باید مواد مذاب را قبل از سفت شدن از کوره ها خارج کنند تا سفت نشود و این مواد دیگر به درد آنها نمیخورد .

در پی خاموشی‌های اخیر که عمدتاً به دلیل ناترازی در مصرف و تولید برق است، ( با آهن یکتا همراه باشید ) وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.

بر اساس این مصوبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و استان‌ها موظفند ابتدا هشدارهای لازم را به مشترکان فولادی و سیمانی مبنی بر کاهش مصرف برق دریافتی از شبکه تا ۱۰ درصد دیماند مصرفی که معادل توقف فرآیند اصلی از فعالیت این کارخانجات است را ابلاغ کرده و در صورت عدم همکاری این شرکت‌های تولیدی، برق مشترکان فولادی و سیمانی به طور کامل قطع شود. البته اکثر فولادسازان نیروگاه اختصاصی دارند و برق خود را از نیروگاه‌های خود تأمین می‌کنند و مشمول این دستورالعمل نخواهند شد. مسئله قطعی برق برای صنعت فولاد، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

امروز اخباری منتشر شد که خبر از توقف تولید سیمان و فولاد به علت کمبود برق‌ می‌داد. دو صنعت بزرگی که در صورت عدم تولید حتی به مدتی کوتاه هم می‌تواند منجر به تغییر تحولات بزرگی در اقتصاد کشور و دیگر صنایع پایین‌دستی شود.

برق سیمان و فولاد به مدت دو هفته قطع می‌شود

 رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل توانیر در نامه به شرکت‌های «برق منطقه‌ای» و «توزیع نیروی برق» تصمیم جدیدی را حول محور مشترکان صنعتی دو بخش فولاد و سیمان ابلاغ کرد. نامه محمدحسن متولی‌زاده نشان می‌دهد مصوباتی در «دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی» و «هیات وزیران» به تصویب رسیده که لزوم توقف فرآیند اصلی تولید مشترکان فولادی و سیمانی را خواستار شده است. در این باره مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق با تایید این خبر گفت: صنایع فولاد و سیمان می‌توانند در بازه زمانی کنونی به مدت ۲ تا ۳ هفته تولید خود را متوقف کنند و به تعمیرات بپردازند. از سوی دیگر با گذر از زمان اوج بار از تسهیلات صنعت برق بهره‌مند شوند. در نامه مدیرعامل توانیر تاکید شده این کار با توجه به لزوم حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده صورت گرفته است.

به دنبال نامه محمد حسین متولی زاده و مصوبات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هیات وزیران کارخانه های مهم تولید فولاد از جمله فولاد مبارکه اصفهان ، آناهینا گیلان ،  فولاد کاوه تیکمه داش و دیگر کارخانه های مربوطه ، تعطیل شده اند .

در پی تعطیلی این کارخانه ها تولیدات متوقف شده و این خبر حاکی از گران شدن قیمت میلگرد ، قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع  فولادی در آینده می باشد .همچنان نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا هم در این گرانی بی تاثیر نیست .

جستجو مطالب و خبر ها