دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

هدررفت ۲۴ میلیارد کیلووات ساعت برق در صنعت فولاد

هدررفت ۲۴ میلیارد کیلووات ساعت برق در صنعت فولاد
هدررفت ۲۴ میلیارد کیلووات ساعت برق در صنعت فولاد
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۴۱۲
  • تاریخ انتشار‌ : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

میزان مصرف برق کارخانه‌ فولاد در کشور به طور میانگین برای تولید یک تن فولاد ۶۲ درصد بیشتر از میزان انرژی است که به منظور تولید همین میزان فولاد در سایر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، بر اساس اطلاعات به دست آمده از یک مقاله دانشگاهی ذوب و تولید هر تن فولاد خام تا پیش از مرحله فرآوری در ایران به ۸۰۰ کیلووات ساعت انرژی معادل انرژی برق نیاز دارد. این آمار در حالی انتشار یافته که تولید فولاد در کشورهای پیشرو این صنعت بر اساس منابع خارجی با احتساب فرآیند ذوب همراه با مواد دیگر معادل ۴۹۴ کیلووات ساعت برآورد می‌شود.

بر این اساس میزان مصرف برق کارخانه‌ فولاد در کشور به طور میانگین برای تولید یک تن فولاد ۶۲ درصد بیشتر از میزان انرژی است که به منظور تولید همین میزان فولاد در سایر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معنای دیگر این گزاره آن است که تولید هر تن فولاد در کشور ما به دلیل رعایت نکردن سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی زمینه حداقل هدررفت ۳۰۶ کیلووات ساعت انرژی معادل برق را ایجاد می‌کند.

به استناد آمار بدست آمده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، میزان تولید انواع محصولات فولادی در کشور معادل ۷۷ میلیون و ۸۶۴ هزار تن محاسبه شده است. ضرب این عدد در ۳۰۶ کیلووات ساعت هدررفت انرژی به ازای تولید هر تن فولاد مشخص می‌کند، تنها در یک سال ۱۴۰۰، معادل ۲۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون و ۳۸۴ هزار کیلووات ساعت انرژی برق در صنایع فولاد هدر رفته است.

محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی گفت: برای ایجاد درک صحیحی از ابعاد هدررفت انرژی در بخش فولاد کشور بهتر است بدانیم، در سال ۱۴۰۰ کل ناترازی ایجاد شده در بخش برق معادل ۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

وی ادامه داد: این یعنی اگر صنایع کشور مطابق الگوی سایر کشورهای توسعه یافته برای تولید محصول برق استفاده می‌کردند، نه تنها کشور با ناترازی ناشی از تولید و مصرف برق مواجه نمی‌شد، بلکه تراز مثبت معادل نزدیک به ۱۷ میلیارد کیلووات ساعتی برای صنعت برق مهیا می‌شد.