دسته بندی محصولات
اخبار و مقالات

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین
تفاوت پروفیل سبک و سنگین
آهن استیل یکتا
  • تعداد بازدید : ۱۲۶۶
  • تاریخ انتشار‌ : ۲۴ آبان ۱۴۰۰
  • نوشته شده توسط : تیم آهن یکتا

پروفیل چیست؟

پروفیل مقطع فولادی پرکاربردی است که در لغت به معنای ثابت بودن مقطع در طول معین، تعریف شده است. پروفیل‌ها بر اساس کاربرد به ۲ دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند. درب‌ها و پنجره‌های آلومینیومی را از انواع پروفیل ساختمانی و برخی قطعات خودرو را با استفاده از پروفیل صنعتی می‌سازند.

روش تولید پروفیل

برای تولید پروفیل باید سه گزینه موجود باشد: مواد اولیه و برش کلاف به نوار و تولید لوله پروفیل ابتدا در بخش برش کلاف ، نوارها را در عرض های معینی می برند. دستگاه های تولید پروفیل بخش های مختلفی مانند : گیوتین، انباره، فرمینگ ، براده برداری، سردکن و سایزینگ دارند. برای تولید پروفیل سبک و سنگین دو روش کلی وجود دارد که در زیر به بررسی آنها می پردازیم.

تولید مستقیم

در روش تولید مسقیم، نوار را در بین قالب های بالا و پایین قرار میدهند. بعد از اینکه لبه های ورق را به یکدیگر جوش دادند، سایز آنها را تعیین میکنند.بعد از اینکه محصول تولید شد، آنرا به طول های مشخصی، بسته بندی میکنند.محصول به واحد کنترل کیفی منتقل میشود. در این بخش هم مثل همه کارخانه های این محصول از نظر استانداردها، کنترل میشود.

پروفیلی که در روش مستقیم تولید میشود. کیفیت بالاتر و بهتری داشته و ابعاد دقیق تری نیز دارد.

تولید غیرمستقیم

محصول ابتدا با دستگاه نورد شده و به صورت لوله میشود . زمانی که محصول جوش خورد، آنرا به شکل های متفاوتی تولید میکنند. گوشه های محصول تولید شده به این شیوه گرد بوده و دقت و ظرافت نوع مستقیم را ندارد.

پروفیل سبک چیست؟

به نوع سبک، نوع مبلی نیز می‌گویند. در ساخت آن از دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 استفاده می‌کنند. ورق‌های مورد استفاده در فرآیند تولید این نوع ورق روغنی است، همان‌طور که می‌دانید این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند. نوع مبلی در صنایعی مانند لوازم خانگی، دوچرخه‌‌سازی، کانتینر و مبلمان کاربرد فراوان دارد. این نوع ویژگی‌های زیادی دارد، همین امر سبب استفاده‌ گسترده از آن گردیده است. در ادامه سعی شده تا به برخی از این موارد اشاره نماییم.

ویژگی‌های پروفیل سبک

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم این نوع ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در این قسمت به برخی از این موارد به صورت خلاصه اشاره خواهیم نمود:

  • ابعاد گوناگون
  • شکل‌پذیری مطلوب
  • خاصیت آبکاری
  • کیفیت سطحی مطلوبی
  • جوش‌پذیری بالا
  • دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت

پروفیل‌های نبشی با بال ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و ناودانی‌ها با سایز ۱۰، ۱۲ و ۱۸ در این گروه قرار دارند. پروفیل سبک از طریق فرآیند سرد حاصل می‌شود. استفاده از کشش سرد در این صنعت باعث شده تا مقاطع تولید شده، با هزینه و انرژی کمتری تولید شوند، از نظر کیفیت سطحی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند و با سرعت بالایی تولید شوند.

کاربردهای پروفیل سبک

  • تولید مبلمان اداری و خانگی
  • ساخت تجهیزات صنایع هوایی
  • مورد استفاده در صنعت خودروسازی
  • ساخت تجهیزات و مبلمان شهری
  • ساخت دوچرخه
  • ساخت تابلوهای تبلیغاتی

پروفیل سنگین چیست؟

 نوع سنگین، صنعتی یا ساختمانی می‌گویند. این نوع از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند و در نظر داشته باشید که به منظور تولید این نوع از ورق‌هایی با ضخامت بالاتر از ۱٫۵ میلی‌متر استفاده می‌کنند. نوع سنگین در تولید شاسی ماشین آلات، دستگاه‌های صنعتی، استفاده در ساخت ستون‌ها کاربرد دارد.

