دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

دردسر های آخرین اقدامات فولادی دولت روحانی

دردسر های آخرین اقدامات فولادی دولت روحانی
دردسر های آخرین اقدامات فولادی دولت روحانی
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۳۸
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

کاهش واردات ورق گرم و سرد فولادی

دولت روحانی در آخرین روزهای کاری خود، در اقدامی غیرکارشناسی، تعرفه واردات طیف قابل توجهی از ورق گرم و سرد فولادی را از ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد به ۴ درصد کاهش داد. این کاهش تعرفه در حالی صورت گرفت که کشور تنها در حوزه ورق گرم با ضخامت کمتر از ۳ میلی‌متر به واردات نیاز دارد و تنها در این حوزه، تولید کشور با تقاضا همخوانی ندارد. در حالی تعرفه واردات ورق سرد کاهش یافته که ۴۰ درصد ظرفیت نصب‌ شده کشور در این حوزه خالی است

این کاهش تعرفه در حالی صورت گرفته که کشور تنها در حوزه ورق گرم با ضخامت کمتر از 3 میلی متر به واردات نیاز دارد و تنها در این حوزه ، تولید کشور با تقاضا همخوانی ندارد .
در حالی تعرفه واردات ورق سرد کاهش یافته که 40 درصد ظرفیت نصب شده کشور در این حوزه که چیزی معادل تولید 200 میلیون تن در سال است ، خالی است
دولت به جای این که برای تولید کنندگان ورق سرد ، عرضه اختصاصی ورق گرم در بورس کالا در نظر بگیرید تا ظرفیت های خالی این حوزه به کار گرفته شوتد ، تعرفه واردات ورق سرد را کاهش داده است .
دولت تعرفه واردات ورق های API مورد استفاده در صنعت نفت را نیز به 4 درصد کاهش داده است ، در حالی که شاهد بومی سازی کامل این ورق ها توسط شرکت های داخلی هستیم که اجرای خط لوله گوره به جاسک نتیجه این بومی سازی است .

تعرفه واردات ورق گرم با ضخامت بیش از 3 میلی متر نیز کاهش یافته است که باعث آسیب به تولید کنندگن داخلی و اقتصادی کشور می شود .
آخرین اقدام فولادی دولت روحانی ، یک اشتباه بزرگ در سیاست گذاری بازار ورق فولادی محسوب میشود . کاهش شدید تعرفه واردات ورق ، بی توجه به ظرفیت های تولیدی کشور ، یک اقدام غیر کارشناسی است که آسیب جدی به تولید داخلی ، تحمیل زیان وبه نورد کاران مقاطع تخت فولادی ، کاهش سرمایه گذاری در صنعت فولاد و افزایش بیکاری را به همراه خوهد داشت .