دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

نحوه تشخیص ورق استیل از گالوانیزه و کاربرد یکدیگر

نحوه تشخیص ورق استیل از گالوانیزه و کاربرد یکدیگر
نحوه تشخیص ورق استیل از گالوانیزه و کاربرد یکدیگر
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۹۹
  • تاریخ انتشار‌ : ۱۵ تیر ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

ورق های فولادی از پرمصرف ترین محصولاتی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از پرکاربردترین این ورق ها می توان به ورق گالوانیزه و استیل اشاره نمود. این ورق ها طی فرایند خاصی تولید می شوند و هر کدام در مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از رایج ترین سوالاتی که در رابطه با این ورق ها ایجاد می شود، نحوه انتخاب آن ها است.

اینکه از ورق گالوانیزه و استیل در چه پروژه هایی استفاده شود، شاید در ابتدا کار نسبتا سختی باشد. اما زمانی که این دو ورق را به خوبی بشناسید و با کاربرد هر کدام از آن ها آشنا شوید، به راحتی می توانید مناسب ترین آن ها را انتخاب نمایید. البته ورق های گالوانیزه و استیل از شباهت هایی نیز برخوردارند که دانستن آن ها نیز خالی از لطف نمی باشد. به طور مثال هر دو ورق فولادی از مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار هستند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با کاربردهای ورق استیل و گالوانیزه و تفاوت میان آن ها، به طور کامل آشنا کنیم.

ورق استیل و گالوانیزه

نحوه تشخیص ورق استیل با گالوانیزه

برای انتخاب ورق گالوانیزه و استیل در ابتدا باید بتوانید این دو ورق را از یکدیگر تشخیص دهید. ورق های گالوانیزه در دو نوع سرد و گرم تولید می شوند و در نهایت با لایه ای از فلز پوشانده می شوند. فلز مورد استفاده برای پوشش ورق های گالوانیزه از جنس روی است. که منجر به افزایش مقاومت این ورق ها در برابر خوردگی و ضد زدگی می شود. تفاوت نوع سرد و گرم ورق گالوانیزه، نحوه پوشش آن ها با فلز روی است. در نوع گرم، ورق کاملا در فلز غوطه ور می شود و در نوع سرد فلز روی با کمک جریان الکتریکی روی ورق گالوانیزه را پوشش می دهد.

ورق استیل نیز دارای مقدار کمی کربن است که همین موضوع آن را از دیگر ورق های فولادی متمایز می نماید. البته وجود کروم و نیکل در ورق های استیل در مقاومت آن ها در مقابل خوردگی نیز موثر می باشند. عنصر دیگر موجود در این ورق ها مولیبدن است. این عنصر از ورق در مقابل اسید، مواد شیمیایی و محلول های کلریدی محافظت می نماید. به طور کلی ورق های استیل از کروم، نیکل، مولیبدن، کربن و آهن تشکیل می شوند. به همین دلیل است که در مصارف بسیار متعددی کاربرد دارند. درصد مولیبدن و کروم موجود در ترکیبات این ورق ها در تعیین میزان مقاومت و قیمت نهایی آن ها موثر است.

با توجه به نحوه تولید ورق گالوانیزه و استیل، باید بدانید که ورق های گالوانیزه در صورتی که خراش برداشته شوند، در معرض رطوبت و هوای آزاد قرار می گیرند. به همین دلیل دچار زنگ زدگی می شوند. در صورتی که عناصر موجود در ورق های استیل موجب شده تا هنگام خراشیده شدن نیز این ورق ها مقاومت خود را در برابر زنگ زدگی حفظ نمایند.

تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه

به طور کلی از ورق گالوانیزه و استیل می توان در صنایع بسیار مختلفی استفاده نمود. اما کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. ورق های استیل به دلیل کروم و مولیبدن موجود در آن ها، از مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی و اسیدی برخوردار می باشند. به همین دلیل در صنایع دارویی و غذایی که به الکتریسیته های ساکن نیازی نیست، از آن ها استفاده می گردد. در صورتی که ورق های گالوانیزه از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار هستند. بنابراین جزو رقیب های جدی ورق های استیل شناخته می شوند. این ورق ها نیز از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار می باشند. اما قطعا مقاومت و استحکام آن ها از ورق های استیل کمتر است.

به همین دلیل است که انواع ورق گالوانیزه را در پروژه هایی که محدودیت بودجه وجود دارد، مورد استفاده قرار می دهند. به طور کلی اصلی ترین تفاوت میان ورق های استیل و گالوانیزه ترکیبات مورد استفاده در تولید آن ها است. ورق های گالوانیزه، ورق های فولادی معمولی هستند که روی آن ها با استفاده از فلز روی پوشش داده می شود. اما ورق های استیل ورق های فولادی هستند که ترکیبات موجود در ساخت آن ها منجر به افزایش استحکام ورق ها می شود. بنابراین اگر در طولانی مدت در برابر رطوبت و نم قرار گیرند، باز هم دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شوند. در صورتی که ورق های گالوانیزه پس از مدتی ممکن است به دلیل آسیب دیدگی روکش فلزی آن ها، دچار زنگ زدگی شوند.

تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه

قیمت ورق استیل با گالوانیزه

در اکثر مواقع از ورق گالوانیزه و ورق های استیل در فضاهایی استفاده می شود که بیشتر در معرض خوردگی می باشند. با این وجود قیمت این ورق ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. معمولا ورق های فولادی ضد زنگ مانند ورق های استیل و گالوانیزه به دلیل روند تولید و کاربرد آن ها، جزو ورق های فولادی گران قیمت می باشند. اما عوامل دیگری مانند زیبایی شناسی و درصد ترکیبات آن ها نیز در تعیین قیمت ورق ها موثر است.

ورق استیل از آلیاژهای فولادی با درصدهای مختلف تولید می شود. درصد این ترکیبات در تعیین قیمت نهایی ورق موثر است. هر چقدر میزان کروم و مولیبدن ورق های استیل بیشتر باشد، قیمت آن ها نیز گران تر است. زیرا این مواد تاثیر بسیار زیادی در تعیین مقاومت ورق ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. ورق های گالوانیزه به دلیل اینکه از فولاد معمولی ساخته می شوند، از قیمت مناسب تری نسبت به ورق های استیل برخوردار هستند. البته به دلیل اینکه روکش این ورق ها از فلز روی است، ورق های گالوانیزه نیز در برابر خوردگی مقاوم هستند. اما با توجه به اینکه روکش منجر به افزایش مقاومت آن ها شده، در صورت آسیب دیدگی روکش مقاومت آن ها نیز کاهش می یابد.

به طور کلی نمی توان قیمت دقیقی برای ورق گالوانیزه و استیل ارائه نمود. زیرا قیمت هر کدام از آن ها با توجه به وزن، درصد آلیاژها و ترکیبات ورق ها متفاوت است. با این وجود قیمت ورق های گالوانیزه از ورق های فولادی معمولی گران تر است. اما نسبت به ورق های استیل از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار می باشند. برای مشاهده پیش بینی قیمت آهن آلات در سال جدید کلیک کنید . البته نوسانات قیمت فولاد در بازار جهانی نیز در تعیین قیمت این ورق ها بی تاثیر نمی باشد.

کاربرد های ورق استیل با گالوانیزه

کاربرد انواع ورق گالوانیزه از دیگر نکاتی است که در انتخاب آن ها موثر است. اگر بدانید که دقیقا قرار است برای چه کاری از ورق های فولادی استفاده کنید، می توانید مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید. بنابراین در ادامه شما را با کاربرد ورق های استیل و گالوانیزه به طور کامل آشنا می نماییم.

  • کاربرد ورق های استیل: ورق های استیل با توجه به سری ساخت آن ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. که با توجه به این سری ها می توان از آن ها در مصارف مختلف استفاده نمود. از مهم ترین کاربردهای انواع ورق استیل می توان به موارد زیر اشاره داشت.
  • طراحی و ساخت انواع تجهیزات پزشکی
  • ساخت وسایل خانه و آشپزخانه
  • مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی
  • تولید بسیاری از ماشین آلات صنعتی
  • مورد استفاده در صنعت سیمان سازی
  • ساخت ترکیبات شیمیایی و تانک های حامل آن ها
  • مورد استفاده در کارخانه، آزمایشگاه و دیگر مکان هایی که در معرض ترکیبات خورنده قرار دارند.
  • استفاده در صنعت تولید کاغذ
  • ساخت قطعات بزرگ کشتی ها
  • کاربرد ورق گالوانیزه: از این ورق ها نیز در مصارف مختلفی استفاده می گردد. زیرا ورق های گالوانیزه هم در برابر زنگ زدگی، رطوبت و خوردگی از مقاومت قابل توجهی برخوردارند. از رایج ترین کاربردهای این ورق می توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • ساخت کابینت آشپزخانه
  • تولید کانال های تهویه
  • ساخت لوله های بخاری
  • صنایعی که ورق های فولادی را پس از نصب با رنگ پوشش می دهند.
  • ساخت سقف های شیروانی
  • صنایعی که نیاز به ورق هایی با خاصیت کششی دارند.
  • ساخت مخازن تانکر
  • وسایل آشپزخانه مانند یخچال و ماشین لباسشویی
  • ساخت تابلو برق ها
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • ساخت پارتیشن ها

مقایسه ورق گالوانیزه با استیل

مقایسه ورق گالوانیزه با استیل

همانطور که اشاره شد انواع ورق استیل از مقاومت بیشتری نسبت به ورق های گالوانیزه برخوردارند. زیر این ورق ها دارای ترکیبات ضد زنگ هستند و ورق های گالوانیزه دارای پوشش ضد زنگ می باشند. بنابراین در مصارفی که رطوبت و مایعات بسیار زیادی وجود داشته باشد، توصیه می شود از ورق های استیل استفاده شود. با این وجود به دلیل قیمت مقرون به صرفه ورق های گالوانیزه در پروژه هایی که محدودیت هزینه وجود دارد، از این ورق ها استفاده می گردد.

نکته: با توجه به مقاومت بالای ورق های استیل در کاربردهای بسیار حساس و مهم بهتر است ورق های استیل جایگزین ورق های گالوانیزه شوند. زیرا اطمینان از مقاومت این ورق ها در برابر خوردگی، رطوبت و زنگ زدگی بسیار بیشتر از ورق های گالوانیزه است. همچنین در صورت آسیب دیدگی روکش ورق های گالوانیزه ممکن است پس از مدتی ورق فولاد معمولی که زیر روکش فلز روی است، دچار شکستگی شود.برای خرید این محصولات با کارشناسان آهن یکتا در ارتباط باشید