ویژگی‌های پروفیل سنگین

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، قیمت نوع سنگین در واحد وزن محاسبه می‌شود. برخی دیگر از ویژگی‌ها عبارتند از:

  • پایداری پیچشی و خمشی در سطح بالا
  • جوش‌پذیری بالا
  • سختی سطحی
  • دارا بودن قیمت مساعد

موارد مصرف پروفیل سنگین

به طور کلی موارد مصرف این محصول بسیار زیاد می باشد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصارف ساختمانی به عنوان قوطی و ستون در پنجره

ساخت شاسی ماشین آلات سنگین

دستگاه های صنعتی

در واقع این محصول به دلیل توانایی تحمل وزن بالا در مصارفی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی قیمت پروفیل در واحد وزن این محصول اعلام می گردد و بسته به ضخامت ورق مصرفی متغیر می باشد. در واقع محصولات نازک تر قیمت بالاتری را نیز دارا می باشند ولی به دلیل اینکه قیمت این محصول براساس واحد وزن محاسبه گردیده و محصولات نازک تر وزن کم تری نیز دارند بنابراین قیمت کمتری نیز دارند.

تفاوت پروفیل سنگین و سبک در چیست؟

اولین تفاوت پروفیل سبک و سنگین مربوط به ورقی است که برای تولید آن‌ها به کار می‌رود. همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد برای تولید پروفیل سبک، ورق روغنی با ضخامت کمتر از یک و نیم میلی‌متر و برای تولید پروفیل سنگین، ورق‌ سیاه با ضخامتی بالاتر از یک و نیم میلی‌متر به کار می‌رود. تفاوت دوم در کاربرد این دو نوع پروفیل است. پروفیل سنگین با توجه به استحکام بالاتر در مواردی که نیاز به تحمل نیروی بالا وجود دارد استفاده می‌گردد. برعکس در مواردی که نیاز به دقت ابعادی بالاتری وجود دارد پروفیل‌های سبک به کار می‌روند. تفاوت سوم میان پروفیل سبک و سنگین به قیمت‌ها آن‌ها برمی‌گردد که قیمت پروفیل سبک به ازای هر متر بیشتر است؛ اما به علت وزن بیشتر، در نهایت پروفیل سنگین است که قیمت بالاتری دارد.

نکاته ای در مورد خرید پروفیل

سعی کنید از بهترین کیفیت پروفیل خریداری کنید، زیرا این محصول قرار است در صنایع تولیدی و … به کار گرفته شود و اگر در ابتدا با پرداخت هزینه‌ای کمتر اقدام به خرید پروفیل بی کیفیت کنید در آینده به علت تولید محصولات بد و بدون مشتری، زیان زیادی خواهید دید. بهترین راه برای خرید بهترین پروفیل با کیفیت، مراجعه به فروشگاه‌های فروش پروفیل باسابقه‌ای می‌باشد که با داشتن تجربه خوب و درخشان در این زمینه خیال شما را از بابت کیفیت پروفیل‌ها آسوده می‌کنند.

کارخانه های تولید کننده پروفیل

کارخانه های تولیدی پروفیل در ایران مجهز به تکنولوژی روز دنیا هستند. در این میان اگر شما بهترین کارخانه های تولید قوطی پروفیل را با قیمت مناسب و بهترین کیفیت به شما معرفی میکنیم.

  • کارخانه پروفیل فولادی اصفهان
  • کارخانه تهران شرق
  • کارخانه پروفیل صدرا
  • کارخانه کیان پرشیا
  • شرکت پروفیل صابری
  • جهان پروفیل پارس
  • کارخانه کیهان

عواملی که در قیمت پروفیل موثر هستند

قیمت پروفیل با توجه به عوامل مختلفی از جمله حمل و نقل، نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا، جنس، ضخامت ، برند و قیمت ورق فولادی، روش تولید، وزن و ابعاد پروفیل و ... دچار نوسان می‌شود. امروزه با توجه به تنوع این محصول و کاربرد بسیار زیاد آن در صنایع مختلف، انتخاب و خرید پروفیل مناسب برای اغلب مشتریان امری دشوار است.

شرکت آهن استیل یکتا به عنوان مرجع قیمت پروفیل و تامین کننده معتبر و مطمئن این محصول در انواع مختلف از جمله پروفیل زد، پروفیل آبرو، پروفیل درب و پنجره و ... مورد نیاز مصارف شخصی و صنایع در بازار آهن می‌باشد. در وب سایت شرکت آهن استیل یکتا می‌توانید محصولات فولادی از جمله پروفیل تهران را با بهترین قیمت خریداری کنید.

کارشناسان و متخصصین این مجموعه همواره در تلاشند که علاوه بر ارائه انواع متنوع پروفیل با بالاترین کیفیت‌ برای مصرف‌کنندگان در بازارآهن، آخرین و جدیدترین قیمت قوطی پروفیل را با توجه به نوسانات بازار در سایت آهن استیل یکتا منتشر ‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و دریافت مشاوره رایگان، کارشناسان ما در مجموعه آهن استیل یکتا با شماره 54071-021 آماده پاسخگویی به شما می‌باشند.

 

جستجو مطالب و خبر ها